افتتاحیه طرح نشاط معنوی همزمان با آغاز دهه کرامت
کد خبر: 3820881
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵

افتتاحیه طرح نشاط معنوی همزمان با آغاز دهه کرامت

گروه فرهنگی- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از افتتاحیه طرح نشاط معنوی برای نهمین سال متوالی در 72 بقعه متبرکه استان همزمان با آغازین روز از دهه کرامت خبر داد.

افتتاحیه طرح نشاط معنوی همزمان با آغاز دهه کرامتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز 29 خردادماه در نشست خبری طرح نشاط معنوی در این اداره‌کل ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت عبدالعظیم حسنی و شهادت حمزه سید الشهداء(ع)، عموی گرامی پیامبر(ص)، بیان کرد: در روایتی امام کاظم فرمود «إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات:ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، وَساعَةً لاَِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاِْخْوانِ والثِّقاةِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَةً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم وَبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات؛ بکوشید که اوقات شبانه روزى شما 4 قسمت باشد: قسمتى براى مناجات با خدا، قسمتى براى تهیه معاش، قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیب‌هاى شما را به شما می‌فهمانند و در دل به شما اخلاص می‌ورزند و قسمتى را هم در آن خلوت می‌کنید براى درک لذت‌هاى حلال و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجام وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می‌شوید.
وی افزود: در راستای ایجادفضای مناسب برای اوقات فراقت جوانان و نوجوانان طرح نشاط معنوی برای نهمین سال پیاپی در بقاع متبرکه خراسان رضوی با برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان برگزار خواهد شد.
احمدزاده با اشاره به اینکه شاهد بازخوردهای خوبی در اجرای این طرح بوده ایم،ادامه داد: با توجه به همزمانی طرح نشاط و آغاز دهه کرامت فرصت خوبی برای تزریق نشاط و شادی به جامعه فراهم شده و در استان خراسان رضوی نیز همزمان با سراسر کشور اجرا می شود.
در ادامه حجت الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی واجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در تشریح جزئیات این طرح گفت: طرح نشاط همانند سال های گذشته به مدت هفت هفته برگزار می شود که هدف از این طرح، غنی‌سازی و هدف بخشی به اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در جوار اما‌م زادگان و بقاع متبرکه استان است.
وی اظهار کرد: این طرح از 13 تیرماه تا 29 مردادماه در 20 شهرستان و در 72 بقعه متبرکه با حضور92 مبلغ بومی، مستقر و اعزامی از استان آغاز به کار خواهد کرد که مخاطبین آن عموم افراد به خصوص دختران و پسران، دانش‌آموز در سه رده سنی 7 الی 18 سال هستند.
ایزدی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های مستمر در بقاع متبرکه با محتوای کتابچه حفظ حضوری آیات قرآن کریم، کتاب نشاط معنوی برای کودکان و نوجوانان، مباحث تربیتی اخلاقی، مهارت‌های زندگی، سبک زندگی اسلامی، کلاس‌های هنری و مهارتی، کلاس‌های احکام و ورزش و تفریح را از جمله فعالیت‌ها برای این دوره پیش‌بینی کرد.
معاون فرهنگی واجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: برگزاری خیمه‌های معرفت در بقاع متبرکه شامل غرفه‌های کودک و نوجوان، چند رسانه‌ای، مشاوره قرآنی، عفاف و حجاب، زیارت امام زادگان و روایت‌گری از رشادت‌های شهدا انقلاب و دفاع مقدس جزو برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی این طرح خواهد بود.
ایزدی بیان کرد: تعامل خوبی با آموزش و پرورش، سپاه، بسیج و کانون‌های مساجد، ورزش و جوانان، حوزه علمیه، اداره کل تبلیغات اسلامی و ... برای حضور حداکثری و بهتر از جوانان صورت گرفته است، اساتید، سخنرانان و کارشناسان برجسته‌ای در حوزه کودک و نوجوان ما را در اجرای این طرح یاری خواهند کرد.
وی اظهار کرد: طرح نشاط معنوی با رویکرد کلاسیک شامل کلاسهای آموزشی با موضوعات مهارتی، دینی، قرآنی و ... و همچنین رویکرد اردویی - تفریحی شامل برگزاری اردوی یکروزه برنامه‌ریزی شده که این برنامه با تأمین هزینه‌ از سوی خیران و از محل نذورات اما‌م‌زادگان به صورت رایگان اجرا خواهد شد.
معاون فرهنگی واجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: برخی از بقاع متبرکه دارای ظرفیت نیز پذیرای طرح اردویی طرح نشاط معنوی هستند و با توجه به رشد کیفی برنامه استقبال خوبی از طرح شده و در سال گذشته بیش از 300 هزار نفر از برنامه های این طرح بهره مند شدند.

افتتاحیه طرح نشاط همزمان با ولادت کریمه اهل بیت
وی با بیان اینکه افتتاحیه طرح نشاط در آغاز دهه کرامت و همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(ع) است عنوان کرد: از جمله ویژگی های طرح امسال تقارن افتتاحیه آن با آغاز دهه کرامت و اختتامیه آن با دهه ولادت و عید سعید غدیر است.
وی ابراز کرد: طرح نشاط معنوی با شیوه مشارکتی با همکاری بسیج و آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و اتحادیه انجمن های دانش آموزی در قالب اردو و به صورت تلفیقی از مشارکتی و اردویی طرح ریزی شده است.
ایزدی گفت: با توجه به ایام دهه مبارک و ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) آماده سازی بقاع شامل فضاسازی و آذین‌بندی آستان مقدس امامزادگان، نصب پوسترهای نمایشگاهی برای این ایام انجام خواهد شد.

برگزاری همایش بزرگداشت امامزادگان
وی با اشاره به بزرگداشت امامزاده احمد بن موسی(ع) معروف به شاهچراغ در این ایام اظهار کرد: همایش‌ بزرگداشت امامزادگان در یکی از بقاع شاخص هر شهرستان استان برگزار می شود.
معاون فرهنگی واجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: علاوه بر این نیز یکی از برنامه‌های همایش تجلیل از امامزادگان به صورت شاخص تدارک دیده شده که همزمان با پنجم ذی القعده در آستان مقدس امامزاده سید حمزه کاشمر برگزار خواهد شد.
ایزدی برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) و ولادت حضرت معصومه(س)، نورافشانی در شب ولادت امام رضا(ع)، اجرای برنامه‌های شب شعر، برگزاری برنامه ویژه بانوان در روز ولادت حضرت معصومه(س)، اقامه نماز جماعت و ادعیه، خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به زائران در بقاع میقات الرضا(ع) شامل بقاعی که در مسیر راه هستند و تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف را از دیگر برنامه‌های دهه کرامت از سوی اداره اوقاف استان عنوان کرد.
وی بیان کرد: عزیمت کاروان پیاده از کاشمر برای پابوسی به حرم مطهر رضوی همزمان با ولادت باسعادت امام رضا(ع) نیز همانند سال های گذشته در دهه کرامت نیز صورت می گیرد.
ایزدی گفت: با توجه به اینکه کنگره ملی امامزاده غیاث الدین در سال گذشته برگزار و در این راستا آثار ارزشمندی به کنگره واصل شد لذا از این آثار کتابی تهیه شده که همزمان با 18 تیرماه از این اثر رونمایی خواهد شد.
معاون فرهنگی واجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: 19 تیرماه نیز با حضور پژوهشگران و محققان برجسته استان و شهرستان نیشابور یک نشست علمی با همکاری بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در امام‌زاده محمد محروق نیشابور برگزار می شود تا مقدمه ای برای همایش ملی در این خصوص فراهم شود.

انتهای پیام

captcha