یکی از خطراتی که همه سازمانها را تهدید میکند، فاصله گرفتن از مأموریتهای اصلی آنهاست و از این رو این پرسش مطرح است که آموزش و پرورش برای حل چه مسئلهای و برای پیاده کردن چه مأموریتی راهاندازی شده استوزیر آموزش و پرورش افزود: سرانه فضای آموزشی طی ۴۰ سال اخیر سه و نیم برابر شده است. نقطه عطف انفجار جمعیتی به آموزش و پرورش تحمیل شد و این مجموعه توانست از روزهای سخت مدارس چند نوبته سربلند بیرون بیاید. در این زمینه اگر سایر بخشهای دولت قدرت پاسخگویی به شرایط موجود را داشتند، امروز شرایط بهتری را شاهد بودیم.
وی افزود: آماده کرده انسانها برای زیست شرافتمندانه و مشارکت مؤثر در فعالیتهای جامعه، برای دوری از استیصال و درماندگی، از جمله مهمترین رویکردهای آموزش است. فطرت پاک دانشآموزان باید به نحو مؤثری تربیت شود و آموزش ایفای نقش مسئولیت اجتماعی، از جمله مأموریتهای مهم این نهاد است. آسیبهای اجتماعی در همین فضا میتواند درمان شود، تحقق این مهم در گروی این است که آموزش مصونیتهای اجتماعی به دانشآموزان در اولویت قرار گیرد.
حاجیمیرزایی بیان کرد: دسترسی به آموزش باکیفیت حق همه شهروندان است و ما متعهدیم از این حق دفاع کنیم. درست است که تلاشهای زیادی انجام شده تا نابرابری میان مناطق برطرف شود، اما در این زمینه در میانه راه هستیم و نیاز به تلاش و جدیت بیشتری در این زمینه است. آموزش و پرورش باید بتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد، نیازهای امروز و فردای جامعه چه آموزشهایی را مورد تأکید قرار میدهد. امروز اندیشمندان معتقدند که سرعت تحولات به گونهای است که جریان کسب و کار دچار تغییرات اساسی و بسیاری از مشاغل حذف خواهد شد؛ مفهوم حقیقی توسعهیافتگی یعنی اینکه اگر جامعه به محیطی وارد شد بتواند روی پای خود بایستد و از خود دفاع کند.
وی با اشاره به حدیث «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس»، گفت: پلیدیها و تیرگیها در صورتی به جامعه هجوم میآورد که آن جامعه، عالم و آگاه به زمان خود نباشد. آموزش و پرورش باید بتواند به نیازهای یادگیرنده پاسخ دهد، البته که افراد هم متفاوتاند. آموزش و پرورش فروش کالا از تولیدکننده به مصرفکننده نیست. دانشآموزان دریافتکننده صرف نیستند، آنها انتخابگر هستند، ذوق دارند، نفرت و خستگی و درماندگی دارند و این مجموعه باید بتواند نیازهای آنها را درک کند و پاسخ روشنی به آنها بدهد.
وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیازمند توجه عاجل است. برای سالهای طولانی اعتبارات آموزش و پرورش علیرغم اختصاص صددرصدی، دارای اشکال ساختاری در پیشبینی بودجه بوده است
وزیر آموزش و پرورش افزود: ما باید دانشآموزان را برای ایفای نقش فعال و داوطلبانه تربیت کنیم. در این راستا معلم رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت است. معتقدم غنیترین شغل هستی، معلمی است. اگر شغلی پرمخاطرهتر، عمیقتر، پیچیدهتر و غنیتر از معلمی بود، خداوند پیامبران را برای آن کار مبعوث میکرد. امر تعلیم و تربیت مسئله خطیری است و نیاز به اتصال با قرآن و عترت دارد. ما باید معلمان را ارج بگذاریم و آنان از برترین منزلتهای اجتماعی برخوردار باشند. تلاش میکنیم در این زمینه قانون و لایحهای تنظیم و تقدیم مجلس کنیم.
وی با بیان اینکه حرکت در مسیر این تحول چند پیشنیاز لازم دارد، بیان کرد: اجرا و استقرار یک برنامه خود شرط لازم است اما کافی نیست. اجرا و تحقق یک برنامه، سه برابر پیچیدهتر و دشوارتر از طراحی یک برنامه است. برنامه طراحی شده در اختیار داریم اما امروز به هسته سخت رسیدهایم و آموزش و پرورش میخواهد از لاک خود بیرون بیاید و چتر خود را در تمامی بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور گسترده کند. برای تحقق این هدف چند پیشنیاز لازم است؛ نخست ساماندهی گفتوگوها در درون خود آموزش و پرورش است. این سند باید تبدیل به درک مشترک و وجدان عمومی شود. هر چیزی که نتوانیم در پیرامون آن مسئله روشنی تعریف کنیم که مورد اشتراک و موافقت همگان باشد، در تحقق آن موفق نخواهیم بود. میزان موفقیت ما در سند، تولید کتابچهها نیست، بلکه به اشتراک گذاشتن مفاهیم سند در میان فرهنگیان و سپس در درون جامعه است.
حاجیمیرزایی گفت: پیشنیاز دیگر، مشارکت همه بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. آموزش و پرورش، صنعت، بهداشت و سلامت و سایر بخشها در ارتباط با هم قرار نگرفتهاند. ما در پیوند ارگانیک و همبستگی بین اجزای مختلف کشور توفیق کمی داشتهایم. قطعا پیوندها هر چه عمیقتر باشد، میتوانیم در این زمینه موفقتر عمل کنیم. توجه به واقعیتها، پیشنیاز آخر است. ما باید واقعبین باشیم. واقعبینی در این شرایط به این معناست که ابتدا مسائل آزاردهنده که در زمین مانده و موجب آزار ماست را بهبود ببخشیم، تا فرصت برای اندیشیدن فراهم و گامهای بلندتر برای دستیابی به اهداف برداشته شود. وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیازمند توجه عاجل است. برای سالهای طولانی اعتبارات آموزش و پرورش علیرغم اختصاص صددرصدی، دارای اشکال ساختاری در پیشبینی بودجه بوده است.
وی در پایان افزود: تلاش خواهیم کرد که بودجه سال ۹۹ کاستیهای کمتری داشته باشد و با پدیده انباشت مطالبات و انتقال به سالهای بعد مواجه نشویم. اقتصاد آموزش و پرورش بسیار مهم است و امیدوارم پای اقتصاددانها به آموزش و پرورش باز شود و از منابع و بهرهمندی از داراییهای انبوه آموزش و پرورش در جهت حل مسائل و مشکلات این حوزه استفاده کنیم. با ایمان به توانایی، باور، وطن دوستی و عشق به میهن در معلمان سراسر کشور، امید به آینده بهتر داریم. از خداوند متعال می خواهم در این روزهای مهم ما را در انجام رسالت خطیر یاری کند.