آیت‌الله تسخیری سخنگوی گفتمان انقلاب در مجامع فرهنگی جهان بود
کد خبر: 3917826
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه:

آیت‌الله تسخیری سخنگوی گفتمان انقلاب در مجامع فرهنگی جهان بود

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة گفت: آیت‌الله تسخیری در طول عمر کاری و فعالیتشان به عنوان سخنگوی اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی در مجامع فرهنگی دنیا حضور می‌یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری خصوصیات برجسته و متعددی داشتند و تبیین این ابعاد شخصیتی نیاز به مجال مبسوطی دارد؛ یکی از ویژگی‌های ممتازی که از او شخصیتی کم‌نظیر ساخته بود، آشنایی فراوان و گسترده با عرصه بین‌الملل اسلامی بود. ایشان شخصیت‌ها و جریان‌های دینی و فرهنگی جهان اسلام را به خوبی می‌شناخت و با بسیاری از آن‌ها ارتباط مؤثری داشت.

وی افزود: آیت‌الله تسخیری با توجه به مسئولیت‌های مختلفی که طی سالیان برعهده داشت، نقش فعال و تأثیرگذاری را در مجامع و گردهمایی‌های بین‌المللی فرهنگی و دینی در جهان اسلام ایفا می‌کرد. همین خصوصیت آشنایی و ارتباط گسترده با جریان‌ها و شخصیت‌های اسلامی از او یک چهره مؤثر در سطح بین‌المللی اسلامی ساخته بود و به سبب حُسن تعامل با شخصیت‌های جهان اسلام، از اعتبار و احترام خاصی در سطح بین‌الملل اسلامی برخوردار بود و یک شخصیت بین‌المللی اسلامی محسوب می‌شد. همچنین، فعالیت در قلمرو فقه بانکداری اسلامی و عضویت در شورای فقهی بانک توسعه اسلامی از دیگر تلاش‌های او بود که می‌توان از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌ها و صاحب‌نظران عرصه فقه بانک، بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی یاد کرد.

عباسی دلبستگی عمیق آیت‌الله تسخیری را به انقلاب اسلامی دیگر خصوصیت او برشمرد و گفت: ایشان در تمام عمر کاری و فعالیت‌شان به عنوان سخنگوی اندیشه گفتمان تفکر انقلاب اسلامی در مجامع فرهنگی دنیا حضور می‌یافتند و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ایشان «زبان گویای اسلام و تشیع» و گفتمان تقریبی و انقلاب اسلامی و وحدت برآمده از انقلاب اسلامی بودند.

وی روحیه خستگی‌ناپذیری را دیگر ویژگی آیت‌الله تسخیری دانست و اظهار کرد: در سال‌های اخیر مشکلات جسمی رفت‌و‌آمد او را بسیار سخت کرده بود، ولی در جلسات و شوراهایی که عضو بود از منظم‌ترین اعضا بود. همچنین عضو هیئت امنای جامعةالمصطفی(ص) العالمیة هم بودند و در جلساتی که ماهیانه تشکیل می‌شد، با وجود بُعد مسافت (تهران به قم) مقیّد بودند که سر وقت در جلسه حضور یابند و سخنانشان بسیار سازنده، راهبردی و سودمند بود.

حجت‌الاسلام علی عباسی

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در پایان گفت: مطلع نیستم که خاطرات ایشان از زبان خودشان جمع‌آوری شده است یا نه، ولی اگر بتوان فیلم جلسات سخنرانی‌شان را در شوراهایی که عضو بودند و خاطراتشان را از اجلاسیه‌ها، سفرها و دیدار با علمای جهان اسلام جمع‌آوری کرد، بدون تردید اقدام ارزشمندی برای تجربه‌نگاری در حوزه ارتباطات جهان اسلام خواهد بود. در واقع جمع‌آوری سخنان و خاطرات آیت‌الله تسخیری بیانگر سیر حوادث مهم در سطح بین‌الملل و مجامع فرهنگی و دینی دنیای اسلام است.

انتهای پیام
captcha