به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری این وزارتخانه، اعلام کرد: بیش از 13 هزار نفر از مقرری بگیران بیمه بیکاری در هفت ماهه اول سال جاری اشتغال مجدد پیدا کردهاند.
وی با اشاره به اینکه بیمه بیکاری یک حمایت اجتماعی است که با دریافت حق بیمه مقرر به بیمه شدگان طبق مقررات قانون بیمه بیکاری، بیکار میشوند ماهانه مقرری بیمه بیکاری پرداخت میشود، گفت: تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری مهرماه 98 نسبت به شهریورماه 98 حدود سه درصد کاهش پیدا کرده است.
یاوری ادامه داد: حمایت از بنگاههای مشکلدار موجب شده تا تعداد برقراری مقرری بیمه بیکاری با روند کندتری نسبت به مدت مشابه افزایش داشته باشد و این امر بر میزان اخراج کمتر از بنگاهها اثرگذار بوده است و با توجه به فعالیت کارگروههای تسهیل و رفع موانع تولید در استانها و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در کشور و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انتظار میرود با حمایت از بنگاههای مشکلدار شاهد خروج کمتر نیروی کار از بنگاههای اقتصاد هستیم.
وی گذراندن دورههای آموزشهای فنی و حرفهای را فرصت بسیار گرانبهایی برای مقرری بگیران بیمه بیکاری دانست تا با مهارتآموزی، تجدید مهارت، بازآموزی مهارت یا ارتقای تکمیل مهارت نسبت به اشتغال مجدد خود اهتمام کنند و افزود: هزینه گذراندن تمامی دورههای آموزشهای فنی و حرفهای برای مقرری بگیران بیمه بیکاری رایگان است و تمام هزینهها توسط حساب بیمه بیکاری پرداخت میشود.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: هزار و 271 بنگاه اقتصادی مشکلدار شناسایی شده و در شرایط زرد قرار دارند. از مجموع بنگاههای مشکل دار هزار و 126 بنگاه صنعتی، 75 بنگاه کشاورزی و 80 بنگاه خدماتی هستند.
وی در پایان گفت: مهمترین مشکلات درون سازمانی بنگاههای اقتصادی شامل کمبود نقدینگی، بدهی معوق، اختلاف بین سهامداران، سوء مدیریت و ساختارهای قدیمی است. مهمترین مشکلات برون سازمانی در بنگاههای مشکل دار، واردات بیرویه کالاهای مشابه، عدم سهولت در تأمین مواد اولیه(تحریمها) و قاچاق کالا و مطالبات از سازمانهای دولتی است. البته کارگران در شرایط دشوار در بنگاههای مشکلدار خواستههای خود را از مبادی ذیربط و مجاری قانونی مطرح و پیگیری میکنند.
انتهای پیام