تأثیر آکسان‌ها در رسیدن به تلاوتی فصیح + فیلم
کد خبر: 3888541
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۸
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 20

تأثیر آکسان‌ها در رسیدن به تلاوتی فصیح + فیلم

یکی از قاریان بین‌المللی کشور با تأکید بر تأثیر و اهمیت آکسان‌ها در رسیدن به فصاحت در تلاوت و داشتن لهجه عربی، کوتاه به بیان انواع آکسان و نحوه ادای کلمات پرداخت.

مهدی غلامنژاد

به گزارش ایکنا؛ عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح با همکاری ایکنا هر روز شاهد انتشار فایل تصویری کوتاه از یکی از اساتید قرآنی کشورمان نیز خواهیم بود. این طرح از پویش #در_خانه_بمانیم حمایت می‌کند.

مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشور نیز همچون دیگر معلمان و اساتید قرآنی در اجرای طرح خانه‌های نورانی شرکت کرد و به بیان نکات آموزشی در مورد یکی از مهم‌ترین مباحث در تلاوت قرآن کریم پرداخت. در ذیل متن و فیلم سخنان وی منتشر شده است.

«امیدوارم در سال جدید با رعایت نکات بهداشتی هرچه سریع‌تر از شر ویروس منحوس کرونا عبور کنیم و باز هم شاهد فضای صمیمی و هم‌نشینی‌هایی که قبلاً شاهد آن بودیم، باشیم. یک مبحث قرآنی را عرض می‌کنم و آن هم مبحث آکسان‌ها یا تأکیدات است.

در تلاوت قرآن، لهجه عربی یک سری قوانین دارد که باید در هر کلمه روی حرف خاصی تأکید کنیم تا طبق آن لهجه فصیح عربی، صحیح ادا شود. باید این قوانین را بشناسیم و در برخورد با کلمه ببینیم که جای صحیح آکسان‌ کجاست. مبحث آکسان‌ها گسترده است و نیاز به تمرین دارد. اما به طور کلی به بخشی از این موضوع می‌پردازم.

به طور کلی پنج نوع آکسان وجود دارد. آکسان نوع اول شامل یک حرف و یک حرکت کوتاه است، مانند «بَ»؛ آکسان نوع دوم شامل یک حرف و یک حرکت کشیده است مانند «ای»؛ آکسان نوع سوم یک حرف با یک حرکت کوتاه و یک ساکن بعد از آن است مانند «مِن»، آکسان نوع چهارم یک حرف با یک حرکت کشیده و یک ساکن بعد از آن است مانند «صاد»؛ آکسان نوع پنجم نیز شامل یک حرف با دو ساکن بعد از خود است مانند کلمه «صُحت». اگر اینها را بیاموزیم ممکن است به کلماتی بر بخوریم که از دو، سه یا چهار قسمت تشکیل شده باشد.

در کلماتی که دو قسمتی یا دو بخشی هستند، همیشه قانون بر این است که بر روی قسمت اول کلمه باشد، مانند «هوَ»؛ اما اگر قسمت دوم کلمه از نوع چهار یا پنج بود، باید همیشه روی قسمت دوم کلمه تأکید باشد مانند «قِنطار».

در بخش آکسان‌های کلمات سه بخشی مانند «ذُهَبَ» اگر دو بخش اول کلمه سه‌بخشی، از نوع متحرک (یک حرف با یک حرکت کوتاه باشد) همیشه تأکید بر روی حرف اول سه بخشی است مانند «ذَهَبَوا». اما اگر دو قسمت اول کلمه از نوع متحرک نبود، همیشه تأکید بر قسمت وسط است، مانند «ذَهَبتُم». این کلمه سه بخش است، اما چون دو بخش اول از نوع متحرک نیست و چون این دو بخش اول از حیث متحرک بودن خللی ایجاد می‌کند، لذا تأکید همیشه بر روی قسمت دوم است. در بخش کلمات چهار بخشی اگر سه بخش اول کلمه از نوع متحرک بود، همیشه تأکید روی قسمت ما قبل آخر است، مانند کلمه «شَجَرَةَ».

با توجه به اهمیت این موضوع باید تمرین بیشتری انجام شود. اشتباه در ادای یک حرف و تغییر جایگاه تأکید در آن حرف، می‌تواند معنی آن کلمه را تغییر دهد، پس این مبحث از اهمیت زیادی برخوردار است.

اگر تمرین داشته باشیم، فصاحت و لهجه عربی را به خوبی یاد خواهیم گرفت. در مسابقات قرآن کشور کویت حضور داشتم، داوران و شیوخ عرب متعجب بودند که یک فارسی‌زبان چگونه عربی را فصیح ادا می‌کند. البته این را مدیون اساتید خوبم هستم که این نکات را آموزش دادند.»


بیشتر بخوانید:


یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha