اقدامات معاونت فرهنگی وزارت علوم در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3830381
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
غفاری تبیین کرد؛

اقدامات معاونت فرهنگی وزارت علوم در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به همکاری با نهادهای دانشگاهی در زمینه اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: هماهنگی‌هایی انجام شده است تا مفاد بیانیه در قالب سخنرانی و برگزاری همایش‌های دانشگاهی و کرسی‌های نظریه‌پردازی مورد توجه قرار گیرد.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره اینکه آیا وزارت علوم برنامه‌ریزی فرهنگی خاصی برای سال تحصیلی جدید در نظر دارد، گفت: در حال بررسی طرحی هستیم که امسال و در آغاز سال تحصیلی جدید در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها اجرا می‌شود. این طرح  پس از تصویب، به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود؛ تلاش ما این است تا دانشجویانی که به تازگی وارد دانشگاه می‌شوند نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فعالیت کنند و با مشارکت در این عرصه شناختی جامع به‌ دست بیاورند و نیز بتوانیم آن‌ها را با فضای دانشگاه، فرم‌ها و هنجار‌هایی که در محیط دانشگاه باید وجود داشته باشد و آن‌ها باید این هنجار‌ها را مورد توجه خود قرار دهند آشنا کنیم. این طرح هنوز به تأیید و تصویب نهایی نرسیده است. پس از تأیید، جزئیات بیشتری از آن را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

وی همچنین درباره ورود معاونت فرهنگی وزارت علوم و مجموعه ستاد به بحث اجرای بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: امسال به صورت ویژه در بحث بیانیه گام دوم ورود خواهیم داشت. در ارتباط با بیانیه گام دوم، ارتباط و همکاری‌های خوبی میان دانشگاه‌ها و معاونت‌های فرهنگی واحد‌ها شکل گرفته است. مجموعه ستاد وزارتخانه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و نیز جهاددانشگاهی و دیگر مؤسسات پژوهشی که به نوعی با وزارتخانه مرتبط هستند، توانستیم جلسات خوبی برگزار کنیم که آخرین مورد آن به میزبانی جهاددانشگاهی در شهرکرد برگزار شد و در آن جلسه به بحث پیرامون تبیین، تحلیل و نیز زمینه‌های فعالیت در موضوع بیانیه گام دوم پرداخته شد و این مسئله مطرح شد که خوب است مفاد بیانیه در قالب موضوعاتی مانند سخنرانی مورد توجه قرار گیرد و یا مفاد آن موضوع برگزاری همایش‌های دانشگاهی باشد. همچنین بیانیه گام دوم و بند‌های آن می‌تواند موضوع برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی باشد. در حال حاضر تلاش برای راه‌اندازی این فعالیت‌ها مهمترین برنامه‌های دانشگاه‌ها در ورود به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب و اجرای آن خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: در معاونت فرهنگی وزارت علوم برای ورود جدی به این بحث، به دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی اعلام کرده‌ایم که یکی از فعالیت‌های شما در سال تحصیلی جدید باید ورود به موضوع بیانیه گام دوم باشد، آن هم در قالب‌ سخنرانی و برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی. همچنین از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هم خواسته شده است تا موضوع بیانیه گام دوم انقلاب را در کلاس‌های درس خود مورد توجه قرار دهند.

غفاری در ادامه درباره تلاش معاونت فرهنگی وزارت علوم برای افزایش سطح سواد رسانه‌ای در میان دانشجویان در سال تحصیلی جدید نیز بیان کرد: همگان بر ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای، به منظور تعالی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان تأکید و اتفاق‌نظر دارند. کاری که در این زمینه دنبال می‌کنیم این است که در کنار آموزش مهارت‌های فناوری‌های نوین، بخشی از آموزش‌‌ها را به بحث سواد رسانه‌ای اختصاص دهیم؛ البته این مسئله نیازمند ایجاد علاقه‌مندی در نسل جدید به این آموزش‌هاست.

وی افزود: در این بحث، علاوه بر آموزش‌های فنی و تکنیکی، بخشی از آموزش‌ها ناظر بر این خواهد بود که چگونگی استفاده از فناوری‌های نوین و نیز سهم و نقشی که دانش و شناخت برآمده از ابزار‌ها می‌تواند در ذهن دانشجویان ایجاد کند، مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha