طلاب در تراز بین‌المللی تربیت شوند
کد خبر: 3863623
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
آیت‌الله اعرافی:

طلاب در تراز بین‌المللی تربیت شوند

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه طلاب باید در تراز بین‌المللی تربیت شوند، به بیانیه انقلاب اشاره کرد و گفت: بیانیه گام دوم و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از مباحث مهم در حوزه است و باید اهتمام ویژه‌ای برای آن صورت گیرد. حتی لازم است در میان طلاب گفتمان‌سازی شود. 

به گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز پنج‌شنبه، 21 آذرماه در اجلاسیه اساتید مدارس سطح یک قم که با موضوع «حوزه و گام دوم انقلاب» در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، گفت: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه فرمودند: «دنیا در برابر حیات بشریت، آخرت و ... کوچک است». آنچه در این سخن حضرت بیان شده ذات دنیاست که ناچیز و بی‌مقدار است.
طلاب در تراز بین‌المللی تربیت شوند
 
وی افزود: دنیا همانطور که ذات پست دارد به شکل مطلق در قیاس‌های چندگانه عمر هم کم است، اما خدای بزرگ سرمایه‌ای به انسان داده که می‌تواند از محدودیت‌های بی‌پایان برون برود. این هنر انسان است. حوزه برای این است که انسان‌هایی تربیت کند تا قله‌های بلند را فتح کنند. استاد در حوزه کسی است که سخن حضرت را حس و درک کند و فکر نهج‌البلاغه را در خود پرورش دهد و مشغول تربیت جوانان برای رشد آینده حوزه و جامعه شود.
 
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: مدیریت حوزه‌های علمیه در 3 سال اخیر تلاش کرده تا در محورهای اساسی گام‌هایی بردارد. طراحی کلان و نقشه‌های راهبردی حوزه اولین محور است. اگرچه این اقدام با مشکلات زیاد مالی مواجه بوده و تا تحقق فاصله زیادی دارد، ولی در حال حاضر این کار انجام و بخش‌های عمده سند نهایی شده است. محور دوم برنامه 5 ساله حوزه‌های علمیه است. حدود 900 شاخصه در این برنامه وجود دارد. در کنار آن 80 طرح اولویت‌دار هم هدف‌گذاری شده است.
 
عضو شورای عالی حوزه گفت: آمایش یکی از این طرح‌هاست. آمایش به معنای نقش حوزه در ارتباط با نظام، کشور، حوزه و تربیت نیرو است. از میان 200 طرح، 50 طرح نهایی و مشخص شده و حوزه تلاش کرده است افق چشم‌اندازی را برای خود طراحی کند.
 
امام جمعه قم اظهار کرد: در مورد محور بعدی می‌‌توان به 50 اقدام کوچک و بزرگ اشاره کرد. اما با وجود این سه طرح کلان و محور اقدامات، ضعف‌هایی هم در حوزه است و اهدافی هنوز محقق نشده، ولی هدف این است که این طرح‌ها انجام شود و در همه آن‌ها هویت و اصالت ناب، سنت‌ها، استقلال و آزادی فکر و اندیشه حوزه مورد نظر بوده است. در حوزه سنت‌هایی بوده که باید به وسیله اساتید استفاده شود، ولی حوزه پیش رو حوزه‌ای است که باید از همه امکانات به نحو درست بهره بگیرد و تمدن‌ساز باشد و برای تربیت افراد در عرصه بین‌الملل آماده شود.
 
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: استاد یعنی معمار شخصیت طلبه که می‌تواند در آینده در همه زمینه‌ها نقش ایفا کند. استاد نقش راهبری در مدارس علمیه را برعهده دارد و قطعاً لوازمی دارد؛ از جمله برانگیختن حس پژوهش، تحقیق و پرسش‌گری طلبه، مراقبت‌های اخلاقی از طلاب و تربیت طلبه در تراز بین‌الملل، توجه به آیات و احادیث قبل از تدریس، شناسایی و توجه به استعدادهای برتر و اهتمام به رویکرد بیانیه گام دوم.
 
امام جمعه قم ادامه داد: حس انتخابگری با اشراف هوشمندانه کار دشواری است که باید مدیر و استاد انجام دهند. طلبه باید اهل بحث با رفیق و استاد باشد، به طوری که زندگی او علمی شود تا به جایگاه بلندی برسد. حوزه متکی به تاریخ بلند و غنی‌ای است. این تاریخ باید شناخته شود تا طلبه بداند در چه حوزه‌ای مشغول تحصیل است. باید بعضی مدارس بر روی تربیت طلاب زبان‌دان و تراز عرصه بین‌الملل فعالیت جدی‌تری کنند. 
 
عضو شورای عالی حوزه در پایان گفت: بیانیه گام دوم و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از مباحث مهم در حوزه است. باید اهتمام ویژه‌ای به آن شود و لازم است میان طلاب گفتمان‌سازی شود.
انتهای پیام
captcha