تحول زندگی در سایه قرآن/ انتظارات از جامعه قرآنی زیاد است
کد خبر: 3695182
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

تحول زندگی در سایه قرآن/ انتظارات از جامعه قرآنی زیاد است

گروه فعالیت‌های قرآنی- قاری و پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه اگر مردم در هر جایگاهی که هستند به آیات قرآن عمل کنند در زندگی‌شان تحول ایجاد می‌شود، گفت: البته انتظارمان از جامعه قرآنی به خاطر اعتماد و انس با قرآن بیشتر است و انتظار داریم انس به قرآن تاثیر خودش را بگذارد و از اخلاق قرآنی بیشتری برخوردار باشند.

سیدمحمدجواد سادات‌فاطمی، قاری و پیشکسوت قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی به رنگباختگی اخلاق قرآنی در بین مردم و به‌ویژه برخی از افراد جامعه قرآنی اشاره کرد و گفت: جامعه قرآنی هم در بین اقشار مردم هستند و از بین همین مردم بلند می‌شوند و می‌آیند در فضای قرآنی کار می کنند، مانند دیگر اقشار چون طلاب، مداحان و ... که در جامعه فعال هستند و حضور دارند، از همین رو جامعه قرآنی نیز از آسیب‌های کل جامعه مبرا نیست.

انتساب به قرآن و تأثیرگذاری در افراد
وی گفت: جامعه قرآنی هم مانند سایر افراد تحت تأثیر موضوعات مختلف هستند، با این تفاوت که به دلیل منتسب شدن به قرآن می‌توانند، تاثیرگذار باشند اما در مجموع نمی توان این مجموعه را از کل جامعه جدا در نظر بگیریم.
سادات فاطمی اظهار کرد: مسلمأ ما انتظارمان از جامعه قرآنی به خاطر اعتماد و انس با قرآن بیشتر است و انتظار داریم انس به قرآن تاثیر خودش را بگذارد و از اخلاق قرآنی بیشتری برخوردار باشند.
این پیشکسوت قرآنی ابراز کرد: اما جامعه قرآنی همراه با سایر افراد در همین جامعه زندگی می‌کنند، لذا وجود مشکلات در سطح جامعه به ویژه مشکلات مادی، بعضی از افراد جامعه قرآنی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز رفتارهایی برخلاف آنچه جامعه انتظار دارد، می‌شود.

تحول جامعه در عمل به دو آیه از کلام وحی
سادات‌فاطمی با بیان اینکه خداوند در آیه دوم سوره مبارکه «صف» می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ، اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چرا چيزى مى‌ گوييد كه انجام نمى‏‌دهيد»، و بلافاصله در آیه بعد می‌فرماید: «كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ، نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد»، این موجب خشم خدا است، عنوان کرد: اگر مردم در هر جایگاهی که هستند به همین دو آیه عمل کنند، جامعه ما تحول پیدا خواهد کرد.
وی در همین زمینه اضافه کرد: بر اساس آیات کلام وحی، عمل نکردن به چیزهای که از دیگران انتظار داریم، موجب خشم خدا است که اینگونه رفتار متاسفانه در جامعه ما بسیار رواج دارد، امروز در جامعه افراد به جای این که عمل ‌کنند، بیشتر حرف می‌زنند و از همدیگر انتقاد می‌کنند در حالی که اگر خود را قضاوت کنند، خواهند دید که خودشان متهم ردیف اول هستند.

تحول زندگی در سایه قرآن/ انتظارات از جامعه قرآنی زیاد است/ 5 فروردین
این استاد قرآن با اشاره به اینکه در روایات آمده که نفس خود را محاسبه کنید قبل از اینکه مورد محاسبه قرار بگیرید، تصریح کرد: اگر من به عنوان معلم قرآن از مدیریت کشور، مسئولان، رسانه‌ها، اصناف، کارمندان، کارگران و ... انتقاد می‌کنم، باید اول ببینیم آیا خودم به عنوان معلم قرآن، وظیفه‌‌ام را به نحو مطلوب انجام داده‌ام؟

محاسبه نفس و الگوی عملی شدن در جامعه
سادات فاطمی بیان کرد: همه ما در هر سطح اجتماعی و در هر جایگاهی که هستیم، به دنبال این باشیم که وظیفه‌مان را به درستی انجام دهیم، بعد از آن حق داریم به دیگران هم تذکر دهیم، اما وقتی که خودمان در رفتار نقص داریم، نباید پا را از گلیم خود فراتر بگذاریم.
این داور مسابقات بین‌المللی با اشاره به اینکه بر اساس روایات باید به غیر از زبان، مردم را به خیر دعوت کرد، ادامه داد: اگر همه ما در هر سمت و مسئولیتی که هستیم در مقام عمل وظیفه خودمان را درست انجام دهیم و قبل از این که مورد محاسبه قرار گیریم، خودمان را محاسبه کنیم و از رفتار و اعمال خود حساب بکشیم آنگاه یک نمونه الگوی عملی در جامعه خواهیم شد.
این پیشکسوت قرآن در پایان با بیان اینکه انس با قرآن، زندگی ما را بهتر می‌کند، اظهار کرد: نه به عنوان توصیه، بلکه خواهشم از همه افراد این است که در هر جایگاهی که هستند، برگردند به سمت قرآن، چرا که قرآن زندگی ما را در دنیا متحول و آخرت‌مان را تضمین می‌کند.

انتهای پیام

captcha