«شریعتی»؛ تربیت‌یافته مکتب قرآن
کد خبر: 3820227
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

«شریعتی»؛ تربیت‌یافته مکتب قرآن

گروه شهرستان‌ها ــ عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: دکتر علی شریعتی، تربیت‌یافته مکتب قرآن و از شاگردان مفسر قرآنی بود که ملقب به سقراط خراسان شد.

دکتر شریعتی، تربیت یافته مکتب قرآن استسید ابوالفضل حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به‌مناسبت 29 خردادماه و سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی، با بیان اینکه دکتر علی شریعتی فردی است که در خانواده محمدتقی شریعتی معروف به سقراط خراسان و مفسر قرآن بزرگ شده و تربیت‌یافته مکتب قرآن است، اظهار کرد: وی از افرادی است که آیات طبیعت و آیات قرآن را با یکدیگر در ارتباط می‌داند و قرآن را شکل مکتوب آیات و نشانه‌های خداوند سبحان بر روی زمین و طبیعت بیان کرده است.

وی ادامه داد: دکتر شریعتی در جلسات مختلف پدرش حضور داشته و با تسلط بر زبان عربی، ترجمه کتاب «ابوذر غفاری» را نوشته است. وی به گفته خودش در طی 18 ماه دوران زندان به آیات مختلف قرآن اندیشیده و درباره برخی از آیات و سوره‌های قرآن از جمله در تفسیر سوره روم گفته است: «در سراسر جهان همه توطئه‌ها برای نابود کردن نسل جوانی است که می‌بینیم به جای همه حق‌ها و همه آزادی‌هایی که در آرزویش هست و نیاز به آن دارد، فقط به او «آزادی جنسی» می‌دهند، در سراسر جهان دستگاه‌های تبلیغاتی، مطبوعات، رادیوها، تلویزیون‌ها، هنر، همه در تلاش تأمین چنین نیازی برای او هستند، در مقابل از مکتب علی و شعله‌ای که از خانه متروک و خاموش فاطمه همواره جستن می‌کند، اگر لیاقت آن را داشته باشیم که از این آتش قبسی بگیریم و ارمغان این نسل کنیم، می‌توانیم آتشی برافروزیم و امیدوار باشیم که در این ركود و سکوت و تفرقه، حرکت و امید، هدف و گرما و روشنایی ایجاد کنیم و نسلی بسازیم، درخشان و نیرومند، بر مبنا و اساسی که علی با سکوتش، با جهادش و با رنجش برای ما گذاشته است».

استاد دانشگاه حکیم سبزواری عنوان کرد: دکتر شریعتی به آیات قرآن تسلط بالایی داشت. وی در بخشی از کتاب «فاطمه، فاطمه است» می‌گوید: «تکیه قرآن و صراحت بیانش برای تحقیر و سرزنش و رسوا کردن کسانی است که در زنده به‌گور کردن دخترانشان مسائل اخلاقی و شرافتی و ناموسی را پیش می‌کشیدند،  این قساوت ددمنشانه را که زاده دنائت، پستی و ترس از فقر و عشق به مال بود و حاکی از جبن و ضعف، با پرده‌های فریبنده‌ای می‌پوشاندند و با کلمات آبرومندانه، شرافت، حمیت، ناموس، عفت و غیرت را توجیه می‌کردند. «وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُم إنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْءًا کَبِیرًا»، فرزندان خود را به خاطر تنگدستی و فقر نکشید، زیرا روزی شما و آن‌ها همه به دست ما است و ما همه را روزی می‌دهیم./انعام 151».

