شرط امام حسین(ع) در خرید زمین کربلا تکریم زائران خود بود
کد خبر: 3755676
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

شرط امام حسین(ع) در خرید زمین کربلا تکریم زائران خود بود

گروه فرهنگی ـ یک پژوهشگر دینی با بیان اینکه شرط امام حسین(ع) در خرید زمین کربلا تکریم زائرانش بود، گفت: ارادت به سیدالشهداء(ع) و توصیه اهل بیت(ع) در خدمت به زائران آن حضرت از مهمترین عوامل در تقویت روحیه میزبانی عراقی‌هاست.

شرط امام حسین(ع) در خرید زمین کربلا تکریم زائرانش بودحجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار، مدیرگروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در گفت‎وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص فرهنگ میزبانی در ایام اربعین حسینی اظهار کرد: اثبات میهمان‌نوازی اعراب به این معنا نیست که در سایر کشورها چنین فرهنگی وجود ندارد و یا کم‌رنگ است.

وی افزود: اما این خصلت میهمان‌نوازی ‌بین اعراب حتی قبل از عصر جاهلیت شهره عام و خاص بوده و اگر فردی میهمان آنان می‌شد از همان دوران گذشته با همه وجود از وی پذیرایی و از ایشان دفاع می‌کردند و در مجموع در خصوص روحیه میهمان‌نوازی و حمایت از میهمان نمونه‌های تاریخی زیادی از قوم عرب وجود دارد.

شریعتی تبار خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد در شهره شدن عراقی‌ها در خصوص میهمان‌نوازی، ارادت آنان به ساحت امام حسین(ع) و اعتقاد به توصیه‌ها و سفارشات ائمه اطهار(ع) در خصوص خدمت به زائران امام حسین(ع) و پاداش دنیوی و اخروی آن است که این امر باعث شده عراقی‌ها در مسیر میزبانی و خدمت به زائران پیشتاز باشند.

وی ادامه داد: با وجود روحیه میهمان‌نوازی که ریشه در ذات آنان دارد اما نباید فراموش کرد که ارادت به سیدالشهدا(ع) و تأسی به سفارشات و توصیه‌های اهل بیت(ع) در خصوص خدمت به زائران حسینی(ع) این خصلت را در عراقی‌ها  تقویت کرده است.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی کرد: در اسناد تاریخی آمده که حضرت سیدالشهدا(ع) زمین کربلا را پس از خریدن دوباره به قبیله بنی‌اسد برگرداند اما شرط کردند که از زائران ایشان که پس از شهادتشان به این سرزمین می‌آیند پذیرایی و تکریم شوند و مردم عراق نیز براساس همین توصیه‌ها و سفارشات ائمه اطهار(ع) و ارادتی که به ساحت مقدس اهل بیت(ع) دارند به آن عمل می‌کنند.

انتهای پیام

captcha