روز‌های خوش حوزه فرهنگ و کتابخوانی در سال ۹۸
کد خبر: 3886246
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

روز‌های خوش حوزه فرهنگ و کتابخوانی در سال ۹۸

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: سال ۹۸ سالی پر از خیر، برکت و اتفاقات خوب فرهنگی برای مردم فرهنگ‌دوست استان بود و به نوعی اقدامات خوبی که در این راستا انجام شد توانست کام مردم خراسان رضوی را شیرین کند.

روزهای خوش حوزه فرهنگ و کتابخوانی در سال 98حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: از هفته کتاب سال ۹۷ تاکنون خبرهای بسیار خوبی در حوزه کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی کام مردم استان را شیرین کرده و بدون شک یکی از این خبرهای خوب، افتتاح کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد بعد از ۲۳ سال، در یک تلاش و حرکت جهادی، همراهی و همکاری مسئولان استانی و کشوری بوده است

وی بیان کرد: در واقع عضویت نزدیک به ۲۴ هزار نفر در کتابخانه مرکزی مشهد طی هشت ماه نشان از استقبال و اشتیاق مردم برای بهره‌مندی از خدمات متنوع و منحصر به فرد این کتابخانه است و با توجه به اینکه شهر امام خوبی‌ها و مهربانی‌ها و شهر همه مردم ایران به خبرهای خوب و مسرت بخش فرهنگی نیاز دارند، بر همین اساس کتابخانه‌های عمومی مشهد نیز در ایجاد این اشتیاق، شور، نشاط و امید در بین مردم پیشتاز بوده‌ است.

سبزیان توجه به آسیب‌های اجتماعی و تلاش جهت رفع مشکلات و آسیب‌های موجود را از جمله دستورکارهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی دانست و ادامه داد: در ایامی که کشور با وقوع یک سیل مخرب و ویرانگر دستخوش ناراحتی بود، در کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف همدردی و کاستن از آلام و مشکلات هموطنان، طرح بهار مهربانی و مهربانی در مهر را رقم زدند و با جمع‌آوری مایحتاج ساکنان مناطق سیل‌زده و کتاب و نوشت‌افزار و با حضور جمعی از کتابداران، روحیه امید و سر زندگی را بین کودکان و نوجوانان به جریان انداختند که در این میان، کتابداران کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این حرکت زیبا و ارزشمند پیش‌قدم بودند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: همچنین برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز اقدامی دیگر در توجه به تمام مناطق استان از جمله مناطق محروم و کمتر برخوردار است که در این حرکت فرهنگی نیز کتابخانه‌های استان با برگزاری و تدوین برنامه‌های مختلف بین مردم شهرها، روستاها، عشایر و حاشیه‌های شهر حضور یافتند و به ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی پرداختند.

پروژه‌های تمام و نیمه‌تمام

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸ پروژه نیمه تمام در خراسان رضوی وجود دارد که رایزنی‌هایی جهت تامین اعتبار از طریق خیرین و نیک‌اندیشان در حال انجام است و با بهره‌برداری از این کتابخانه‌ها گام بلندی در ارتقای فرهنگی و کتابخانه‌ای در مناطق محروم استان برداشته می‌شود.

سبزیان گفت: همواره برگزاری نشست کتاب‌خوان بهارستان با حضور جمعی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، بزرگداشت علیرضا برازش، حکیم ارزشمند استان در قالب طرح چهل قلم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و برگزاری طرح کتابخانه‌گردی با هدف آشنایی مردم و مسئولان با کتابخانه‌های عمومی را بخشی از برنامه‌های فرهنگی است که کتابخانه‌های عمومی این استان در ماه‌های گذشته انجام داده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افتتاح و آغاز عملیات احداث ۱۸ کتابخانه عمومی را طی یک سال گذشته نشان از عزم اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی در توسعه فرهنگی استان در شاخص زیربنا و فضای فیزیکی کتابخانه‌ای دانست و افزود: البته در کنار این تلاش‌ها و همت‌ها در توسعه زیربناها باید گفت که فعالیت‌های ترویجی نیز مورد توجه ما بوده که در این راستا نیز برنامه‌های مدونی در این خصوص انجام شده است.

اقدامات جهت ترویج کتابخوانی

وی بیان کرد: برگزاری برنامه‌هایی مانند معرفی و خوانش کتاب‌هایی از جمله «فرنگیس»، «در کمین گل سرخ»، «به سفارش مادرم»، «شهربانو»، «مردی با دو دست طلا»، «زن آقا»، «دختران هم شهید می‌شوند»، «سرباز کوچک امام»، نشست بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب، برگزاری دوره آموزشی هم‌افزایی مهارت‌های قصه‌گویی برای کتابداران، همکاری در برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب مشهد در سال ۹۷ و ۹۸، نشست کتابخوان بانوان مدیر استان، دیدار با خانواده‌های معظم شهدای انقلاب اسلامی و مدافع حرم از جمله برنامه‌هایی بوده است که در راستای ترویج کتابخوانی توسط این اداره‌کل برگزار شده است.

سبزیان نوآوری و خلاقیت را از شاخصه‌های برنامه‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان دانست و ادامه داد: در واقع خلاقیت و نوآوری به استقبال و مشارکت مردم در برنامه‌های فرهنگی کمک می‌کند و به همین جهت بیش از ۲۱۰ هزار نفر از مردم استان با حضور در برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند.

وی از خیران و نیک‌اندیشان به عنوان بازوی پرتوان کتابخانه‌های عمومی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ایجاد کتابخانه جدید و ورفع محرومیت‌ها یاد کرد و افزود: آغاز به کار کتابخانه سیار خیرساز «سردار شهید ابوالفضل روشنک» در مشهد باعث شد که امروز چندین روستای محروم حاشیه شهر مشهد از نعمت وجود کتابخانه عمومی بهره‌مند شوند و این در حالی است که همواره این کتابخانه در بسیاری از روزهای سال جزو پر امانت‌ترین کتابخانه‌های عمومی استان و کشور به شمار می‌رود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: افتتاح کتابخانه مشارکتی «موفقیت آسان است»، برگزاری همزمان نشست‌های کتابخوان در سراسر کتابخانه‌های عمومی استان به صورت کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای و همچنین برگزاری همایش تجلیل از خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی از جمله برنامه‌های هفته کتاب سال جاری بوده است.

سبزیان اضافه کرد: برگزاری برنامه‌های متنوع همزمان با هفته پژوهش و افتتاح کتابخانه 9 دی نیز که همزمان با سالروز حماسه 9 دی در مشهد مقدس بود را از دیگر برنامه‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی این استان بود.

وی با اشاره به حادثه تلخ شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز اظهار کرد: در واقع کتابخانه‌های عمومی در راستای این حادثه تلخ، محفلی برای گرامیداشت یاد و خاطره این سرار رشید اسلام بود چرا که سه روز پس از شهادت سردار، یکی از کتابخانه‌های عمومی مشهد مقدس با حضور حجت‌الاسلام صدیقی با نام این شهید بزرگوار مزین شد که این برنامه نیز به عنوانی یکی از برنامه‌های مهم دی ماه سال گذشته، بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین افتتاح کتابخانه عمومی و مشارکتی جوادالائمه(ع) با مشارکت فرماندهی منطقه شمال شرق کشور ارتش و بازگشایی کتابخانه عمومی هجرت مشهد از جمله برنامه‌های ایام دهه فجر سال جاری نیز بود.

«پویش خانواده کتابخوان»

سبزیان با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی که در آن قرار داریم بنا شد که برنامه دیگری را در این راستا راه‌اندازی کنیم و با این کار مردم را تشویق کنیم تا در خانه بمانند نیز اظهار کرد: «پویش خانواده کتابخوان» نیز یکی از اقداماتی است که همزمان با ایام شیوع ویروس کرونا در جامعه در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در حال انجام است. همچنین در همین راستا نیز موفق شدیم که دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی را در فضای مجازی برگزار کنیم که در این مسابقه با معرفی ۱۲ عنوان کتاب با رویکرد تشویق در خانه ماندن مردم در این شرایط خاص، است.

وی در خصوص این دوره از جشنواره کتابخوانی نیز گفت: همواره این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین‌المللی امام رضا(ع) و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی با اولویت شرکت در جشنواره در فضای مجازی آغاز شده است و تا ایام دهه کرامت میلاد امام رضا(ع) ادامه خواهد داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی آثار خود را در قالب‌های کتاب‌خوان مجازی، چهار گزینه‌ای، داستانک‌نویسی، روزنامه کتاب، نمایش خلاق و نقاشی و در سه بخش فردی، گروهی، خانوادگی و در دو بستر مکتوب و الکترونیک با مطالعه منابع مرتبط با این بخش، به صورت فردی، گروهی یا خانوادگی، در دو شیوه مکتوب و الکترونیکی برای ما ارسال کنند.

سبزیان ادامه داد: گفتنی است که افزوده شدن منابع مرتبط با سیره حضرت امام هادی(ع) از جمله ویژگی‌های دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی است.

خانه ماندن و کتابخوانی

وی با اشاره به شرایط خاص جامعه و شیوع ویروس کرونا در کشور در اسفندماه و ادامه شرایط موجود و ضرورت مقابله با شیوع این بیماری با ماندن در خانه و پرهیز از سفر اظهار کرد: در حال حاضر این جشنواره با اولویت مشارکت در فضای مجازی آغاز به کار کرده است؛ چرا که مسلما در ایام خانه‌نشینی یکی از بهترین فعالیت‌‎هایی که خانواده‌ها می‌توانند انجام دهند و خود را با آن سرگرم کنند کتابخوانی خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی در دوره‌های قبلی برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی شاهد مشارکت بی‌نظیر مردم استان در این جشنواره بوده است و در جشنواره‌های نهم و هشتم نیز بیشترین مشارکت مردم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

سبزیان گفت: در واقع کسب مقام نخست کشور در جشنواره‌های هشتم و نهم کتابخوانی رضوی نتیجه برنامه‌ریزی منظم و منسجم، همکاری و همراهی مسولان استان، ابتکار و خلاقیت‌های ویژه در برگزاری و همت و تلاش دلسوزانه و بی‌وقفه مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران استان است که جا دارد از آن‌ها تقدیر و تشکر کنم.

وی تاکید کرد: برگزیدگان دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی و با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل می‌شوند که در رده ملی، ۸۸ نفر در رده سنی کودک، جوان، بزرگسال و خانواده‌های برتر تجلیل خواهند شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی داد: در سطح شهرستانی نیز از 11 نفر برگزیده به تعداد کتابخانه‌های شهرستان با توجه به میزان شرکت‌کننده تقدیر خواهد شد که بر این اساس در رده سنی «کودک» یک برگزیده در بخش نقاشی، یک برگزیده در بخش پویش مجازی، یک برگزیده در بخش کار گروهی، در رده سنی «نوجوان» نیز یک برگزیده در بخش مکتوب، یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان، یک برگزیده در بخش نقاشی، یک برگزیده در بخش روزنامه کتاب و یک برگزیده در بخش کار گروهی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

سبزیان افزود: در رده سنی «جوان و بزرگسال» نیز یک برگزیده در بخش مکتوب، یک برگزیده در بخش داستانک و یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان، معرفی و تجلیل می‌شوند. همچنین در این بخش از دو خانواده برتر در هر شهرستان تقدیر می‌شود که بر این اساس، از دو خانواده دو نفره، دو خانواده سه نفره، دو خانواده چهار نفره و دو خانواده پنج نفر به بالا نیز تجلیل خواهد شد.

