بوستان‌های شهر؛ جولانگاه اعتیاد/ نفس درختان به شماره افتاده‌ است
کد خبر: 3827296
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

بوستان‌های شهر؛ جولانگاه اعتیاد/ نفس درختان به شماره افتاده‌ است

گروه اجتماعی ــ بوستان‌ها به منزله ریه‌های یک شهر و منطقه و محله هستند تا شهروندان به دنبال یک روز  و یک هفته کار و تلاش ساعتی در آن بیارامند اما کم نیستند معتادان متجاهری که بر فضای دلنشین بوستان‌ها سایه افکنده و این مکان تفریحی و نهاد اجتماعی را از حاشیه امن بیرون رانده‌اند.

بوستان‌های شهر، جولانگاه اعتیاد/ نفس درختان به شماره افتاده‌است

به گزارش ایکنا از قم، بوستان‌ها به منزله ریه‌های یک شهر و منطقه و محله هستند تا شهروندان به دنبال یک روز و یک هفته کار و تلاش ساعتی در آن بیارامند و از هوای خالی از ریزگرد‌ها و دود‌ها بهره ببرند و تمدد اعصاب کنند و برای گذران اوقات فراغت و تفریح به این مکان‌ها بروند.

اما کم نیستند معتادان متجاهری که بر فضای دلنشین بوستان‌ها سایه افکنده و این مکان تفریحی و نهاد اجتماعی را از حاشیه امن بیرون رانده‌اند. معتادانی که عمداً و به انگیزه نشان دادن کار خود و جلب توجه، بوستان‌های شهر را به پاتوقی برای استعمال دخانیات تبدیل کرده و در اکثر روز‌های هفته شاهد حضور آنان به مدت زمانی طولانی در پارک و بوستان‌های شهر هستیم و البته این فضا زیبنده هیچ شهری به خصوص شهر کریمه اهل بیت(ع) نیست.

بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی، معتاد متجاهر به کسی می‌گویند که در سطح شهر اعم از پارک‌ها، کنار خیابان و زیرپل و... علناً در معرض دید عموم مردم مواد مخدر مصرف می‌کند و با اختیار خود حاضر به درمان ترک اعتیاد نیست و منجر به آسیب به خود و اطرافیانش می‌شود.

از آن‌جا که مسئولیت جمع‌آوری معتادان و پاکسازی آنان از فضای شهری برعهده نیروی انتظامی است به سراغ سرهنگ حاجی‌زاده، سخنگوی فرماندهی انتظامی استان قم، رفتیم تا عملکرد ناجا را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم.

جمع‌آوری روزانه حداقل ۳۰ معتاد متجاهر در قم

سرهنگ حاجی‌زاده گفت: معتادان متجاهر سبب آسیب به خود و دیگران در سطح شهر شده و لذا نیروی انتظامی برخورد قاطعی با آن‌ها دارد و روزانه حداقل ۳۰ نفر از معتادان متجاهر در سطح شهر توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و تحویل مقام قضایی داده می‌شوند.

وی افزود: قوه ادراک و تصمیم‌گیری از معتادان متجاهر سلب شده و لذا اینکه در چه مکانی مواد مخدر مصرف می‌کنند برای آنان اهمیتی ندارد و از این رو در پارک و بوستان‌های شهری شاهد حضور آنان هستیم و به همین علت نیروی انتظامی، بهزیستی و حتی شهرداری وظیفه جمع‌آوری و رسیدگی به آنان را دارند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی قم بیان کرد: نیروی انتظامی در حوزه مقابله با این آسیب وظیفه رسیدگی دارد و فرهنگسازی و پیشگیری از اعتیاد به عهده کمیته فرهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی و سایر نهاد‌های مربوطه است که متأسفانه برخی از آن‌ها در حوزه پیشگیری موفقیت چندانی نداشتند و در این حوزه فعالیت و عملکرد دستگاه‌ها بسیار ضعیف شده‌است.

وی با اشاره به اینکه اگر تمام دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوطه هم‌افزایی نداشته‌ باشند، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود، ادامه داد: اگر چه در حوزه فرهنگ‌سازی عواملی مانند خانواده، اجتماع، فرهنگ، باور‌ها و اعتقادات موثر است، اما مهم‌تر از همه نظارت خانواده بر این مسائل است و شاهد آن هستیم که خانواده برای ارتقای سطح آگاهی فرزندان خود وقت چندانی نمی‌گذارند.

ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر

به موجب ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر مسئولیت درمان اجباری معتادان متجاهر به عهده سازمان بهزیستی است، اما نحوه اجرای این ماده قانونی همیشه مورد انتقاد کارشناسان حوزه اعتیاد بوده، زیرا آنچه اجرا می‌شود با اصل قانون تناسبی ندارد و فقط بخشی از آن اجرا می‌شود، گویا بهزیستی مسئولیتی را عهده‌دار شده‌ است که تاکنون نتوانسته به خوبی از عهده آن برآید.

هادی کریمی اصل، مدیرکل بهزیستی استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: تشخیص اعتیاد و پرخطر بودن اعتیاد اشخاص از طریق واحد غربالگری بهزیستی انجام شده و به مقام قضایی معرفی می‌شود تا متجاهر بودن فرد تشخیص داده شود.

وی با اشاره به اینکه با فعالیت‌های اجتماعی شهرداری و برخورد‌های ناجا با معتادان متجاهر، در سطح شهر کمتر دیده می‌شود، اظهار کرد: ابزار برخورد قانونی این مسئله به عهده ناجا و فرهنگسازی اجتماعی برعهده شهرداری است. لذا این دو نهاد باید محور قرار بگیرند و بهزیستی در کنار آن‌ها کمک می‌کند، اما به طور کامل به این موضع ورود نمی‌کنیم و فقط در حد اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های لازم آن را دنبال می‌کنیم.

کریمی اصل با اشاره به اینکه بهزیستی رابط قضایی نیست و نمی‌تواند با معتادان متجاهر برخورد قانونی داشته باشد، اما می‌تواند موارد دیده شده را به نهاد‌های مربوطه گزارش دهد، ادامه داد: در زمینه آگاه‌سازی اجتماعی از طریق رسانه و فعالیت‌های محلی نیز بهزیستی وظایفی دارد که آن را انجام می‌دهیم. البته آمادگی داریم تا در تعامل با نهاد‌های دیگر در این قضیه نیز به طور جدی ورود کنیم.

ضعف در فرهنگ‌سازی

وی تعداد معتادان متجاهر در سطح استان را حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر تخمین زده و در خصوص انتقاد سخنگوی نیروی انتظامی ناجا از عملکرد بهزیستی در حوزه فرهنگسازی گفت: نقد بر فرهنگسازی درست است، زیرا به عنوان یک ضعف در همه نهاد‌های استان و حتی کشور وجود دارد، فرهنگسازی نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و حمایت‌های تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌هاست؛ یکی از برنامه اصلی بهزیستی تقویت آگاه‌سازی و سلامت‌سازی مردمی است و در تلاش هستیم ضعف در فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی مردمی برطرف شود.

گزارش از محدثه نعیمی

انتهای پیام

captcha