عبادت و ذکر وجه بارز در سیره حضرت زهرا(س) است/ چرایی پیشگامی فاطمه(س) بعد از سقیفه
کد خبر: 3787368
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد:

عبادت و ذکر وجه بارز در سیره حضرت زهرا(س) است/ چرایی پیشگامی فاطمه(س) بعد از سقیفه

گروه معارف ــ مدیر سیره‌نگاری موسسه دارالحدیث با بیان اینکه کم توجهی به عبادت از مشکلات امروز است تاکیدکرد: این مسئله در سیره 14 معصوم(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) نمود بارزی دارد و الگو برای همه است.

عبادت و ذکر وجه بارز در سیره حضرت زهرا(س) است/ چرایی پیشگامی فاطمه(س) بعد از طقیفهحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود طباطبایی‌نژاد، مدیر سیره‌نگاری موسسه دارالحدیث در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: خداوند که خالق انسان است هدایت‌گرانی را برای بشر فرستاده است که زنجیره طلائی هادیان را در طول تاریخ تشکیل می‌دهند و این سلسله نورانی از آدم(ع) شروع و به پیامبر خاتم رسیده و بعد از ایشان در قالب امامت ادامه یافته است و ادامه خواهد داشت.

وی افزود: 14 معصوم(ع) الگوهای ما هستند و کلیت زندگی ایشان فارغ از تفاوت‌هایی که به علت اقتضائات و شرائط زمانه داشته‌اند  عملکری مشابه دارد یعنی ایشان در زهد، عبادت، ساده زیستی، تقوا، میدم داری و محبت به آنان الگوی تمامی عیار اخلاقی هستند؛ در واقع این سلسله، تشکیل دهنده یک شجره نورانی و طیبه به تعبیر قرآن کریم هستند.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه برخی ائمه(ع) مانند امام حسین(ع) مجبور به قیام شدند و امام حسن(ع) صلح را انتخاب کردند ناشی از شرائط زمان بوده است اظهار کرد: در میان 14 معصوم(ع) حضرت زهرا(س) با اینکه امام به تعبیر مصطلح نبودند ولی اسوه زنان و مردان عالم هستند.

مدیر سیره‌نگاری موسسه دارالحدیث با بیان اینکه ایشان گاهی طبق شرائط بیرون از منزل دست به اقدامات سیاسی و اجتماعی زدند و گاهی هم اسوه بودن خود را به عنوان یک بانوی خانه‌دار که همسری را در عمل و قول آموزش می‌دهند نشان دادند تصریح کرد: در احادیث زیادی در مورد سیره ایشان در منزل و بیرون از آن مطالبی بیان شده ولی حتی اگر روایات معتبری هم نداشته باشیم استناد به قرآن برای تبیین جایگاه آن بانوی بزرگوار کافی است؛ قرآن کریم در آیات سوره مبارکه مزمل با تعابیر صریح پیامبر را به خواندن نماز شب و قرائت قرآن سفارش کرده است، در آیه 20 این سوره، فرمود: «إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَى مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِنَ الَّذِينَ مَعَكَ ...؛ در حقيقت پروردگارت مى‏ داند كه تو و گروهى از كسانى كه با تواند نزديك به دو سوم از شب يا نصف آن يا يك سوم آن را [به نماز] برمى ‏خيزيد و ...» در این آیه سخن از کسانی است که همراه پیامبر ثلث، نصف و یا دوسوم شب را بیدارند و به عبادت می‌پردازند و قطعا امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) پیشگام در این مسئله هستند ضمن اینکه در سوره انسان در مورد این خانواده و کرامت آنان بحث شده و سوره کوثر در مقام ایشان است.

کم توجهی به عبادت؛ یکی از مشکلات جامعه

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه عبادت و ذکر زیاد از ویژگی عباد الهی است تصریح کرد: یکی از مشکلات و گره‌های جامعه امروز ما کم توجهی به مقوله عبادت است و این در حالی است که به تعبیر قرآن «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»(ذاریات/56)؛ اگر آفرینش چنین هدفی دارد و الگوهای ما اسوه و نمونه در این صفت بوده اند چرا جامعه ما با کمبود عبادت روبروست؛ در حالات حضرت زهرا بیان شده است که ایشان شب‌ها بعد از نماز و قرائت قرآن طولانی در حق همسایگان دعا می کردند و در عمل هم به همسایگان فقیر خود رسیدگی داشتند.

وی با بیان اینکه مشکلات امروز بشر ناشی از دوری از عبادت و یاد خداست گفت: البته مقوله عبادت مانند هر چیزی رهزن دارد؛ بنابراین باید حدود هر چیزی معلوم باشد تا جامعه و افراد گرفتار افراط و تفریط نشوند؛ عبادت گرچه هدف آفرینش است ولی اسلام نه زندگی عزلت جویانه و رهبانیت را می‌پذیرد و  نه کم اهمیت دانستن عبادت ا.

مدیر سیره‌نگاری موسسه دارالحدیث با بیان اینکه در ترویج واجبات و مستحبات عبادی هم باید اولویت‌بندی داشته باشیم تصریح کرد: ابتدا برای ترویج عبادات باید از واجبات شروع کنیم و در راس آن نماز و به خصوص نماز اول وقت که تاکید زیادی بر آن وجود دارد؛ سپس سراغ نوافل و مستحبات دیگر به خصوص واج قرائت قرآن همچنین ترویج کارهای خیرخواهانه برویم.

پرهیز از ادعیه غیرمعتبر

طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: در میان مستحبات قرائت ادعیه سفارش زیادی شده و ادعیه معتبر زیادی هم داریم ولی برخی سراغ برخی دعاها می‌روند که مدرک و سند درستی ندارد البته دعا به هر زبانی حتی فارسی هم پذیرفته است ولی باید مواظب آسیب‌ها باشیم و به دعاهای معتبر اهتمام بورزیم.

چرا فاطمه(س) پیشقدم در مطالبه خلافت شدند؟

مدیر سیره‌نگاری موسسه دارالحدیث در پاسخ به این پرسش که در سیره حضرت زهرا(س) می‌بینیم ایشان در قضیه سقیفه نسبت به امام علی(ع) پیشقدم شدند و این شبهه در ذهن ایجاد می‌شود که این حرمت آن حضرت در حالی است که امام علی(ع) مداخله جدی در این مسئله نداشتند گفت: این مسئله طبیعی است زیرا اگر امام پیشقدم می‌شد آن حضرت از سوی  غصب کنندگان سقیفه، متهم به قدرت طلبی می‌شدند.

وی افزود: بخاری در صحیح آورده است «و کان لعلی وجه مادام حیات فاطمة و لما توفیت استنکر علی وجه الناس و ...» یعنی تا فاطمه زنده بود علی اعتباری داشت ولی فاطمه که رفت شش ماه طول نکشید که امام بیعت کردند.

طباطبایی‌نژاد همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی افراد روایاتی در مورد حجاب مطرح می‌کنند که گویا آنقدر که امروز هست سختگیرانه نبوده بیان کرد: آنچه مسلم است این است که کنیزان در صدر اسلام، حجاب نداشتند البته بنده معتقدم که خوب است در تحقیقاتی جدی به این بحث پرداخته شود تا برخی شبهات پا نگیرد.

انتهای پیام  

captcha