اربعین؛ مسیر حرکت توحیدی برای مبارزه با دشمنان اسلام
کد خبر: 3755638
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

اربعین؛ مسیر حرکت توحیدی برای مبارزه با دشمنان اسلام

گروه فرهنگی - استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به اینکه شعار «لا اله الا الله» شعار توحید بوده و آیه شریفه «اشداء علی الکفار» نیز شعاری ریشه‌دار در مبارزه با دشمنان دین است، گفت: حرکت اربعین مسیر حرکت توحیدی برای مبارزه با دشمنان دین اسلام است که در کمال همبستگی و اقتدار شیعیان با وجود ناامنی در منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد.

پیاده روی اربعین مسیر توحیدی در مبارزه با دشمنان است
حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه علمیه مشهد در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه تنها امامی که اربعین دارد، امام حسین(ع) هستند، در خصوص سیر تاریخی پیاده‌روی اربعین بیان کرد: بر اساس مستندات تاریخی اولین زائر پیاده امام حسین(ع) جابربن عبدالله انصاری بود که از آن به بعد در زمان‌های مختلف بر اساس شرایط این حرکت تکرار شد.

وی افزود: بر اساس روایات به برگزاری اربعین امام حسین(ع) تأکید بسیار شده و ما می‌بینیم در مناسبت‌های مهم مذهبی مانند نیمه شعبان، مبعث و... قرائت زیارت امام حسین(ع) مورد تأکید بزرگان دین بوده و این نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در روایات آمده که در روز عرفه فرشتگان الهی قبل از زائران صحرای عرفات به زائران امام حسین(ع) توجه می‌کنند.

فیض‌آبادی با اشاره به روایت امام حسن عسکری(ع) در خصوص نشانه‌های مومن گفت: امام حسن عسكری(ع) فرمود «مؤمن 5 نشانه دارد؛ اقامه 50 ركعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زيارت اربعين، انگشتر عقیق در دست راست كردن، در سجده پيشانی بر خاك نهادن و «بسم الله الرحمن الرحيم» را (در نماز) بلند گفتن».

وی ادامه داد: اما علت اینکه اهل بیت(ع) بر ثواب زیارت امام حسین(ع) تأکید فراوان داشتند، این بوده که نام و یاد ایشان همیشه زنده بماند چرا که دشمنان اسلام همواره به دنبال آن بودند که یاد امام حسین(ع) را از اذهان پاک کنند.

این استاد حوزه ابراز کرد: یکی از فلسفه‌های اربعین، دشمن‌شناسی و مبارزه با دشمنان و حفظ دین اسلام است اما در پیاده‌روی اربعین برکات زیادی نهفته است که هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد.

فیض‌آبادی اظهار کرد: مهم‌ترین برکت از جنبه فردی زیارت، همان آرامش درونی است که زائر از زیارت به دست می‌آورد و از فیض دعای مستجاب در زیر قبه امام حسین(ع) بهره‌مند می‌شود.

وی در خصوص برکات اجتماعی پیاده‌روی اربعین افزود: حرکت گسترده شیعیان در پیاده‌روی اربعین برای زیارت مرقد شریف امام حسین(ع) در واقع تعظیم شعائر الهی است و این حرکت همراه شدن جامعه جهانی را به همراه دارد که باعث پویایی دین می‌شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین مانور اقتدار شیعیان است، اظهار کرد: شعار «لا اله الا الله» شعار توحید است و آیه شریفه «اشداء علی الکفار» نیز شعاری ریشه‌دار در مبارزه با دشمنان دین است. از طرفی حرکت اربعین مسیر حرکت توحیدی برای مبارزه با دشمنان دین اسلام است که در کمال همبستگی و اقتدار شیعیان با وجود ناامنی در منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همه واقف هستیم که در پیاده‌روی اربعین نه تنها از شیعیان اقصی نقاط دنیا بلکه از سایر ادیان نیز حضور دارند و این امر باعث همگرایی این اجتماع شده و آثار و برکات فراوانی را به همراه خواهد داشت؛ ضمن اینکه پذیرایی کشور میزبان از زائران امام حسین(ع) در این ایام قابل تحسین است.

فیض‌آبادی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود می‌بینیم که هر روز جلسات و محافل عزاداری برای امام حسین(ع) با شور بیشتری برگزار می شود لذا شرایط موجود بر حضور مردم در پیاده‌روی اربعین تأثیری ندارد و هر سال پرشورتر از سال قبل برگزار می‌شود.

این استاد حوزه بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید «جان و مال خود را برای دفاع از دین صرف کنید»؛ لذا هیچ مسلمانی به خاطر نان دین خود را تعطیل نخواهد کرد.

انتهای پیام

captcha