کد خبر: 3778916
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
صالحی بیان کرد:

کالای ایرانی؛ جوهره مفهومی استقلال

گروه جامعه ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کالای ایرانی جوهره مفهومی استقلال کشورمان است، اظهار کرد: روح ایرانی همواره کالاهایی باصلابت و لطافت تولید کرده که بیانگر تلفیق مادیت و معنویت در تفکر ایرانی است.

کالای ایرانی؛ جوهره مفهومی استقلالبه گزارش ایکنا؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه‌شنبه، 16 دی‌ماه، در مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه فیروزه، اظهار کرد: یکی از شعارهای بنیادین انقلاب اسلامی استقلال بود و کالای ایرانی جوهره مفهومی آن محسوب می‌شود. در واقع، حمایت از کالای ایرانی، توسعه اشتغال، رونق اقتصادی و تقویت امنیت ملی را فراهم می‌آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کالای ایرانی را با دو برداشت می‌توان بررسی کرد؛ کالای ایرانی در معنای عام کالایی است که در جغرافیا و اقلیم ایران به دست متخصصان داخلی تولید می‌شود، اما یک معنای خاص نیز برای آن وجود دارد که از سابقه‌ای تاریخی و طولانی برخوردار است. روح ایرانی در هزاران سال تاریخ خود در کالاهایی که به دست مردمان این سرزمین تولید شده وجود داشته است. بعضی ملت‌ها در طول تاریخ، کالاهای خود را سخت و بعضی دیگر لطیف ساخته‌اند، اما روح ایرانی همواره کالاهایی با صلابت و لطافت تولید کرده و ترکیب استواری و ظرافت بیانگر تلفیق مادیت و معنویت در تفکر ایرانی است که نشان می‌دهد ایرانیان همواره زندگی دنیایی را با معنویت، خاک را با آسمان و سنت را با نوآوری پیوند زده‌اند.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر کالایی نسبتی با فرهنگ می‌یابد، اما بعضی کالاها بیشتر به حوزه فرهنگ نزدیک می‌شوند و ما به آن‌ها کالای فرهنگی اطلاق می‌کنیم. بعضی کالاهای فرهنگی مانند نوشت‌افزار حامل فرهنگ‌اند و بعضی دیگر مانند سینما، موسیقی، کتاب و اسباب‌بازی همه هویت فرهنگی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری موفق چهارمین دوره جایزه فیروزه، اظهار کرد: با برگزاری چنین رویدادهایی دو فرصت مهم برای فرهنگ کشور به دست می‌آید؛ یکی فرصت تعامل مولدان و تولیدگران داخل و گسترش ارتباطات صنفی آنان است و دیگری فرصت بیان بسیاری از دغدغه‌های جدید در حاشیه این رویدادها ایجاد می‌شود که می‌تواند به تقویت حمایت از کالای ایرانی منجر شود.

کالای فرهنگی؛ تلاقی فرهنگ و اقتصاد

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، نیز در این مراسم گفت: چهارمین جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی ـ اسلامی که با نام «جایزه فیروزه» برگزار می‌شود، از ابداعات سیدعباس صالحی در زمان تصدی ایشان بر سمت معاونت فرهنگی ارشاد است. این جایزه به همت ایشان به دوره چهارم خود رسیده و هر ساله شاهد رشد و پیشرفت آن هستیم. برای مثال امسال بخش پژوهشی و استارتاپی نیز به جشنواره اضافه شد.

وی با بیان اینکه کالای فرهنگی، تلاقی اقتصاد و فرهنگ است، تأکید کرد: کشور ما به علت تنوع زبانی، قومیتی و مرزهای وسیعی که با کشورهای مختلف دارد می‌تواند بازارهای متنوعی از کالاهای فرهنگی خود ایجاد کند.

علی فریدونی، مدیر کل مجامع فرهنگی وزارت ارشاد و دبیر چهارمین دوره «جایزه فیروزه»، دیگر سخنران این مراسم بود که با ارائه گزارشی از این رویداد فرهنگی، اظهار کرد: امسال در راستای اهداف و آئین‌نامه جایزه فیروزه، محورهای نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، هدایای فرهنگی، کالاهای فرهنگ‌محور خانواده، مقالات پژوهشی و استارتاپ‌های فرهنگی پیگیری شدند.

دبیر چهارمین دوره «جایزه فیروزه» به آمارهای این رویداد اشاره کرد و گفت: هزار و 700 اثر در حوزه اسباب‌بازی، دو هزار و 600 اثر در حوزه نوشت‌افزار، دو هزار و 500 اثر در حوزه هدایای فرهنگی، 120 اثر در حوزه کالاهای فرهنگ‌محور خانواده، 570 پایان‌نامه، 203 مقاله و 111 استارتاپ فرهنگی در دبیرخانه جایزه فیروزه به ثبت رسیدند و برگزیدگان هر رشته با نظر هیئت داوران انتخاب شدند.

سیدمحمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، نیز در این مراسم به نمایندگی از معاونت علمی ریاست جمهوری، از برگزاری این رویداد قدردانی کرد و آمادگی معاونت علمی ریاست‌جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز را برای همکاری با وزارت ارشاد در حوزه حمایت از کالای ایرانی اعلام کرد.

انتهای پیام

captcha