ضایع کردن نماز و شهوترانی؛ دو عامل سقوط فرد و جامعه
کد خبر: 3895259
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
حجت‌الاسلام رفیعی بیان کرد:

ضایع کردن نماز و شهوترانی؛ دو عامل سقوط فرد و جامعه

استاد جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه فضای مجازی به سمت فرهنگ قوم لوط حرکت کرده است، تصریح کرد: ضایع کردن نماز و شهوترانی دو عامل سقوط فرد و جامعه است.

فضای مجازی به سمت فرهنگ قوم لوط حرکت کرده است / شهوترانی؛ عامل سقوط جامعهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد جامعةالمصطفی(ص)، امروز، 10 اردیبهشت‌ماه، در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) که بدون حضور مخاطب برگزار می‌شود، گفت: پیامبران(ع) و ائمه(ع) اول خودشان اهل عبادت بودند و بعد مردم را به عبادت دعوت می‌کردند؛ ائمه(ع) مظهر صداقت و تقوا و عبادت هستند، ولی برخی مردم بدون تلاش و عبادت می‎خواهند به صرف اینکه ائمه(ع) را دوست دارند به بهشت بروند که این توقع نابجایی است.

وی افزود: پسر امیرالمؤمنین(ع) بودن ارزش دارد، ولی امام حسن(ع) فرمودند که ما به هر کجا رسیدیم با بندگی خدا رسیدیم، نه با فرزند علی بودن؛ امام علی(ع) گاهی شبانه‌روز هزار رکعت می‌خواند؛ امام سجاد(ع) از شدت عبادت زانو و پیشانیش پینه بسته بود؛ اسحاق، یحیی و ... روزه زیاد می‌گرفتند و نماز زیاد می‌خواندند و گاهی تا 180 روز در سال روزه بودند.

رفیعی بیان کرد: انبیا و اولیا، کانون عبادت و بندگی بودند، بنابراین توسل و محبت اهل بیت(ع) برای بهشت رفتن کافی نیست؛ زیرا محبت خدا و ائمه(ع) باید ما را به سوی عمل صالح بکشاند. در رویت داریم که دروغ می‌گوید کسی که بگوید من خدا را دوست دارم، ولی گناه می‌کند.

استاد جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به آیات 74 سوره انبیاء به بعد که در مورد لوط است، تصریح کرد: داستان لوط در  14 سوره آمده است؛ ایشان پسرخاله و یا برادرزاده ابراهیم بوده که در نوجوانی به ایشان ایمان آورد؛ ما دو نوع پیامبر داریم، یکی فراگیر و جهانی مانند ابراهیم و برخی منطقه‌ای مانند لوط؛ قوم لوط گرفتار کارهای زشتی بودند که زبان از بیان آن شرم می‌کند.

فضای مجازی؛ تداعی‌کننده رفتار قوم لوط

رفیعی اظهار کرد: امروز متأسفانه فضای مجازی و سایت‌ها به سمت فرهنگ دوران حضرت لوط رفته‌ و دست روی ترویج ابتذال، گسترش روابط حرام و عریانی و کارهای ناشایست گذاشته‌اند که به مراتب تأثیر آن از جنگ نظامی بیشتر است؛ زیرا فساد باعث بهم ریختن تشکیل خانواده، افزایش سن ازدواج و کاهش جمعیت و بدتر از اینها آلوگی جوانان می‌شود و وقتی جوان آلوده شد، دیگر اهل مبارزه و مقاومت نیست و نمی‌توان افرادی مانند شهید زین‌الدین و ... تربیت کرد.

استاد جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه قوم لوط بی‌منطق بودند و مؤمنان و افراد پاک را از منطقه خود بیرون می‌کردند، اظهار کرد: امروز هم مروجین فرهنگ غرب همین حرف را می‌زنند و می‌گویند که زکزاکی باید اخراج شود و یا نمر کشته شود؛ من به مردم و جوانان می‌گویم که بدانند والله کسانی که فساد را در فضای مجازی ترویج می‌کنند به فکر شما و تفریح شما نیستند، بلکه افرادی غرق در فساد و شهوتران هستند؛ لذا هر رو چند نفرشان سر از آن طرف آب درآورده و با کنسرت و حرف‌های زشت و ناپسند به دنبال فساد هستند.

رفیعی با بیان اینکه صفت زشت دیگر قوم لوط ستمگری بود، اضافه کرد: قوم لوط ستمگر بودند؛ اهل اسراف بودند؛ بی‌حیا بودند و در جمع جلوی دیگران کارهای زشت می‌کردند؛ باشگاه‌هایی داشتند که در آن جمع شده قمار می‌کردند و حرف‌های زشت می‌زدند؛ گویا امروز هم باشگاه‌های قوم لوط به فضای مجازی برگشته است؛ عریان شدن و برهنگی از دیگر کارهای آنان بود که امروز هم در دنیا رواج یافته است، همچنین موسیقی‌های حرام می‌زدند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: خداوند هر چه حرام کرده و حلال از روی مصلحت است؛ شهید مطهری فرموده ممکن است که ما از حکمت احکام سر در نیاوریم، ولی خدا علیم، حکیم، مهربان است و اگر فرموده شراب، عریانی، زنا و قمار حرام است، از روی حکمت گفته است؛ زیرا این کارها، افسردگی می‌آورد و زندگی را متزلزل می‌کند و والله اینها تفریح نیست.

ضایع شدن نماز و شهوترانی؛ سبب سقوط

وی افزود: اگر جامعه دچار دو عیب شود سقوط می‌کند؛ در سوره مریم آیه 59 فرموده است که «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا»؛ یکی ضایع کردن نماز است و دیگری شهوترانی؛ علامه طباطبایی(ره) فرموده است که ضایع کردن نماز غیر از نخواندن است بلکه نماز می‌خوانند ولی طوری می خوانند که نماز ضایع می‌شود.

رفیعی تصریح کرد: دومین عیب هم تبعیت از شهوات است؛ در رویت است حکمت در قلبی که شهوت است قرار نمی‌گیرد و یا فرموده‌اند که «الشهوة تفسد الدین و تفسد العقل»؛ افراد شهوتران عقل و خرد و دین خود را فاسد می‌کنند. حضرت موسی(ع) وقتی به مدین آمد دختران شعیب را دید؛ دختر شعیب با حیا راه می‌رفت، ولی الان قبل  از ازدواج روابط حرام و بی‌حیایی می‌بینیم، اگر حیا شکسته شود، دین از بین خواهد رفت. والله من این حرف‌ها را برای نفع خودم نمی‌زنم.

وی تصریح کرد: شهوترانی اولش خوش است، ولی آخر آن بیچارگی است. چقدر افراد در طول تاریخ و امروز به خاطر روابط نادرست و خیانت‌های خانوادگی پشیمانی‌های عجیبی پیدا کرده‌اند، برسیسای عابد بعد از 70 سال عبادت با یک شهوترانی کافر از دنیا رفت.

انتهای پیام
captcha