نخستین همایش ملی «وقف و علم و فناوری» در مشهد برگزار می‌شود
کد خبر: 3693597
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
9 اسفند‌ماه؛

نخستین همایش ملی «وقف و علم و فناوری» در مشهد برگزار می‌شود

گروه اجتماعی - معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: نخستین همایش ملی« وقف و علم و فناوری» 9 اسفندماه در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جواد عباسی، دبیر علمی همایش ملی وقف و علم و فناوری، ظهر امروز دوم اسفندماه در نشست خبری همایش وقف و علم و فناوری که در خانه صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از اهداف این همایش اشاعه فرهنگ وقف در حوزه علم و فناوری است، اظهار کرد: رسانه‌ها همیار خوبی در گسترش و ترویج این فرهنگ هستند.
وی با بیان اینکه یکی از راه‌های پیشرفت هر کشوری سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری و پژوهش است، ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاری کافی در این حوزه‌ها انجام شود، شاهد رونق در حوزه‌های دیگر نیز خواهیم بود.
عباسی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه‌های علم و فناوری در کشور ما بسیار ناچیز است، ابراز کرد: بودجه‌های بسیار کمی به این حوزه تعلق می‌گیرد که در نهایت همین بودجه اندک نیز در حوزه خود صرف نمی‌شود.
دبیر علمی همایش وقف و علم و فناوری با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری این حوزه‌ها دائماً عقب هستیم و در جا می‌زنیم، عنوان کرد: لذا برای ترویج و گسترش این حوزه به سراغ مردم و سرمایه گذاری مردم رفتیم.

وقف؛ پدیده جهانی در شرایط امروز زندگی

وی با اشاره به اینکه وقف و خیریه سابقه طولانی دارد، گفت: وقف در دوره اسلامی رونق بسیاری گرفت و امروزه به عنوان پدیده جهانی از آن یاد می‌شود.
عباسی با بیان اینکه این همایش برای جذب مدیران، نخبگان و.... در حوزه سرمایه‌گذاری علم و فناوری است، عنوان کرد: باید تلاش کنیم سرمایه‌ها در حوزه وقف را به سمت علم و پژوهش بکشانیم.
دبیرعلمی همایش وقف و علم و فناوری عنوان کرد: دانشگاه فردوسی به عنوان مرجع علمی ما را در برگزاری این همایش همیاری خواهد کرد، لذا اولین همایش ملی وقف و علم و فناوری را 9 اسفند در دانشگاه فردوسی برگزار خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه سی مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، ابراز کرد: نمایندگانی از وزارت علوم، نهاد ریاست جمهوری، مقامات استانی و... در این همایش شرکت خواهند کرد.
در ادامه این همایش حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، با بیان اینکه اهداف سازمان در سه محور تقسیم‌بندی می‌شود، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی در عرصه مختلف، مدیریت بقاع متبرکه و موقوفات از جمله حوزه‌های اصلی کاری سازمان اوقاف وامور خیریه است.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر اتفاقات کم‎‌نظیر و بی‌نظیری در حوزه وقف در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و اوقاف خراسان روی داده است، ابراز کرد: برای اولین بار مرکز مشاوره وقف و امور خیریه در سال 90 در خراسان رضوی ایجاد شده که یکی از ثمرات این مرکز تعدد عرصه‌های وقف بود.
ایزدی یکی دیگر از ثمرات مرکز مشاوره وقف را ایجاد موقوفات جدید، موقوفات جمعی و مشارکتی بود، عنوان کرد: یکی از وقف‌های مشارکتی که با توجه به تشکیل این مرکز ایجاد شده، وقف علم و فناوری است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه نماینده رهبری و رئیس سازمان اوقاف کشور برای خود در حوزه وقف علم و فناوری مشاوری را تعیین کردند، گفت: همایش‌های شهرستانی و استانی این وقف برگزار شده و همایش ملی آن نیز 9 اسفند ماه امسال در دانشگاه فردوسی برگزار خواهد شد.
ایزدی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین کاری که در انجمن وقف علم و فناوری انجام شده، گفتمان‌سازی در این حوزه است، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات رهبری مبتنی بر توجه ویژه به وقف در حوزه علم وفناروی، باید فرصت‌های موقوفه‌ای که در سازمان ایجاد می‌شود را به سمت علم و فناوری بکشانیم.

درجه توسعه یافتگی کشورها به دانشگاه برمی‌گردد

همچنین در این نشست خبری حسن حسینی، ریاست خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه درجه توسعه یافتگی همه کشوری به دانشگاه‌های آنها کشور بر می‌گردد، اظهار کرد: اقتصاد خوب و برتر، محصول دانشگاه‌های هر کشوری است.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف همایش‌ وقف علم و فناوری توجه و ترویج بر سرمایه‌گذاری در این حوزه است، ادامه داد: سنت حسنه وقف مولد اتفاقات خوبی است، بنابراین باید مردم را تشویق به سرمایه گذاری در این حوزه کرد.
همچنین در این نشست خبری همچنین جعفر زارع، دبیر کمیته یاوران وقف علم و فناوری، با بیان اینکه مفهوم‌سازی وقف علم و فناوری در سال 91 کلید خورد، اظهار کرد: کارهای بسیاری از سال91 در راستای توسعه مفهوم وقف علم و فناوری انجام شده است.
وی با تأکید بر اینکه در راستای تدابیر رهبری مبنی بر جهت‌دهی موقوفات در راستای نیاز روز جامعه، ابراز کرد: در همین راستا کمیته یاوران وقف علم و فناوری ایجاد شد و در سه سال گذشته در دهه وقف روزی به عنوان وقف علم و فناوری نام‌گذاری شده است.
زارع با بیان اینکه امروزه باید با توجه به نیاز روز جامعه موقوفات را جهت دهی کرد، گفت: همایش‌های ترویجی در این حوزه برگزار شد و اسنفدماه امسال نیز همایش ملی و علمی، وقف علم و فناوری با همکاری دانشگاه فردوسی برگزار خواهد شد.
دبیر کمیته یاوران وقف علم و فناوری، تبیین ضرورت توسعه وقف علم و فناوری، بهبود نظام مدیریت وقف علم و فناوری، راهکارهای اساسی در توسعه وقف علم و فناوری، الگوی توسعه و اجرایی سازی گفتمان وقف علم و فناوری، نقش علم وفناوردی در احیا وارتقاء بهره‌وری موقوفات را از محورهای نخستین همایش ملی وقف و علم و فناوری عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بودجه‌های دولتی به تنهایی برای پیشرفت این حوزه مؤثر نخواهد بود، گفت: لذا باید به سراغ مردم و سرمایه های مردمی برویم و از آن‌ها در جهت شکوفایی و رونق در این حوزه کمک بگیریم.
انتهای پیام

captcha