وی بیان کرد: همواره در فراخوان دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ۱۲ کتاب در سه رده سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال معرفی شده که بر این اساس در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال) کتاب‌های «گنبد خورشید» نوشته معصومه مهری از انتشارات بنیاد امام رضا(ع)، «زندگی حضرت معصومه(س)» نوشته سیدمحمد مهاجرانی از انتشارات کتابک و همچنین در بخش ویژه این رده سنی، کتاب «ده قصه از امام هادی(ع) برای بچه‌ها» نوشته جعفر ابراهیمی از انتشارات قدیانی برای این رده سنی معرفی شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به کتاب‌هایی که برای سنین مختلف تعیین شده نیز تصریح کرد: در رده سنی «نوجوان» (۱۳ تا ۱۷ سال) نیز آثاری با عناوین «ستاره من: چهل قصه از زندگی امام رضا(ع)» نوشته ناصر نادری از انتشارات به نشر، «نشانه‌ها: قصه‌هایی از زندگی امام رضا(ع)» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی از انتشارات به نشر و همچنین در بخش ویژه این رده سنی کتاب نیز «مژده گل: داستان‌هایی از زندگی امام هادی(ع)» نوشته محمود پوروهاب از انتشارات کتاب جمکران به عنوان منابع جشنواره معرفی شده است.

سبزیان ادامه داد: همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» (۱۸ سال به بالا) 6 کتاب «امام رضا(ع) (تاریخ و سیره)» نوشته محمدباقر پورامینی از انتشارات معارف، «امام رضا(ع) و ایران» نوشته سیدحسین حر از انتشارات معارف، «برمدار آفتاب: ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی» نوشته محمدحسین پورامینی از انتشارات معارف، «شاهچراغ(ع)» نوشته جلیل عرفان‌منش از دفتر پژوهش‌های فرهنگی و در بخش ویژه این رده سنی نیز کتاب‌های «خورشید رهنمای: پژوهشی در زندگانی و سیره امام هادی(ع)» نوشته ابوالفضل هادی‌منش از انتشارات بهار دل‌ها و «حکمت‌های نقوی: ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی(ع)» نوشته جواد محدثی از انتشارات به‌نشر معرفی شده است.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۹ خرداد ۱۳۹۹ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال و با مراجعه به نشانی‌های www.samakpl.ir یا www.razavi.iranpl.ir برای دریافت فایل کتاب‌ها اقدام کنند.

تاخیر در افتتاح سه کتابخانه عمومی استان خراسان رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های پیشگیرانه در برابر شیوع ویروس کرونا توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ضرورت عدم برگزاری برنامه‌های اجتماع‌محور، آیین افتتاح سه باب کتابخانه عمومی استان خرسان رضوی، تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاد.

سبزیان گفت: بنا به توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری اجتماعات غیرالزامی و لزوم توصیه‌های اکید پزشکی و بهداشتی، کتابخانه‌های عمومی عمیدالملک کندری در شهرستان خلیل‌آباد، کتابخانه خیرساز مرحوم حاج غلامرضا داودی در شهرستان بردسکن و کتابخانه شهید ناصر سنگل آبادی تربت‌حیدریه که قرار بود در تاریخ ۱۷ اسفندماه سال جاری همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و روز ملی کتابخانه‌گردی افتتاح شود نیز به تاخیر افتاد.

وی تصریح کرد: البته گفتنی است که ساختمان کتابخانه عمومی مرحوم حاج غلامرضا داودی به همت محمد حسین داودی در زمینی به مساحت 500 متر مربع، تکمیل و تجهیز و به اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تحویل شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: همچنین کتابخانه عمومی عمیدالملک کندری شهر کندر خلیل‌آباد نیز تاکنون به صورت مشارکتی فعالیت داشته است که هم‌‎‌‌اکنون نیز به مدت 20 سال به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شده است. تجهیز این کتابخانه با مبلغ 50 میلیون تومان توسط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان انجام شده است.

سبزیان تصریح کرد: البته در این میان نیز گفتنی است که ساختمان کتابخانه عمومی شهید ناصر سنگل‌آبادی تربت حیدریه نیز، در سال 1398 با زیربنای 220 متر مربع توسط دهیاری روستای سربالا به اداره‌كل كتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی واگذار و با هزینه حدود 80 میلیون تومان توسط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تجهیز شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: ما برای سال آینده نیز بنا داریم که هزار برنامه فرهنگی و ترویجی را در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha