خاطره‌ای از جلسات تفسیر رهبر انقلاب پشت درهای بسته مدرسه میرزا جعفر
کد خبر: 3845464
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
در آیین معرفی کتاب «تفسیر سوره برائت» مطرح شد؛

خاطره‌ای از جلسات تفسیر رهبر انقلاب پشت درهای بسته مدرسه میرزا جعفر

گروه معارف ــ حجت‌الاسلام فرزانه گفت: درس تفسیر آیت‌الله خامنه‌ای از نظر ساواک پنهان بود، در بسیاری از موارد، زمانی که به مدرسه میرزاجعفر می‌آمدیم، می‎دیدیم که درب مدرسه بسته است و گاهی در هوای سرد زمستان آیت‌الله خامنه‌ای روبه‌روی درب مدرسه می‌نشستند و در آن جا جلسه درس برگزار می‌شد.

جلسات تفسیر رهبر انقلاب پشت درهای بسته مدرسه میرزا جعفربه گزارش ایکنا؛ از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد و از شاگردان رهبر انقلاب صبح امروز، ششم مهرماه، در آیین معرفی کتاب تفسیر سوره برائت که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی که در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: با اشاره به خاطره‌ای از جلسات مشترک با رهبر انقلاب از قول شهید مطهری اظهار کرد: شهید مطهری می‌گفت آقای خامنه‌ای یک متخصص در قرآن است. در سال‌های ابتدایی دهه 50 همراه شهید هاشمی‌نژاد در حرم مطهر رضوی از آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کردیم که برای ما درس اخلاق بگویند، ایشان گفتند اخلاق نمی‌توانند اما امکان درس تفسیر قرآن وجود دارد.

تفسیر روشنگرانه آیات در رابطه‌ با وظیفه‌شناسی انسان‌ها
وی تصریح کرد: در جلسات تفسیر مدرسه میرزاجعفر مشهد، رهبر انقلاب سوره‌های انفال، مائده و توبه را تفسیر کرده‌اند که به لطف نوارهای صوتی به جا مانده از آن زمان، کتاب تفسیر سوره توبه تدوین شد، طلبه‌های جوان وقتی پای درس می‌نشستند، با توجه به آدرس‌ها و نکاتی که در رابطه با وظیفه انسان در هر زمان توسط آیت‌الله خامنه‌ای عنوان می‌شد، معرفت شاگردانشان افزایش پیدا می‌کرد.

امام جمعه موقت مشهد عنوان کرد: تفسیری که رهبر انقلاب آن زمان می‌گفتند در مشهد سابقه نداشت و در زمان‌های بعد هم ما نتوانستیم چنین تفسیری در مشهد داشته باشیم، آن زمان نمی‌دانستیم باید چه کاری انجام دهیم و در این خصوص تنها کاری که امکان انجام آن وجود داشت، این بود که تمام نکات تفسیری را یادداشت و حفظ کنیم و باید گفت نعمت این جلسات تفسیر همیشه باقی خواهد ماند.

تفسیری اصیل و روزآمد از رهبر انقلاب

فرزانه با اشاره به ویژگی تفسیر رهبر انقلاب گفت: این اثر یک تفسیر اصیل و متکی به اصول است که با خواندن آن انسان گمان می‌کند مفسر، در حال حاضر این تفسیر را بیان کرده است.

حجت‌الاسلام علی خیاط، از شاگردان مقام معظم رهبری و از اعضای گروه تدوین کتاب تفسیر سوره برائت نیز ضمن بیان گزارشی از روند تدوین این اثر اظهار کرد: این اثر در 6 مرحله آماده ارائه شد، ابتدا جستجو و تلاش زیادی برای رسیدن به منابع نگارش این کتاب انجام گرفت که در نتیجه دو اثر که یکی از آن‌ها دفتر نوشته شده از نوارهای صوتی و دیگری یادداشت‎های حجت‌الاسلام داودی بود، مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: سایر یادداشت‌های شاگردان در رابطه با این تفسیر از بین رفته و هم اکنون نیز بخشی از تفسیر آیات این سوره ناقص مانده است. مرحله دوم تدوین این بود که متن تایپ شده در اختیار یک گروه قرار گرفت تا ویراستاری مختصری بر روی آن انجام شود. در این مرحله به این نتیجه رسیدیم که یک روش و گرایش منحصر به فرد دارد و به جهت این روش و گرایش، در حدود 100 صفحه با تعداد تقریبی ۸۰ نکته به صورت جداگانه و ضمیمه این تفسیر به چاپ رسید.

خیاط بیان کرد: در مرحله بعد، کار منبع‌یابی تکمیل‌تر شد و پس از آن کار به موسسه حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحویل داده شد، ما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که نیاز است تا یک دست‌سازی و یکسان‌سازی و همچنین تکمیل و بازسازی و بازنویسی به طور جدی پیگیری شود و تفسیری در شأن رهبر انقلاب به چاپ برسد.

تفسیر برخی آیات سوره برائت ناقص مانده است
وی ضمن ارائه پیشنهاداتی برای پژوهش در رابطه با تفسیر سوره برائت رهبر انقلاب گفت: باید آیات تفسیر نشده و باقیمانده که حدود ۲۰ آیه از سوره برائت است در این تفسیر تکمیل، ضمن اینکه کتاب می‌تواند به یک درسنامه جهت تدریس در مجامع علمی تبدیل شود.

این پژوهشگر قرآنی افزود: می‌توان براساس روش و گرایش استخراج شده و همچنین یادداشت‌های رهبر انقلاب تفسیر سوره انفال را نیز به همین نحو تدوین کرد. البته در گفتار و آثار مختلف رهبر انقلاب در مجامع و سخنرانی‌های مختلف، نکات قرآنی نابی وجود دارد که می‌توان آن را در قالب اثر مکتوب گردآوری کرد.

رضا خوراکیان، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد نیز در این مراسم گفت: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، از دهه ۷۰ با هدف تدوین و انتشار منظومه افکار و آثار ایشان آغاز به کار کرد، همزمان با تهران فعالیت دفتر در مشهد نیز آغاز شد و از همان ابتدا بحث فعالیت فرهنگی مطرح بود، بعد از آن بحث خاطرات شفاهی اضافه شد و در ادامه به سمت تربیت پژوهشگر پیش رفتیم، پژوهش به ویژه در رشته‌های قرآن، حدیث، تفسیر و همچنین تاریخ اسلام به طور جدی پیگیری شد.

وی افزود: امید است با توجه به ظرفیتی که در مشهد وجود دارد، مانند حوزه‌های علمیه و دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گام‌های بعدی را با موفقیت بیشتری برداریم، در حال حاضر هم بخش قابل توجهی از آثار و گفتار رهبر انقلاب، برای انتشار نیاز به تدوین دارد که بخش زیادی از این مجموعه‌ها نیز به حوزه قرآن و تفسیر مربوط است.

انتهای پیام

captcha