تلاش برای خارج کردن قرآن از مسیر زندگی و تفکر
وی با بیان اینکه او یکی از قرآن‌شناسان زمان خودش بود، بیان کرد: دکتر شریعتی در بخش دیگری از تفسیر سوره روم، عنوان می‌کند: «قدرت‌های بزرگ جنایتکار، خلفا، ملوک، علمای سوء و دشمنان داخلی و خارجی که ترس اساسی‌شان از قرآن بوده است، خوشبختانه، همه کار کرده‌اند، جز اینکه بتوانند قرآن را نفی و یا نابود کنند، و فقط تلاش کرده‌اند که قرآن را بد تفهیم کنند، تلاش کرده‌اند تا قرآن را از مسیر زندگی، تفکر و مطالعه و بینش صحیح و تحصیل مذهبی‌مان کنار بگذارند، کوشش کردند تا آنجایی هم که قرآن مطرح است فقط به زیبایی تجلید و یا فقط به قرائتش منحصر باشد». همچنین می‌گوید: «سنگ زیرین اسلام قرآن است».
این استاد دانشگاه تصریح کرد: دکتر شریعتی از بزرگان بازگشت به قرآن است، در جای دیگر می‌گوید: «قرآن کتابی است که با نام «خدا» آغاز می‌شود و با نام «مردم» پایان می‌یابد. کتابی آسمانی است اما بر خلاف آنچه (برخی) مومنین امروزی می‌پندارند و بی‌ایمانان امروز قیاس می‌کنند، بیشتر توجهش به طبیعت است و زندگی و آگاهی و عزت و قدرت و پیشرفت و کمال و جهاد. کتابی است که نام بیش از هفتاد سوره‌اش از مسائل انسانی گرفته شده است و بیش از سی سوره‌اش از پدیده‌های مادی و تنها دو سوره‌اش از عبادات، آن هم حج و نماز!...».
حسینی با اشاره به دیدگاه شریعتی درباره فلسفه شهادت، تصریح کرد: او از حماسی‌ترین سخنرانان مراسم مهم در قبل از انقلاب و حسینیه ارشاد بود که در یکی از مراسم‌ مورد اعتراض یکی از بستگان شهدا با ابراز اینکه «سخنرانی بس است، عمل کنید» قرار می‌گیرد و دکتر شریعتی می‌گوید: «ما ازدرد نالیدیم».
وی اضافه کرد: سخنان او بر روی نسل جوان و دانشگاهی بسیار تاثیرگذار بو، در یکی از سخنرانی‌ها به دلیل وجود سران مجاهدین و احتمال آسیب رساندن به او، دکتر شریعتی را با لباس مبدل از مجلس بیرون بردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری بیان کرد: اظهار مخالفت یک مجاهد برای ریشه‌کن کردن ظلم زمانی است که تمام راه‌ها بر روی او بسته می‌شود. مجاهد وقتی با این وضعیت همه درها به رویش بسته شود، در این زمان برای حفظ آبروی مکتب خودش آزادانه و آگاهانه به استقبال مرگ می‌رود.

شهادت؛ مرگی دلخواه
وی با اشاره به سخن شریعتی که در آن گفته است: «در فرهنگ ما شهادت مرگی نیست که دشمن ما بر مجاهد تحمیل کند. شهادت مرگ دلخواهی است که مجاهد با همه آگاهی و همه منطق و شعور و بیداری و بینایی خویش، خود انتخاب می‌کند»، افزود: بعد از 1300 سال انتخاب راه شهادت امام حسین(ع) را همه در روز عاشورا تایید می‌کنند.
استاد دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: آنان که بعد از شهادت ماندند، کار زینبی(س) کردند و در آن زمان راه دیگری برای مقابله با ظلم و جور وجود نداشت، برخی از افراد بی‌تفاوت ماندند که راضی به حکومت یزید بودند.
حسینی با اشاره به سخن دیگری از مرحوم شریعتی بیان کرد: «شهادت آن چیزی است که می‌خواهند در تاریخ، غیب‌ شود و در یک کلمه - بر خلاف تاریخ‌های دیگر که حادثه است و درگیری است و مرگ تحمیل شده بر قهرمان تراژدی است - در فرهنگ ما، یک درجه است». باید گفت قرآن کتابی است که شماره آیات جهادش با آیات عبادتش قابل قیاس نیست.

انتهای پیام

captcha