به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستمنژاد شامگاه پنجشنبه، سوم بهمنماه، در جلسه گام دوم انقلاب و اندیشه تحول و تعالی در حوزههای علمیه که در سالن جلسات دفتر جامعه مدرسین برگزار شد، بیان کرد: توسعه کمیتههای علمی، سازماندهی دروس خارج شهرستانها، آییننامه امتحانات شفاهی و مباحثی از این دست از کارهای انجام شده در معاونت پژوهشی حوزههای علمیه است.
وی با بیان برنامههای سطح یک حوزه افزود: ورودیهای حوزه یکی از اشکالات ما بود، سنوات تحصیل، متون آموزشی، نیازهای نظام جامع و اختلاف سلائق از ضعفهای موجود در سطح یک حوزه بوده و رهبر معظم انقلاب از ابتدا این مطالبات را از ما داشتهاند.
معاون آموزش حوزههای علمیه گفت: سالی که ما قبول مسئولیت کردیم، حدود ۱۲ مدرسه تحت پوشش برنامه آموزشی سطح یک بودند، امروز بیش از ۲۵۰ مدرسه تحت پوشش هستند.
رستمنژاد بیان کرد: ۵۴ منبع در بخش منابع آموزشی تولید یا اصلاح شد، در این منابع و برنامهها به قرآن و حدیث توجه ویژه شده است.
وی ادامه داد: در ۳۰ متنی که تولید شده، بیش از ۴ هزار حدیث و بیش از ۸ هزار بار مباحث قرآنی مطرح شده است؛ این برنامه آموزشی حاصل کار جهادی متخصصین است.
معاون آموزش حوزههای علمیه اظهار کرد: حوزه در حال پوستاندازی جدید از حیث آموزشی است، ۱۲ عنوان درس اخلاق در برنامه درسی دیده شده که با نگاه خاص و پلکانی همراه بوده است؛ همچنین برنامههای کاربردی، انقلاب و دفاع مقدس از برنامههای دیگری است که پیشبینی شده است.
رستمنژاد مطرح کرد: در این برنامه دروس اقتضائی دیده شده، یعنی ۱۲۸ ساعت برای این برنامه جدید آموزشی سطح یک پیشبینی شده که در اختیار مناطق قرار گرفته است، این برنامه برای اتفاقاتی است که در زمانهای مختلف رخ میدهد، دست مدیران در این برنامه برای دنبال کردن مسائل روز باز است.
وی اضافه کرد: منابع جدید را ما به عنوان کتب بدیل برای همین سطح یک جاری حوزهها تجویز کردیم، به این معنا کتبی که در برنامه جدید تدوین شده، برای افراد فعال در برنامه جاری و سنتی نیز قابل استفاده است.
معاون آموزش حوزههای علمیه بیان کرد: امتحانات شفاهی یکی از گلوگاههای حساس حوزه است، اما چند مسئله را دارد، یکی اینکه طلاب برای چند بار یک درس را به صورت شفاهی امتحان میدهند.
رستمنژاد ابراز کرد: در پایه هفتم شاهد بودهایم خیلی از طلاب که در یک درس مشکل داشتند با یک توازنسازی که اتفاق افتاد گفتیم چرا از رسائل در پایه دوم امتحان میگیریم، اما تا پایه هشتم هیچ امتحانی نیست، طرحی برای شورای عالی رفت که این امتحانات پس از پایان هر درس گرفته شود.
وی یادآور شد: در قالب آییننامه امتحانات شفاهی، چهار درس حذف شد و در پایان مقاطع امتحانات از کتب اصلی برگزار شود، با توجه به بسیاری از مسائل، این کار یک اتفاق مبارک بود.
معاون آموزش حوزههای علمیه یادآور شد: برای سطح یک ۹۷ نفر و برای سطوح عالی ۳۱ نفر استاد در قم وجود دارد و برای سطوح مختلف حوزه در سراسر کشور جمعا ۳۱۱ استاد وجود دارد که با این ظرفیت بسیاری از خلأها جبران شده است.
انتهای پیام