محور مقاومت مهمترین عنصر تقویت امت واحده اسلام است
کد خبر: 3808070
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵

محور مقاومت مهمترین عنصر تقویت امت واحده اسلام است

گروه فرهنگی ــ نماینده ولی‌فقیه در کشور سوریه با بیان اینکه مسئله دفاع از حرم یک مسئله شیعی ـ سیاسی نیست، گفت: دفاع از حرم یک مسئله اسلامی و محور مقاومت مهمترین عنصر تقویت امت واحده اسلام است.

محور مقاومت مهمترین عنصر تقویت امت واحده اسلام استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام سیدابوالفضل طباطبایی‌اشکذری، نماینده ولی فقیه در کشور سوریه، امروز، 11 اردیبهشت‌ماه در همایش تجلیل از مقام معلم در تالار نور مشهد با بیان اینکه حضور در جمع معلمان و مدرسان مدرسه نبوی در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) یک توفیق است و خدا را بر این نعمت شاکر هستم، گفت: در روزهای پایانی ماه شعبان و در آستانه ورود به ماه رمضان هستیم و این روزها روزهای استجابت بخشی از دعای پیامبر(ص) در ماه رجب است که در سیره آن حضرت نقل شده وقتی پیامبر هلال رجب را می دید دعایی می فرمود که مضمون این دعا در حوزه فرهنگی و معنویت است.
وی ادامه داد: این روزها بخشی از دعای پیامبر(ص) در حق ما مستجاب شده است که خدا ما را به رمضان رسانده و در حال ورود به ماه مبارک رمضان هستیم. اما آیا دعای پیامبر(ص) برای بلوغ به شهر رمضان این بود که ما فقط جسممان رمضانی شود.
طباطبایی بیان کرد: بلوغ رمضان بلوغ همه جانبه انسان است که روح و قلب و جسم را احاطه می کند بر همین اساس اگر این توفیق را انسان پیدا کند و رمضانی شود مؤید این است که هم زبان و چشم را مراقبت کرده و در حوزه اجتماعی نیز از خدا استمداد بجوییم.
نماینده ولی فقیه در کشور سوریه ادامه داد: مبلغان دین اسلام و مدرسان باید جامعه را با قلب، روح و جسم رمضانی کنند. جامعه رمضانی که تنها جسمش رمضانی باشد، حقیقت رمضان را درک نکرده و دعای پیامبر(ص) در حق او به طور کامل برایش تحقق نیافته است که امید است مدرسان و مبلغان دینی توفیق رمضانی کردن خود و جامعه را در سه بعد پیدا کنند.
وی ادامه داد: معلم اول خداست و خدا برای همه مخلوقات معلمی کرد، اما معلم دوم را خداوند پیامبر(ص) قرار داد و پیامبر(ص) تنها برای انسان معلمی نکرد، بلکه برای ملائک هم معلمی کرد، لذا پیامبر(ص) معلم دوم در جامعه اسلامی است. اگر معلم برتر جامعه اسلامی پیامبر(ص) است ما معلمان باید به عنوان الگوی برتر با ایشان تأسی کنیم.
طباطبایی خاطرنشان کرد: اما اینجا این سوال مطرح است که برترین مدالی که خداوند به پیامبر(ص) عطا کرده چیست؟ نبوت؟ رسالت؟ تبشیر و انذار؟ آنچه خداوند به عظمت یاد کرده این مدال است «وانک علی خلق العظیم» خلق با عظمت است که این خلق قرآنی است.
ماه رمضان؛ ماه نگاه دوباره به ‌پیامبر ‌(ص) ‌
نماینده ولی فقیه در کشور سوریه بیان کرد: ماه رمضان ماه نگاه دوباره به قرآن و تأسی به اسوه قرآنی یعنی پیامبر اعظم(ص) است. شهید مطهری هم معلم امروزی است هم معلم قرآنی هم معلم جوانان هم معلم متخصصین و هم به معنای کلی او یک مربی بود. شهید مطهری دست به قلم نبرد مگر اینکه پاسخ یک پرسش و خواسته اجتماعی بدهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اسلام یک استراتژی و چندین تاکتیک دارد. استراتژی هرگز در هیچ زمانی تغییر نمی کند اما تاکتیک ها در میدان هدایت و تبلیغ بر حسب زمان، مکان و مخاطبان تغییر می کنند.استراتژی اسلام ایجاد امت واحده، پیدایش یک امت همراه، یکدست، دوست، رفیق و اینکه احساس یگانگی بکند. امتی که با این احساس احساس قدرت هم می کند.
نماینده ولی فقیه در کشور سوریه اضافه کرد: اقامه دین و پرهیز از تفرقه و چند واحدی استراتژی قرآن است. استراتژی اسلام هرگز تغییر پذیر نیست. البته این تنها استراتژی اسلام نیست بلکه استراتژی همه ادیان توحیدی بوده و همین هدف یعنی اقامه دین، پرهیز و اجتناب از تفرقه را دنبال می کردند.
وی اظهار کرد: خداوند پیامبران را با معاجز و کتب آسمانی مختلف بین امت‌ها فرستاد و تاکتیک‌ها گوناگون بوده اما هدف و استراتژی محوری همین یگانگی دین و پرهیز از تفرقه بوده است. امام راحل نیز با تأسیس هفته وحدت به این امر مهم دامن زد و با تأسیس روز قدس و حمایت از فلسطینی‌ها به رغم داشتن عقاید خاص به خاطر اینکه امت اسلام هستند با اعلام روز قدس به این دامن زد که ایران تا فلسطین یک امت واحده و در واقع همان محور مقاومت است.
طباطبایی گفت: امت اسلامی چیز جدایی از محور مقاومت نیست، بلکه محور مقاومت همان امت اسلام است. از طول و عرض توسعه پیدا می کند. از سوریه، عراق و لبنان و فلسطین تا بحرین و یمن همچنین به کشورهای گوناگون دیگر هم می‌رسد، اما شعار یک شعار و آن هم ایستادگی در مقابل ظلم و تفرقه و تکفیر و حمایت از اندیشه اسلامی، اندیشه مقاومت، اندیشه وحدت، اندیشه تعایش سلمی است. فرقی نمی‌کند در لبنان، سوریه، عراق و یا کشور دیگری باشد.
نماینده ولی فقیه در سوریه عنوان کرد: تجمع علمای مسلمین تجمع واسعی از علمای شیعه و سنی است اگر به دانشگاه شام نگاه کنیم شاهد هستیم که تجمع وسیعی از اهل سنت و شیعه و در مجموع دانشگاه‌های بلاد شام و مجموعه‌های علمی آنجا اهل سنت و شیعه با هم هستند و حتی در کتابخانه‌های اهل سنت نیز دارای منابع شیعی است و این همان گام برداشتن در راستای استراتژی اسلام یعنی همان امت واحده است.
وی گفت: محور مقاومت در سوریه تشکیل شده از علوی‌ها، شیعه، سنی و اسماعیلی‌ها و ... و حتی مسیحی‌ها همه در مقاومت شریک هستند. امروز در سوریه تنها دفاع از حرم شیعی نیست، این کلام را به عنوان کسی که آنجا زندگی می‌کند، بپذیرید. من در کمال صدق این را می گویم. در میان مردم سوریه شهدای اهل سنت نیز از شیعه کمتر نیست و حتی بیشتر هم هست چه در میان عموم و چه در میان علمایشان اما این با یک محور است.
نماینده ولی فقیه در کشور سوریه با بیان اینکه محور مقاومت اساس تقویت امت اسلام است، افزود: در سفری که به حلب داشتم از مادر و پدر پنج شهید که اهل سنت هم بودند پرسیدم پنج شهید در راه وطن، امت، اسلام و جهاد ارزشمند آیا از خدا شکایت داری یا به درگاهش شاکری؟ پاسخ این پدر و مادر شهید این بود که سه مرتبه شکر خدا را بر زبان آوردند. این همان تحقق امت واحده است که اهل سنت شهید می دهد و افتخار می کند.
طباطبایی با اشاره به این سخن امیرالمومنین(ع) که می فرماید: «سلطان فرهنگی عالم دین است»، بیان کرد: علمایی که در سوریه تلاش کردند هم شیعه و هم سنی بودند و محبت اهل بیت(ع) در بین اهل سنت نیز وجود دارد، لذا مسئله دفاع از حرم یک مسئله سیاسی و شیعی نیست بلکه یک بحث اسلامی و در مسیر تأسیس امت واحده است.
انتهای پیام

captcha