دعا موجب کمال انسان می‌شود
کد خبر: 3816724
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

دعا موجب کمال انسان می‌شود

گروه اجتماعی ــ در شرح دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان آمده‌ است: اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ؛ خدایا بهره من را از نوافل زیاد کن یعنی موفق بشوم به نمازهای مستحبی، زیرا دعا موجب کمال انسان است.

دعا موجب کمال انسان می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله مجتهدی‌تهرانی شرح دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان را این‌گونه آورده‌ است: اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ؛ خدایا بهره من را زیاد کن از نوافل یعنی موفق بشوم به نمازهای مستحبی زیرا دعا موجب کمال انسان است.

دعا خواندن برای رسیدن به کمالات می‌باشد برخلاف تصور عموم مردم که فکر می‌کنند هدف از خواندن دعا رسیدن به ثواب الهی است، مضامین ادعیه سراسر پر از درس‌های اخلاق و حکمت است که توجه به آن معانی سبب کمال انسان می‌گردد.

 اگر هم کسی با زبان عربی آشنا نیست به ترجمه ادعیه مراجعه کند و به مضامین و نکات آموزنده ادعیه توجه کند تا به برکت آن به کمالات والای انسانی برسد؛ امثال دعای کمیل و ابوحمزه ثمالی و... برای کمال یافتن من و شما می‌باشد.

این‌که در دعای ابو حمزه امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «خدایا آیا بدتر از من هم بنده‌ای داری ؟» این برای کمال است و درس مبارزه با غرور را به ما می‌دهد؛ جایی که امام معصوم چنین حرفی می‌زند دیگر تکلیف من و شما روشن است و جایی ندارد که ما به خاطر دو رکعت نافله و نماز شب دچار عجب و غرور بشویم.

امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه می‌فرماید: «خدایا اگر من با این حال بمیرم چه کنم ؟» امروز داشتم فکر می‌کردم که خدایا اگر من امروز دست خالی بمیرم چه کنم؟ گفتم خدایا یک موقعی بمیرم که آماده باشم و الان آماده نیستم!

اهمیت مجالس روضه اهل‌بیت(ع)
مثل پیرزن‌ها به دنبال مجالس روضه بگردید و گریه برای امام حسین(ع) را کوچک نشمارید؛ وقتی حبیب بن مظاهر را در رویا دیدند؛ ایشان فرمود: خیلی دوست دارم که به دنیا برگردم؛ و در مجالس عزای اباعبدالله(ع) گریه کنم.خدایا توفیق نوافل و اعمال مستحبی بده و بهره من را از نوافل زیاد کن. استاد برهان(ره) می‌گفت: گاهی اوقات انسان باید مستحبات را هم نوبر کند همان‌طوری که اگر میوه جدید به بازار می‌آید می‌خرید و نوبر می‌کنید گاهی اوقات نماز شب را هم نوبر کنید ؛ دعای مجیر را هم نوبر کنید؛ آدمی که اهل مستحبات نیست به درد نمی‌خورد  اگر همیشه هم توفیق ندارید لا اقل گاهی اوقات مستحبات را نوبر کنید .

وَ أَکْرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ؛ خدایا من را گرامی بدار تا مسائل شرعی‌ام را بدانم.انسان باید مسائل دین خود را بداند مخصوصا طلبه که باید مشتش پر باشد و بتواند جواب مسائل مردم را بدهد. وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ؛ خدایا در بین وسائل آن وسیله‌ای که من را زودتر به تو می‌رساند به من نزدیک کن؛ بهترین وسیله هم اهل بیت(ع) هستند.

یکی از علماء به من یاد دادند که برای مشکلاتم متوسل شوم به حضرت نرجس خاتون(س) مادر امام زمان(عج)، اگر به ایشان توسل داشته باشید امام زمان به حرمت مادر بزرگوارشان توسل شما را اجابت می‌کنند و از خواص این توسل سرعت اجابت آن است. یَا مَنْ لاَ یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین؛ ای خدایی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت. اگر همه عالم با خدا حرف بزنند؛ خدا را از دیگری غافل نمی‌کند و در آن واحد به همه بندگان توجه دارد؛ از تو می‌خواهیم که دعاهای من را مستجاب کنی.

انتهای پیام

captcha