برخی توقع نادرست از ائمه(ع) دارند / تقوا، استغفار و صبر؛ شروط امداد الهی
کد خبر: 3894738
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
حجت‌الاسلام رفیعی:

برخی توقع نادرست از ائمه(ع) دارند / تقوا، استغفار و صبر؛ شروط امداد الهی

استاد جامعةالمصطفی(ع) تاکید کرد: برخی تصور می‌کنند که ائمه(ع) باید همه را شفا دهند و مشکلات همه را بر طرف کنند در حالی که کار ائمه این نیست و قرار نیست کارهای دنیا به روال غیرطبیعی انجام شود.

رفیعیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه دیروز، هشتم اردیبهشت‌ماه، در جلسه تفسیر خود در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه خداوند حضرت ابراهیم را با خاموش کردن آتش از دست دشمنانش نجات بخشید، گفت: قرآن در سوره انبیاء در آیه 69 فرموده است که خداوند خطاب به آتش فرمود که سرد و سلامت باشد و همین طور هم شد.

وی افزود: در روایت است که ابراهیم(ع) تا 3 روز در آتش بود، ولی آتش هیچ حرارتی نداشت و آن قدر سرد بود که حتی ظرف آبی هم از آن گرم نمی‌شد و وقتی از ایشان پرسیدند که بهترین لحظات زندگی تو چه زمانی بود، فرمود سه روزی که در آتش بودم.

رفیعی بیان کرد: تصور دشمنان نابودی و خاکستر شدن ابراهیم در آتش بود؛ ولی جالب است که علاوه بر معجزه سرد و سلامت شدن آتش، تامین آب، غذا و ... هم جزء معجزات این سه روز است؛ روایت شده که حتی نمرود هم وقتی بعد از سه روز این صحنه را دید تحت تأثیر قرار گرفت، ولی دید اگر این معجزه برای مرم باقی بماند همه به ابراهیم ایمان می‌آورند؛ لذا در اسرع وقت ابراهیم را از این شهر و منطقه بیرون کرد و او تبعید شد.

استاد جامعةالمصطفی(ص) تصریح کرد: در روایت بیان شده که نمرود گفت: «ان بقی فی بلادکم افسد دینکم و ...؛ یعنی اگر ابراهیم در این منطقه باشد دین شما را فاسد خواهد کرد، ببینید با چه استدلالی مردم را فریب می‌داد و از طرفی ابراهیم(ع) هم برای دورکردن مردم از بت‌پرستی، ابتدا استدلال کرد و سپس آن‌ها را شکست.

وی افزود: اموری که خدا در عالم انجام می‌دهد گاهی از طریق اسباب است؛ مثلاً وقتی پیامبر در غار ثور بود تار عنکبوت را سبب حفظ ایشان قرار داد یا پزشکی، سبب حفظ جان فردی می‌شود؛ ولی گاهی هم از راه غیرعادی و طبیعی و نه بدون علت و علل و با لطف خدا کاری انجام می‌شود؛ مثلاً زن 80 ساله به بالا به صورت طبیعی بچه‌دار نمی‌شود، ولی حضرت زکریا دعا کرده و خداوند حضرت یحیی(ع) را به او هدیه داد. یا ابراهیم که زنی پیر و نازا داشت اسحاق را به دنیا آورد؛ چون خدا اراده کرد؛ مریم(س) هم بدون تماس با مردی بچه‌دار می‌شود.

توقع غلط از ائمه(ع) نداشته باشیم

رفیعی تصریح کرد: گاهی توقع داریم هر عقب‌افتاده ذهنی، بیمار و .. توسط ائمه(ع) معالجه شوند، در صورتی که قرار نیست این کار برای همه مردم رخ دهد و اصلاً کار ائمه(ع) این نیست، نه اینکه به اذن خدا قدرت ندارند، امام رضا(ع) قدرت دارد به اذن خدا فلج را شفا دهد، ولی اگر برای همه فلج ها این اتفاق رخ نداد، نباید اعتقادات ما ضعیف شود، یک خیاط هم وقتی یک لباس بدوزد خیاط است و امام هم وقتی یک نفر را شفا دهد شفادهنده است.

وی افزود: خدا عالم و حکیم است و عالم را اداره می‌کند؛ خداوند در داستان ابراهیم اراده کرد تا آتش خاموش شود، ولی قرار نیست که سوزانندگی همه آتش‌ها را بگیرد؛ بنابراین اگر ما به آتش دست بزنیم دستمان می‎سوزد.

رفیعی اظهار کرد: این طور نیست که گوشه‌ای بنشینیم و قرآن خوانده و دعا کنیم که خدا برای ما غذا و آب بفرستد، همان طور که برای مریم(س) فرستاد؛ قرآن دستور به مجاهده و مقاتله داده یا فرموده انفاق کنید و به من قرض بدهید تا امور به صورت طبیعی جلو برود؛ خدایی که برای مریم غذا می آورد کیسه پول هم می‌تواند در خانه فقرا بگذارد، ولی قرار نیست عالم این طور اداره شود، بلکه قرار است به روال عادی پیش برود.

استاد جامعةالمصطفی(ص) افزود: وقتی آیه، «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» نازل شد، برخی دنبال کار نرفتند کسی به امام صادق(ع) گفت من در خانه می‌نشینم و به خدا توکل می‌کنم، ولی امام آن را رد کردند؛ خدا به پیامبر فرموده که وقتی نماز جمعه تمام شد به مردم بگو دنبال کار بروند.

تقوا؛ شرط امداد غیبی

وی با طرح این سؤال که آیا می‌توانیم از امداد غیبی خدا بهره ببریم افزود: بله می‌شود؛ البته باید تلاش خود را بکنیم و اهل تقوا و ایمان و صبر و عمل صالح باشیم؛ خداوند لطف می‌کند، ولی ایمان و ایستادگی به پای هدف اولین شرط است. همان طور که در صحرای طبس هلیکوپترهای آمریکا را خدا با شن ساقط کرد و در جنگ تحمیلی هم ما موارد زیادی از امدادهای غیبی را دیدیم.

وی با بیان اینکه استغفار از راه‌های جلب امداد غیبی است، تصریح کرد: حتی امام حسین(ع) هم در خانه ننشست که خدا امداد غیبی به او بکند بلکه همه اهل بیت(ع) خود را فدا کرد و هیچ اتفاق غیر طبیعی هم برای ایشان رخ نداد، ولی خدا در عوض مجاهدت او در تربت او شفا و در زیر قبه او آمرزش حاجات را قرار داد.

انتهای پیام
captcha