خراسان رضوی حائز ۱۶ رتبه برتر مسابقات سراسری قرآن/کاهش سهمیه‌ها و رتبه‌ها در سال ۹۸
کد خبر: 3849478
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶

خراسان رضوی حائز ۱۶ رتبه برتر مسابقات سراسری قرآن/کاهش سهمیه‌ها و رتبه‌ها در سال ۹۸

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در مرحله کشوری چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن کریم ۱۰ نماینده در بخش آقایان و شش نماینده در بخش بانوان از خراسان رضوی حائز رتبه‌های برتر شدند.

خراسان رضوی حائز ۱۶ رتبه برتر مسابقات سراسری قرآن کریم/ کاهش سهمیه‌ها و رتبه‌ها در سال ۹۸جعفر حسینی، مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: در بخش آقایان مرحله کشوری مسابقات قرآن کریم ۱۰ نماینده خراسان رضوی اعم از رشته‌های معارفی و رشته‌های شفاهی حائز رتبه‌های برتر شدند، سال گذشته ما در بخش آقایان پنج رتبه ممتاز، هفت رتبه عالی و پنج شایسته تقدیر داشتیم.

اسامی بانوان رتبه برتر خراسان

وی افزود: امسال در بخش بانوان مسابقات سراسری قرآن کریم شش نفر رتبه‌های برتر دست یافتند که اسامی آنان عبارت است از زینب آذرخشی، رتبه اول حفظ موضوعی، بنت‌الهدی شایق، رتبه دوم دعاخوانی، معصومه صهبایی استاد، رتبه عالی و فرزانه کلائی رتبه ممتاز رشته ترتیل، مریم نصیری، شایسته تقدیر در حفظ ۱۰ جزء و مرضیه میرزایی‌پور رتبه عالی رشته قرائت تحقیق و این حاصل رقابت بانوان قرآنی خراسان رضوی در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بود.

حسینی افزود: سال گذشته در بخش بانوان حائز دو رتبه ممتاز، سه عالی و یک شایسته تقدیر بودیم و در مجموع خراسان رضوی به‌عنوان رتبه اول مدال‌آور مرتبه اول عملکرد تیمی در بین استان‌های کشور بود، در مسابقات سراسری سال جاری شاهد کاهش سهمیه‌های خراسان رضوی در رشته‌های مختلف بودیم و تنها در بخش قرائت تحقیق برادران افزایش سهمیه لحاظ شده بود.

وی با بیان اینکه اعطای سهمیه استان‌ها برای شرکت در رقابت کشوری براساس عملکرد نمایندگان هر استان در دوره قبلی مسابقات لحاظ می‌شود، عنوان کرد: البته بعضی رشته‌ها مانند حفظ ۱۰ جزء هر ساله سهمیه یکسانی دارند و هر استان یک نماینده به مسابقات کشوری اعزام می‌کند.

مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان رضوی اضافه کرد: برای افزایش سهمیه در بخش قرائت و حفظ کل قرآن کریم لازم است تا نماینده هر استان بتوانند حائز رتبه ممتاز در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و یا کشور مالزی شود، در چنین شرایطی سال آینده یک نماینده در بخش کشوری نمایندگان استان مربوطه اضافه می‌شود.

حسینی ادامه داد: کسب رتبه ممتاز قاریان، حافظان و سایر فعالان قرآنی در سایر مسابقات خارجی و بین‌المللی قرآن سهمیه‌ای برای استان اضافه نمی‌کند و بر همین اساس استان‌ها در سطح‌بندی سه‌گانه تعداد نمایندگان دوره بعدی خود را مشخص شده می‌بینند.

وی با اشاره به تشکیل شعب بنیاد قرآن کریم در استان‌ها بیان کرد: سیاست اوقاف این است که مسابقات قرآن از بدنه ساختاری و اداره اوقاف جدا بوده و تحت نظارت اوقاف اجرا شود و به همین منظور بنیاد قرآن کریم و به تناسب آن شعب استانی این نهاد بنا به تمایل هر استان در حال راه‌اندازی است.

راه‌اندازی بنیاد مسابقات قرآن خراسان رضوی

حسینی ادامه داد: جلسات و پیشنهاداتی برای راه‌اندازی بنیاد قرآنی کریم در خراسان رضوی ارائه شده و پس از تأیید در سازمان اوقاف و امور خیریه، کار قرآنی و پیگیری مسابقات قرآن در این بنیاد آغاز خواهد شد، این بنیاد صرفاً اجرای مسابقات را به‌صورت تخصصی و متمرکز برعهده دارد و همچون قبل وظیفه‌ای در حوزه آموزش قرآن بر دوش این نهاد نخواهد بود و البته شاید به اقتضای شرایط، تغییراتی در روند اجرایی مسابقات انجام شود.

مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان رضوی با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی در شهر مشهد ادامه داد: سیاست مدنظر اوقاف برای میزبانی مسابقات بین‌المللی ایران بر این است که شهرهای زیارتی و مذهبی از جمله مشهد و شیراز اجرای مسابقات در این سطح را پیگیری کنند و از این جهت شهر مشهد به‌عنوان میزبان دوره پیش‌روی مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی مشخص شده است.

وی اظهار کرد: پیش از تصمیم‌گیری در رابطه با میزبانی مسابقات بین‌المللی قرآن قرار بر این بود که خراسان‌رضوی در دوره چهل و سوم میزبان مسابقات کشوری باشد که با جایگزینی مرحله بین‌المللی، میزبانی مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در خراسان رضوی به سال ۱۴۰۰ موکول شد.

انتهای پیام
captcha