باران می‌بارد؛ آسمان نفس می‌کشد، زمین سیگار
کد خبر: 3862731
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

باران می‌بارد؛ آسمان نفس می‌کشد، زمین سیگار

گروه جامعه ــ چهار هزار ماده سمی داخل ته سیگار وقتی با رطوبت آمیخته می‌شود، آزاد می‌شوند. با باریدن باران تمام فیلترهای سیگاری که در معابر رها شده‌اند مواد سمی خود را آزاد و وارد آب‌های جاری می‌‌کنند؛ موادی که در نهایت سر از سفره ما درمی‌آورد.

به گزارش ایکنا؛ در تمامی شهرهای ایران وقتی باران می‌بارد همه مردم و آسمان شهر نفس می‌کشند و خوشحال می‌شوند؛ افسوس که فقط تعداد انگشت شماری هستند که نگران زمینند و می‌دانند با هر باران هزاران ماده خطرناک وارد خاک و به تبع آن وارد آب‌های جاری، آب‌های زیرزمینی، آب‌های پشت سدها، رودخانه‌‌ها، دریاها، اقیانوس‌ها و در نهایت از طریق خاک و آب آلوده وارد غذا و بدن ما می‌شود.

میلیون‌ها بار گفته شده است که سیگار برای افراد سیگاری و اطرافیان آنها که دود سیگار را استشمام می‌کنند مضر است، اما این تنها آسیب سیگار نیست. سیگاری‌ها هر سال بیش از چهار هزار و 500 میلیارد ته‌سیگار در سطح جهان رها می‌کنند.

چهار هزار ماده سمی داخل ته سیگار وجود دارد، ته سیگار تا زمانی که خشک است موادآلوده خود را آزاد نمی‌کند اما وقتی با رطوبت آمیخته می‌شود، مثلاً وقتی باران می‌بارد، با رطوبت ادغام شده و مایعی سمی تولید می‌کند. یک عدد ته سیگار می‌تواند 500 لیتر آب آشامیدنی را آلوده و تبدیل به آب غیر آشامیدنی کند و جالب است بدانید مقدار50 تا 60 میلی‌گرم از نیکوتین کافی است تا یک انسان بالغ را از پای درآورد.  

در فیلتر باقیمانده از سیگار‌های دود شده، مواد سمی و فلزات سنگین خطرناکی مانند نیکوتین، سرب، مس و کروم هم وجود دارد که در یک بسته متشکل از ۱۲ هزار الیاف پلاستیکی در هم تنیده مانند استات سلولز و تجزیه‌ناپذیر جاسازی شده‌اند. موادی که سالانه سبب مرگ میلیون‌ها پرنده و آبزیان ساکن در تالاب‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریا‌های آزاد می‌شوند.

محققان دانشگاه آنجلیا راسکین در شهر کمبریج انگلستان طی مطالعه‌ای دریافتند بقایای یک ته‌سیگار رها شده در طبیعت می‌تواند رویش و رشد گیاهان را به تأخیر بیندازد. نتایج منتشر شده این مطالعه نشان می‌دهد که در چنین محیط‌هایی میزان رشد چمن ۱۰ درصد، شبدر ۲۷ درصد و رشد طولی گیاهان ساقه‌دار ۱۳ درصد کاهش می‌یابد.

یک آزمایش ساده نشان می‌دهد اگر ته سیگار را به مدت 96 ساعت در یک لیتر آب قرار دهیم، مواد سمی موجود در آن برای کشتن هر نوع ماهی آب شیرین یا آب شور کافی است. بسیاری از کودکان سراسر دنیا با ته سیگار بازی می‌کنند و حتی برخی حیوانات آن را به اشتباه می‌خورند. اگر در خانه سیگار می‌کشید علاوه بر اینکه اجازه ندهید کودکان دود سیگار را استشمام کنند، هرگز فیلتر سیگار را داخل سینک ظرف‌شویی نیندازید و به هیچ وجه اجازه ندهید کودکانتان فیلتر سیگار را لمس کنند.

در بسیاری از کشورهای دنیا محل‌های ویژه‌ای برای انداختن ته سیگار تعبیه شده است و تلاش می‌شود از تماس فیلتر سیگار با رطوبت جلوگیری شود اما اگر چنین مکان‌‌هایی در دسترس نیست، حداقل کاری که افراد سیگاری می‌توانند انجام دهند این است که ته سیگار خود را داخل زباله بیندازند و از انداختن آن در معابر، جوی‌ها، آب‌های روان مانند رودخانه‌‌ها و ... دوری کنند. انداختن ته سیگار در بطری‌های در دار نیز توصیه شده است.

و در نهایت باید گفت؛ این یک چرخه است، ما زمین را نابود می‌‌کنیم، زمین هم ما را.

انتهای پیام
captcha