توجه به حکمت‌های نهفته در پس بلایا + فیلم
کد خبر: 3888217
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 19

توجه به حکمت‌های نهفته در پس بلایا + فیلم

علی‌اکبر توپچی با استناد به آیاتی از سوره اعراف با اشاره به اینکه شاید گمان شود ما هیچ نقشی در اتفاقات زندگی نداشته‌ باشیم، گفت: رویدادهای بسیاری اطراف، حاصل بسیاری از رفتارهای ماست، البته در پس خیلی از این اتفاقات، ممکن است، حکمت‌هایی نهفته باشد.

به گزارش ایکنا، عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

علی‌اکبر توپچی، مدرس و قاری قرآن در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه شاهد انتشار گفته‌های این پیشکسوت قرآنی هستیم. در ذیل متن و فیلم سخنان این فعال و مدیر امور قرآنی منتشر شده است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

اعیاد شعبانیه را تبریک می‌گویم. همچنین عرض تسلیت دارم به خانواده‌های جان‌باختگان ویروس کرونا و از زحمات مجموعه کادر درمانی کشور قدردانی می‌کنم و از خداوند می‌خواهم تا آرامش و فضای پر از نعمت به جامعه باز گردد.

هنگامی که این اتفاقات رخ می‌دهد، تحلیل‌های مختلفی انجام می‌شود از پیگیری برای شناخت مبنا و منشأ این بیماری تا علت دربرگیری این بیماری برای جامعه و ...  که این پیگیری‌ها در جای خود، قابل بررسی است و باید از افرادی که به دنبال راه حل برای درمان این بیماری در سطح جامعه و جهان، هستند، تشکر کرد. اما من هم به عنوان معلم قرآن، می‌خواهم از منظر دیگری به این موضوع نگاه کنم که برگرفته از آیات قرآن است.

 خیلی از اوقات هنگامی که اتفاقی می‌افتد یاد آیه‌ای از سوره مبارکه بقره می‌افتم «...عَسَی أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ...؛ لکن چه بسیار شود که چیزی را مکروه شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده، و چه بسیار شود، چیزی را دوست دارید که شر و فساد شما در آن است.» همه اتفاقات عالم از یک حکمت الهی برخوردارند و به عنوان انسان موحد اعتقاد دارم که در این عالم هر چه رخ می‌دهد، به اذن الله است و در این اتفاق نیز حکمتی است و اهل قرآن باید با دقت از منظر قرآن به این اتفاقات نگاه کنند.

آیه 97 و 98 سوره مبارکه اعراف «أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا بَيَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ * أَوَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا ضُحًى وَهُمْ يَلْعَبُونَ؛ آيا ساكنان شهرها ايمن شده‏‎‌اند از اينكه عذاب ما شامگاهان در حالى كه به خواب فرو رفته‏‌اند به آنان برسد و آيا ساكنان شهرها ايمن شده‏‌اند از اينكه عذاب ما نيمروز در حالى كه به بازى سرگرمند به ايشان در رسد.» این آیه به ما کمک می‌کند، نگاه عمیق‌تری را نسبت به این اتقاق داشته باشیم. آیاتی که در آنها، فرد مخاطب نیست، بلکه اهل شهر و کشورها مد نظر هستند.

هنگامی که این آیات خوانده می‌شود، شاید در ابتدا فکر کنیم که خداوند، قصد تنبیه و انتقام گرفتن را دارد و ما هیچ نقشی در این اتفاقات و واقع شدن آنها نداشتیم و نداریم، ولی اینگونه نیست، بلکه مسئول بسیاری از اتفاقات، کنش‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما است. اما در پس خیلی از این اتفاقات ممکن است حکمت‌هایی نهفته باشد که خوب است به آنها توجه کنیم. در این دو آیه از نظر قرآن بخش بسیاری از اتفاقات(که بعضا نیز دردآور است و هنگامی که رخ می‌دهد موجب نقصان در جان، مال و دارایی ما می‌شود)، می‌تواند بیدارباشی برای همه باشد، مایی که در گیر امور جاری زندگی و سرگرمی‌های دنیا شدیم، بلکه مخاطب این آیات نه فقط افراد، بلکه جوامع، دولت‌مردان و کشورها است.

ویروس کرونا که امروزه در جامعه جهانی رخنه کرده، خبر اول جهان شده است، موجب شد تا برخی از جامعه‌ها و دولت‌مردان به خود بیایند تا مردم‌شان را نجات دهند و برخی از دولت‌مردان که بعضاً خود را توانمند می‌دانستند و به کشورهای ضعیف‌تر، تعدی و تجاوز می‌کردند و عدالت و محبت را زیر پا می‌گذاشتند، به خود بیاورد که شما بدانید این توانمندی‌ها و نعمت‌های خدا (که وسیله‌ای برای امتحان است)، برای همیشه ماندگار نیست، اینکه فکر کنیم همیشه همه چیز بر وفق مراد است، این وهم و خیالی بیش نیست، بلکه ما دائماً در زندگی و در دنیا در حال امتحان هستیم.

بنا بر نص قرآن «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» مردم فکر نکنند تا گفتند ایمان آورده‌اند، رها می‌کنیم و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند. اگر دقت و تأمل کنیم، ویروس کرونا پیام آوری است از سوی حق تعالی تا به خودمان بیاییم و توجه کنیم و بدانیم این دارایی‌ها و نعمت‌ها ماندگار نیست. زمانی فکر می‌کردیم تمام اتقافات که در تاریخ افتاد و در قرآن و در سایر کتب بیان شده است و مصیبت‌هایی که جهان و جامعه‌ها را در گذشته در سطح وسیع در بر می‌گرفته است، امروزه برای ما رخ نمی‌دهد و حال آن که امروزه شاهد هستیم با این پیشرفت علم و دانش، ویروسی انرژی دنیا را معطوف به خود کرده است یعنی ما باید بدانیم با همه توانمندی‌ها و قدرتی که داریم، می‌توانیم به راحتی این‌ها را از دست دهیم و امکانات صحت و سلامتی‌مان از بین رود و خانه‌نشین شده‌ایم.

از این نگاه باید به این جریان نگریست اینکه منشأ این ویروس چه بوده و از کجا آمده است؟ خوب است و در جای خود قابل تقدیر است، اما من به عنوان معلم قرآن این را می‌خواهم متذکر شوم که ما دائما در حال امتحان هستیم و اساسا این عالم، عالم امتحان است، این نیست که نعمت‌ها، قدرت‌ها و زیبایی‌ها بماند. انسان با یک بیماری به راحتی جان می‌بازد. این اتفاقات از نگاه قرآن برای این است که از خواب غفلت بیدار و هوشیار شویم، از سرگرمی به نام دنیا که «و هم یلعبون» است، به خودمان بیاییم.

امیدوارم خداوند به همه ما توفیق شناخت نعمت‌هایش را بدهد و پس از این اتفاقات ناگوار آنچه که خیر است از آن برداشت کنیم.»


بیشتر بخوانید:


یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

کمک قرآن به نگاه عمیق تر به این اتقاق / توجه به حکمت‌های نهفته پس از آن + فیلم

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha