وجود نگاه‌های سیاسی در مشهد؛ چالش جدی تحقق جامعه رضوی
کد خبر: 3908707
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

وجود نگاه‌های سیاسی در مشهد؛ چالش جدی تحقق جامعه رضوی

مدرس حوزه علمیه خراسان گفت: مدیریت شهری براساس فرهنگ دینی نه براساس مهندسی معمول جهانی از مسائل حائز اهمیت است و از مواردی که می‌تواند برای داشتن یک جامعه رضوی به نوعی چالش جدی ایجاد کند، وجود نگاه‌های سیاسی در شهر مشهد است.

وجود نگاه‌های سیاسی در مشهد؛ چالش جدی تحقق جامعه رضویحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله ابراهیمی، مدرس حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به اینکه امروزه شاهد ساخت و سازهای فراوان مانند آسمان‌خراش‌ها، هتل‌ها، مجموعه‌های آبی و ... در شهر مشهد هستیم، این موضوع برای افراد زیادی جنبه اقتصادی به همراه دارد زیرا برخی از افراد این نوع ساخت‌وسازها را به نفع خود دانسته و از طریق آن‌ها درآمدهای کلانی را برای خود کسب می‌کنند و برهمین اساس، میان فضای معماری شهری و معماری رضوی این شهر هیچگونه مطابقتی وجود ندارد.

عدم تطابق فضای شهری با معماری رضوی مشهد

وی ادامه داد: در واقع این فضایی که در این شهر ایجاد شده، فضایی است که باید در حوزه مهندسی شهری به آن توجه ویژه‌ای شود و از طرفی نیز از نظر ظاهری باید از این طریق که به نوعی می‌تواند مانعی جهت جامعه رضوی باشد، تلاش کرده و بتوان به از بین بردن این مانع کمک کرد.

مدرس حوزه‌ علمیه خراسان گفت: در واقع این امور اقتصادی بدین جهت است که برخی از افراد درصدد هستند که سود اقتصادی فراوانی را در این میان به دست آورند و مدعی هستند که در حال ترویج گردشگری هستند، البته که این امر لازم است اما کافی نیست و نباید تنها بر روی این امر تکیه کرد.

ابراهیمی بیان کرد: اما این در حالی است که امروزه ما شاهد هستیم که در این شهر مذهبی تعداد مجموعه‌های تفریحی فراوانی رو به گسترش است و متأسفانه مجموعه‌های تفریحی جای زیارت را برای افراد پر می‌کنند و با این وجود نمی‌توانیم خاطره‌ خوبی را از زیارت، در ذهن افراد و زائران ایجاد کنیم که این امر به مدیریت جدی نیاز دارد تا بتواند راه خود را پیدا کند و در مسیر مناسب خود قرار گیرد.

سودجویان اقتصادی

وی بیان کرد: در مناسبت‌های مختلف که این شهر به اوج شلوغی خود می‌رسد، شاهد حضور افراد سودجویی هستیم که نرخ قیمت‌ها، کرایه‌ها و سایر هزینه‌ها را افزایش می‌دهند که این امر نیز در جای خود می‌تواند، فضای زیبایی را که برای تحقق جامعه رضوی نیاز داریم از بین ببرد.

این مدرس حوزه علمیه خراسان گفت: همچنین در این میان نیز اگر به حوزه فرهنگی شهر نیز نگاهی داشته باشیم، باید گفت که شهر مشهد باید نماد عفاف، حجاب و معنویت باشد؛ چرا که در این شهر دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و علمی فراوانی وجود دارند که منتسب به نام امام رضا(ع) هستند و همچنین دومین حوزه علمیه بزرگ تشیع نیز در این شهر قرار دارد، اما با این حال مشاهده می‌کنیم که فضای مشهد دستخوش تغییراتی متفاوت با دیگر شهرها شده است که این امر به توجه بیش از پیش متولیان شهری نیاز دارد و از سوی دیگر نیز مردم توجه داشته باشند که فضای فرهنگی مشهد باید نسبت به سایر شهرهای کشور فضای متفاوت‌تری به‌ خود بگیرد.

ابراهیمی مدیریت شهری براساس فرهنگ دینی نه براساس مهندسی معمول جهانی را یکی از مسائل مهم دانست و تصریح کرد: در این میان یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند برای داشتن یک جامعه رضوی به نوعی چالش ایجاد کند، وجود نگاه‌های سیاسی در شهر مشهد است، در حالی که نسبت به مشهد و جامعه رضوی آن، باید نگاه جهادی، تمدن‌ساز و فراجهانی وجود داشته باشد تا از این طریق شاهد تحقق جامعه رضوی در این شهر باشیم؛ بنابراین لازم است که در کنار همه این امور با فرهنگ میزبانی در حوزه‌های مختلف نیز آشنایی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha