اجرای برنامه‌های دهه ولایت در ۸۰ بقاع متبرکه خراسان رضوی
کد خبر: 3834208
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲

اجرای برنامه‌های دهه ولایت در ۸۰ بقاع متبرکه خراسان رضوی

گروه فرهنگی ـ معاون فرهنگی ـ اجتماعی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: طرح ولایت علوی، اکمال دین نبوی در ۸۰ بقعه متبرکه استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

اجرای برنامه‌های دهه ولایت در 80 بقاع متبرکه خراسان رضویحجت‌الاسلام‌و‌المسلمین جمال ایزدی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: هشتمین سال طرح ولایت علوی، اکمال دین نبوی در 80 بقعه متبرکه سطح استان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله برنامه‌های این دهه که از عید قربان تا عید غدیر است، برگزاری جشن عید غدیر در 71 بقعه متبرکه با برنامه‌های متنوع شامل (مدیحه سرایی، شعرخوانی، اطعام، خطبه‌خوانی، تجلیل از سادات، قرائت میثاق نامه، عقد اخوت) و برگزاری جشن و اقامه نماز عید قربان است.

ایزدی افزود: در دهه ولایت برنامه ویژه‌ای برای بانوان با عنوان اجتماع بانوان ولایی در 29 بقعه متبرکه سطح استان در عصر روز عید غدیر برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی - اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به برپایی 13 نمایشگاه با موضوع ترویج فرهنگ غدیر، تصریح کرد: جهت تقویت فعالیت‌های فرهنگی در ایام دهه ولایت، خیمه‌های معرفت با غرفه‌های متعدد در موضوعات کودک و نوجوان، مشاوره، پاسخگویی به مسائل شرعی، چند رسانه‌ای، گفتمان غدیر و... در بقاع برپا می‌شود.

ایجاد اولین موقوفه مشارکتی غدیر

ایزدی بیان کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف یکی از دیگر برنامه‌هایی است که در این دهه انجام خواهد شد که در همین راستا 34 ایستگاه «همه واقف باشیم» در بقاع متبرکه برپا می‌شود.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به شاخص‌ترین اقدام این دهه عنوان کرد: برای اولین بار در کشور، موقوفه مشارکتی با نیت تبلیغ و ترویج فرهنگ غدیر ایجاد می‌شود.

وی افزود: برای تحقق این وقف، مشارکت‌های مردمی جمع‌آوری و پس از آن نسبت به ایجاد موقوفه منفعتی اقدام خواهد شد که مدیریت آن توسط هیئت امنایی مرکب از نماینده اوقاف، بنیاد بین‌المللی غدیر و یک شخصیت حقیقی با معرفی بنیاد و تایید اوقاف صورت خواهد گرفت.

ایزدی گفت: هر ساله از محل موقوفاتی که توسط خیران برای عید قربان و غدیر وقف شده برنامه‌هایی از جمله اطعام روز عید غدیر، قربانی کردن، برگزاری مراسم جشن و شادمانی، افطار روزه‌داران، صدقه به نیازمندان و... اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی - اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: تعداد موقوفات مرتبط با دهه ولایت تنها در 7 شهرستان وجود دارد که حدود 60 موقوفه را شامل می‌شود، این تعداد بسیار کم است و نیاز به ترویج و تبلیغ و کار فراوان جهت توسعه موقوفات مربوط به این ایام دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: در ایام دهه ولایت 105 مبلغ اعزامی و بومی در بقاع متبرکه برای اجرای طرح نیز فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، همواره موضوع حاشیه شهر مورد توجه بوده است، گفت: در دهه ولایت علاوه بر برنامه‌هایی که با همکاری ستاد حاشیه شهر برگزار می‌شود، خیمه معرفتی با غرفه‌های کودک و نوجوان، گفتمان غدیر و موقوفه مشارکتی برپا می‌شود.

اختتامیه طرح نشاط در 74 بقعه متبرکه

ایزدی با اشاره به طرح نشاط معنوی که با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود، اظهار کرد: این طرح در ایام دهه کرامت آغاز شد و اختتامیه آن همزمان با عید غدیر در 74 بقعه متبرکه که مجری این طرح هستند، برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: در چند سال گذشته یکی از اقدامات در این حوزه، دعوت از علمای اهل‌ سنت و مستبصرین جهت حضور در مراسم مناطق تلفیقی و بیان جایگاه و عظمت امیرالمومنین‌(ع) توسط ایشان است که امسال نیز این برنامه اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: از دیگر برنامه‌های این دهه می‌توان به برگزاری محافل انس با قرآن کریم، پیاده‌روی سادات به سمت بقاع متبرکه، اجرای نمایش واقعه غدیر با همکاری سایر دستگاه‌ها، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، اهدای کتاب با موضوع غدیر و... نیز اشاره کرد.

پیگیری آزادی زندانیان غیرعمد

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در رویکرد جدید خود، تقویت کارکردهای خیریه در امور اجتماعی با محوریت مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی(افق) بقاع متبرکه را در دستور کار قرار داده است، گفت: در همین راستا، اداره‌کل اوقاف استان به‌مناسبت عید غدیرخم، آزادی زندانیان نیازمند با جرایم غیرعمد با شرایط خاص را پیگیری می‌نماید.

ایزدی تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند جهت مشارکت در این امر به ادارات اوقاف و امور خیریه در سراسر استان مراجعه کنند.

انتهای پیام

captcha