کد خبر: 3899148
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
سرانجام نمایشگاه کتاب و ناشران در بحران کرونا / ۷

ناشر باید توزیع‌کننده هم باشد / تولید محتوای صرف؛ سیاست غلط در نشر

مدیر انتشارات براق گفت: تولید محتوا و نشر کتاب سیاست اصلی ما در انتشارات براق بود، اما همین امر سبب شد که در دوران شیوع کرونا آسیب بیشتری ببینیم و در واقع این تفکر درباره نشر صحیح نیست.

ناشر باید توزیع‌کننده هم باشد/ تولید محتوای صرف سیاستی غلط در نشر داخلیصفا امیری، مدیر انتشارات براق، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره برنامه‌های این انتشارات در دوره شیوع ویروس کرونا گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا، با تازه‌های نشر آماده حضور در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودیم و با وجود این، تمام فعالیت‌های چاپ و نشر را متوقف کردیم و زمانی که کشور در قرنطینه بود، ضرورتی نداشت فعالیتی داشته باشیم و کتاب‌ها را در انبار دپو کنیم.

وی افزود: با برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران، بسیار متضرر شدیم، زیرا انتشارات براق هیچ فروشگاهی در کشور ندارد و فقط به تولید محتوا می‌پردازد و شاید چه بسا به دلیل عدم ارتباط مستقیم با مخاطبان آسیب بیشتری متحمل شدیم، به طوری که مجموعه را بسیار کوچک کردیم و در حال حاضر سعی می‌کنیم که انتشارات براق را حفظ کنیم.

امیری در ادامه گفت: در ساختار نشر بین‌الملل بخش تولید و توزیع جداست و هریک از بخش‌ها وظیفه خود را مستقل انجام می‌دهند، اما در کشور ما این طور نیست و بسیاری از ناشران دوراندیش هم به تولید محتوا پرداخته و هم توزیع می‌کنند. از این رو ما فقط به تولید محتوا می‌پرداختیم و این امر سیاست اصلی‌مان بود و باعث شد در شرایط فعلی آسیب بیشتری متوجه ما شود. در واقع در نشر داخلی این تفکر صحیح نیست.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی؛ تنها راه حفظ حیات نشر

وی تصریح کرد: آنچه طی این مدت توانستیم انجام دهیم، طراحی سایتی برای فروش آثارمان است، هرچند این موضوع نیز زمانبر است، به ویژه اکنون که فشردگی و رقابت در فضای مجازی بالا بوده و کار را سخت‌تر کرده است، اما حداقل یکی از راهبرد‌هایی که بتواند ما را از این مشکل نجات دهد، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به منظور ارتباط مستقیم با مخاطبان است.


بیشتر بخوانید:


این ناشر یادآور شد: در نمایشگاه‌های کتاب به صورت مستقل حضور می‌یابیم، اما توزیع کتاب‌های ما از سوی دو ناشر یعنی انتشارات جمال و کمال اندیشه صورت می‌گیرد، زیرا مخاطبان برای رسیدن به کتاب‌های ما، به فروشگاه‌هایی نیاز داشتند، اما شیوع ویروس کرونا نشان داد که این کار در کشورمان سیاست درستی نیست و ناشر باید با مخاطب ارتباط مستقیم داشته باشد و به همین جهت لازم است که در سیاست‌هایمان بازنگری جدی کنیم.

وی درباره پیشنهادش برای چگونگی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: با توجه به تجربه‌های برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، اگر در این شرایط این نمایشگاه برگزار شود، مطمئناً با فشردگی جمعیت مواجه خواهیم بود. در حقیقت مردم در نمایشگاه می‌خواهند که محصولات جدید را خریداری کنند و همچنین، از تخفیف‌ بهره‌مند شوند؛ بنابراین زمانی می‌توانیم این نمایشگاه را برپا کنیم که کرونا را مهار و ورود و خروج مردم را در نمایشگاه کنترل کنیم؛ مثلاً آیا در سیستم حمل و نقل که با فشردگی جمعیت همراه است، توانسته‌ایم راهکاری پیدا کنیم یا خیر.

اختصاص یارانه حمایتی راه‌حل مناسبی است

امیری با بیان اینکه اجرای نمایشگاه کتاب تهران نشاط فرهنگی به ویژه برای ناشران به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: به نظر می‌رسد تزریق مالی به صورت مستقیم با ارائه وام و تسهیلات به بخش‌های تولیدی نتواند مؤثر باشد، زیرا اگر فروش کتاب وجود نداشته باشد، باز هم مشکلات پابرجاست و این حمایت‌ها نمی‌تواند از مشکلات آن‌ها کم کند. اما اختصاص یارانه حمایتی به ناشران می‌تواند راهکار خوبی باشد تا کتاب‌های خود را با تخفیف عرضه کنند و برای این مسئله نیز شاخص مشخصی تعیین شود، به طوری که با فروش بیشتر کتاب، یارانه بیشتری دریافت کنند و به نظر می‌رسد این امر می‌تواند مخاطبان را به خرید کتاب و مطالعه تشویق کند.

مدیر انتشارات براق درباره برپایی نمایشگاه مجازی کتاب گفت: در شرایط فعلی، که زیرساخت‌های مجازی در کشورمان ضعف دارند، امکان برگزاری این نمایشگاه وجود ندارد و نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه کتاب واقعی باشد و باید شرایط این اقدام برای همه ناشران به صورت یکسان فراهم شود.

انتهای پیام
captcha