آموزش قرآن در هشت ضلعی بقراط
کد خبر: 3810652
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱

آموزش قرآن در هشت ضلعی بقراط

گروه شهرستان‌ها ــ در حالی به مرکزی قرآنی در سبزوار قدم می‌گذارم که متفاوت از تمام مراکز قرآنی در کشور است، مقبره‌ای تاریخی با درگذشتگانی مدفون در آن که به جای ترس و دلهره در شب، به خانواده‌ها در سایه قرآن آرامش می‌دهد.

آموزش قرآن در هشت ضلعی بقراطبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در یک روز بهاری پای به مکانی قرآنی می‌گذارم که متفاوت از تمام مراکز قرآنی دیگر در کشور است، مکانی قدیمی و تاریخی با  درگذشتگان مدفون در آن که مربوط به دوران قاجاریه است و دانشمند به نام دیار سربداران، محمد تقی سبزواری معروف به بقراط به همراه جمعی از بستگان در آن مدفون شده است.

وی در سال ۱۲۴۰ خورشیدی در سبزوار متولد شده و علاوه بر شعر که در آن متخلص به «فانی» است، در علم طب نیز تخصصی داشته و بیماران را با داروهای گیاهی و دستورات پزشکی درمان می‌کرده است.

ساختمان این مکان تاریخی هشت ضلعی، دارای سقفی گنبدی است که به گفته برخی از گردشگران ایرانی و خارجی تاکنون با این مشخصات و سبک بنا، جایی دیده نشده است.

این بنای تاریخی که در کنار 6 اثر دیگر از جمله آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری، آرامگاه امین‌التجار مشهدی، کاروانسرای فرامرزی، آب انبار حاج کریم قرار گرفته، همگی از آثار تاریخی شهرستان سبزوار محسوب می‌شوند و در اطراف میدان کارگر واقع در بخش مرکزی سبزوار واقع شده‌اند.

در بدو ورود به سمت مدیر این مرکز قرآنی که تاکنون بیش از 100 حافظ قرآن تربیت کرده و زیر نظر مؤسسه بیت‌الحفاظ قرآن مرکز استان قرار دارد، می‌روم.
تربیت 60 حافظ کل قرآنآموزش قرآن در هشت ضلعی بقراط
جلال رنجبر، مسئول این مرکز قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه تا پایان تابستان سال جاری 60 نفر حافظ کل قرآن کریم با شرکت در دوره‌های دوساله این مرکز قرآنی تحویل جامعه می‌شوند، گفت: یکی از مشکلات مراکز قرآنی عدم حمایت‌های کافی از سمت مراکز دولتی و فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه تربیت حافظ قرآن از نظر مالی درآمدی برای مؤسسه ندارد، افزود: برخی از ادارات با دعوت از قاریان قرآن و برگزاری یک محفل انس با قرآن هزینه‌های سنگینی برای صرف نهار و شام پرداخت می‌کنند، در حالی که می‌توانند این هزینه‌ها را به سمت آموزش و تربیت قرآن‌آموز سوق بدهند.

وی بیان کرد: از هر 100 نفر حافظ قرآن معمولاً یک نفر به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی وارد حیطه قرآنی می‌شود و بقیه در حد یادگیری و به کار بردن دستورات قرآن در زندگی است. دولت‌مردان و مراکز فرهنگی تاکنون موفق نشده‌اند، سواد قرآنی را در جامعه پیاده کنند و با پیاده‌سازی دستورات قرآن در زندگی و جامعه فاصله زیادی داریم.

رنجبر افزود: در سال گذشته 70 درصد قرآن‌آموزان این مرکز قرآنی نمره قبولی در آزمون مسابقات اوقاف و ارشاد کسب کردند. در کنار آموزش حفظ، تجوید و قرائت قرآن با مجوز از آستان قدس رضوی توانسته‌ایم مهدالرضا(ع) را برای آموزش قرآن به کودکان در کنار این مرکز قرآنی و مکان تاریخی تأسیس کنیم.

این حافظ قرآن با اشاره به فعالیت 20 مربی قرآن در بخش‌های مختلف مؤسسه اضافه کرد: به دلیل نبود درآمد در بخش آموزش حفظ و قرائت اکثر مؤسسات قرآنی برای درآمدزایی و جلوگیری از تعطیلی به سمت تأسیس مهد رفته‌اند تا بتوانند بخشی از مشکلات مالی خودشان را حل کنند.

با خروج از اتاق مدیریت مؤسسه به سمت آرامگاه بقراط که محل تشکیل کلاس‌های قرآن در آنجا قرار دارد می‌روم. با عبور از کنار قبور، در داخل ساختمان و نثار فاتحه بر مزار بقراط وارد سالن اصلی که زیر گنبد اصلی این هشت ضلعی است قرار می‌گیرم.

در اطراف، حجره‌های کوچکی وجود دارد که با قرار دادن چادر بر روی درب آن از همدیگر جدا شده و داخل آن صندلی‌هایی چوبی برای نشستن قرآن‌آموزان قرار گرفته است.
ریزش و رویش در حافظان قرآنآموزش قرآن در هشت ضلعی بقراط
اکرم اصغری، مربی سابق طرح ملی حفظ قرآن در شهرستان داورزن که در حال تدریس در این مرکز قرآنی است در رابطه با آموزش قرآن در این مکان تاریخی، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: استقبال خوبی برای یادگیری حفظ قرآن شده اما قرآن همیشه با ریزش و رویش همراه است و برخی به دلیل افزایش حفظیات بعد از مدتی آن را رها یا کاهش می‌دهند.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه از تجربیات آموزشی ما در مدارس کمتر استفاده شده است، اضافه کرد: آموزش قرآن به جوا‌ن‌تر‌ها و برخی دانش‌آموزان که علاقه زیادی از خود نشان می‌دهند، راحت‌تر است.

فسنقری از شاگردان این مربی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه یادگیری تجوید و ادای صحیح کلمات در حفظ قرآن نقش مهمی دارد، تصریح کرد: بعضی از مربیان دارای مدرک دانشگاهی هستند اما تجویدشان ضعیف است.

ماندگاری حفظ قرآن با معانی کلمات
مریم خسروجردی یکی دیگر از شاگردان این کلاس حفظ قرآن با اشاره به اینکه بعد از یادگیری مطالب قرآنی در جلسات قرآن خانگی این مطالب را به دیگران منتقل می‌کنم، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: اگر حفظ قرآن با یادگیری معانی و مترادف‌ها همراه باشد ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

وی که سال گذشته در مسابقات قرآن موفق به کسب نمره قبولی 10 جزء شده است، بیان کرد: با اینکه تجوید قرآنم ضعیف بود، به‌دنبال حفظ کلام‌الله مجید رفتم اما بهتر است، در ابتدا تجوید را فرا گیرم.
خسروجردی که دارای سه عروس و داماد و مشوق راهش در حفظ قرآن هستند، افزود: در ابتدا قرآن را به‌صورت فارسی و روان تلاوت می‌کردم، اما از زمانی که در کلاس‌های تخصصی این مؤسسه شرکت دارم، یادگیری‌ام بهتر و مشکلات تلاوت قرآنم برطرف شده است.

یادگیری قرآن با شرکت در جلسات قرآنی مادر شهید
وی اضافه کرد: تلاوت قرآن را از حدود 30 سال قبل با شرکت در جلسات قرآنی منزل مادر شهید علی کرمانی در سبزوار فرا گرفتم و هر هفته دو روز در این جلسات قرآنی به غیر از کلاس‌های بیت‌الحفاظ شرکت دارم.

به سراغ مهدالرضا(ع) که در بیرون این 8 ضلعی و در سمت دیگر محوطه با سبک و بنای امروزی قرار دارد، می‌روم.

معصومی سلیمه، مربی این مهد قرآنی در رابطه با فعالیت‌های این مرکز در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: در طول سال پنج کتاب که دو تا از آن‌ها مربوط به کتاب کار قرآن و چهار کتاب توسط آموزش و پرورش ارائه می‌شود، در این مهد تدریس می‌شود.

از آموزش قرآن به کودکان لذت می‌یرم
وی با تأکید بر اینکه همه مربیان آموزش دیده هستند، افزود: روش زندگی و سیره ائمه اطهار(ع) و آموزش دستورات اسلام به همراه مفاهیم قرآنی از دیگر برنامه‌های این مهد به کودکان است.

این مربی قرآنی با تأکید بر اینکه آموزش‌ها به سبک آموزش استاد محسنی است و کودکان در طول سال 15 سوره از کلام‌الله مجید را حفظ می‌کنند، بیان کرد: برخی با پیشرفت تا پایان سال قادر هستند کلمات قرآنی را به‌درستی از روی کتاب تلفظ کنند.

سلیمه که سابقه تدریس 10 ساله قرآن در مساجد و پایگاهای بسیج را دارد، گفت: آموزش قرآن به کودکان را دوست دارم و دلیل آن آماده بودن ذهن کودکان برای یادگیری و ماندگاری آن تا آخر عمرشان است.

وی اضافه کرد: از اینکه سوره حمد و توحید را آموزش می‌دهم و در قرائت نمازهایشان تا آخر عمر از آن استفاده می‌کنند، لذت می‌برم.

گزارش از علی اکبر ملکی، خبرنگار ایکنا

انتهای پیام

captcha