همایش «پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم» برگزار می‌شود
کد خبر: 3802037
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱
۲۲ تا ۲۴ فروردین‌ماه؛

همایش «پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم» برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ همایش «پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم» ۲۲ تا ۲۴ فروردین‌ماه با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و در آستانه برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود.

همایش «پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم» برگزار می‌شودحجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدحسین نواب، رئیس مدرسه اسلامی هنر، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، از برگزاری همایش «پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم» و هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: مدرسه اسلامی هنر در طول سال‌های گذشته در هنرهای گوناگون ورود کرده و اهداف ذاتی این مرکز در حوزه هنر، بررسی ابعاد نظری و حکمت هنر در اقسام گوناگون آن بوده است.
وی افزود: با توجه به پایش فضای هنر خوشنویسی به‌عنوان قدیمی‌ترین هنر اسلامی، توجه به مباحث پژوهش این هنر، مهم‌ترین نکته مغفول بوده است. با بررسی‌های مدرسه در طول سال‌های گذشته مراکز رسمی فعال در حوزه خوشنویسی همچون انجمن خوشنویسان ایران، مرکز دارالکتابه، سازمان اوقاف، حوزه هنری و دیگر نهادها با تلاشی ستودنی در پی بسط آموزش و ترویج و خلق آثار خوشنویسی بوده‌اند این در حالی است که تأکید بر پژوهش در این حوزه می‌تواند تکمیل‌کننده فعالیت‌های نهادهای همکار و فعالیتی مجزا و غیرقابل رقابت در این زمینه محسوب می‌شود.
نواب در ادامه با بیان نحوه ورود مدرسه اسلامی هنر به مقوله خوشنویسی اظهار کرد: رویکرد این مدرسه در مورد هنر خوشنویسی، کاملاً آکادمیک بوده و در همین راستا دعوت از محققان و اساتید این هنر جهت تألیف و تدوین مجموعه‌های تحقیقی در زمینه هنر خوشنویسی در صدر اهداف این مرکز قرار دارد. 
 
دسته‌بندی پژوهش‌های مرتبط با هنر خوشنویسی
رئیس مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی پژوهش‌های مرتبط با هنر خوشنویسی مورد نظر این مدرسه را در سه زمینه گوناگون دسته‌بندی کرد و افزود: زمینه اول شامل احیای بخشی از میراث خوشنویسی خطوط قرآنی ایران بزرگ خواهد بود که تاکنون به صورت مدوّن به آن پرداخته نشده است. زمینه دوم تدوین مجموعه‌های تحلیل و آنالیزی از خطوط قرآنی به منظور سهولت آموزش و انتقال جارب به نسل‌های آتی است و سومین زمینه پژوهشی در باب هنر خوشنویسی نیز تدوین مجموعه‌هایی پیرامون حکمت هنر خوشنویسی است تا در نتیجه‌ آن زمینه ساز نگرشی نو به این هنر قدسی شود. 
عضو کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، جایگاه فعلی خطوط قرآنی را مرهون انقلاب اسلامی دانسته و بیان کرد: با حمایت بیشتر جمهوری اسلامی از هنر خوشنویسی و خطوط قرآنی، دوران فطرت این خطوط به سر آمد و با عنایت خداوند متعال، اساتید بزرگی ظهور کردند و با تلاش بی‌وقفه، اکنون نسلی نو از خوشنویسان مطرح در زمینه خطوط قرآنی به بالندگی رسیده‌اند و گام‌هایی چند تا احیای دوباره جایگاه واقعی ایران در زمینه خطوط قرآنی باقی‌ نمانده است و با تلاش و همدلی بیشتر و با حمایت از این نسل نو، می‌توان انتظار روزهای شکوفایی بیشتر را داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ورود آکادمیک این مرکز به مقوله هنر خوشنویسی و نیاز وجود تشکیلاتی مجزا برای پیگیری این مسائل را عامل موافقت هیئت امنای این مرکز با ایجاد مدرسه کتابت قرآن کریم برشمرد و تصریح کرد: برگزاری همایش «پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم» که با حمایت مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از 22 تا 24 فروردین 98 در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار می‌شود به عنوان گام اول فعالیت‌های این مدرسه به شمار می‌رود.
وی با بیان این نکته که برگزاری این همایش در واپسین روزهای سال گذشته مورد توافق مدرسه و مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفت بیان کرد: به دلیل فشردگی برنامه‌ها و کمبود زمان، با دعوت از تعدادی پژوهشگران داخلی و خارجی بر اساس طرحی کلی، مجموعه مباحثی توسط پژوهشگران مدعو به صورت سخنرانی مطرح خواهد شد و پس از برگزاری همایش با پیاده‌سازی و ویرایش ارائه‌ها، این مجموعه به صورت رسمی به انتشار خواهد رسید.
نواب تأکید کرد: در گام‌های بعدی نیز طبق روندی آکادمیک، ابتدا با ارائه فراخوان تمامی پژوهشگران این زمینه دعوت به همکاری می‌شوند و پس از بررسی طرح‌های دریافتی و همچنین تأیید اعضای هیئت علمی، نسبت به برگزاری همایش اقدام خواهد شد.
انتهای پیام
captcha