آیت‌الله تسخیری زبان گویای اسلام و جامع میان علم، اخلاق و تبلیغ بود
کد خبر: 3917921
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
عضو خبرگان رهبری:

آیت‌الله تسخیری زبان گویای اسلام و جامع میان علم، اخلاق و تبلیغ بود

عضو خبرگان رهبری گفت: جمع میان علم، اخلاق و تبلیغ از ویژگی‌های ممتاز آیت‌الله تسخیری بود که از وی یک شخصیت ممتاز بین‌المللی ساخت. در برخی از مجالس که شاید سنگین‌ترین هجمه‌ها به اسلام، تشیع، انقلاب و امام صورت می‌گرفت، او با گشاده‌رویی، صبر و حوصله عجیبی که داشت، صحنه را برمی‌گرداند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی شامگاه پنجشنبه، سی مردادماه، در مراسم بزرگداشت آیت‌الله تسخیری در صحن مدرسه فیضیه که با حضور شخصیت‌های برجسته حوزوی از سوی دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شده بود، اظهار کرد: این جمله غلّو نیست که در طول تاریخ تشیع و در همه گوشه‌ای از عالم اسلام که ممکن و در دسترس بود. او برای تبلیغ و دفاع از مکتب اسلام، تشیع و انقلاب اسلامی حضور پیدا کرد و با علم سرشار، اخلاق خوب، جاذبه و لبخند همیشگی که داشت و صبر و بردباری که زبانزد بود، نقش بسزایی در وحدت اسلام و انتشار پیام اسلام ایفا کرد.

آیت‌الله اراکی بیان کرد: در برخی از مجالسی که بود شاید سنگین‌ترین هجمه‌ها به اسلام، تشیع، انقلاب، امام صورت می‌گرفت و او با گشاده‌رویی، صبر و حوصله عجیبی که داشت، کلاً صحنه را برمی‌گرداند. خدمتی که او به اسلام، تشیع، انقلاب و نظام اسلامی همچنین انتقال پیام اسلام، قرآن، نهج‌البلاغه و اندیشه‌های اهل بیت(ع)، امام و مقام معظم رهبری داشت، بی‌نظیر و کم‌نظیر بود. فقدان آیت‌الله تسخیری ثلمه‌ای بر حوزه‌های علمیه وارد کرد و حوزه باید بتواند برای طلاب جوان شخصیتی همچون آیت‌الله تسخیری را به صورت الگویی ارزشمند برای آنان تبیین کند و راه را برای پر کردن این خلأ فراهم سازد.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به پیام رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آیت‌الله تسخیری افزود: او زبان گویای تشیع بود، این جمله یک جهان کوشش، تلاش، فداکاری و مجاهدت برای تبلیغ دین و مکتب اهل بیت(ع) است. هر جایی می‌رفتیم اثر کار او را برجسته می‌دیدیم، از غربی‌ترین نقطه جهان اسلام موریتانی تا آن سوی اندونزی هر جا در هر شهر، مرکز علمی می‌رفتیم و به هر شخصیت‌های علمی، دینی و فرهنگی می‌رسیدیم، اول سخن این بود که از آیت‌الله تسخیری استفاده کرده‌ایم و توسط او با مکتب اهل بیت(ع) آشنا شده‌ایم.

آیت‌الله تسخیری زبان گویای اسلام و جامع میان علم، اخلاق و تبلیغ بود

وی گفت: اگر بگویم انقلاب اسلامی طی این چهار دهه هیچ دستاوردی نداشته است، جز دستاورد بی‌نظیر «فقه سیاسی» مبتنی بر معارف اهل بیت(ع)، این اقدام حرکتی عظیم در طول تاریخ اسلام و جهان است. فقه سیاسی نظام اسلامی یک دستاورد بی‌نظیر است که در تاریخ اسلام و جهان بی‌نظیر است که در مکتب امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی شکل و قوام گرفت. این فقه سیاسی نوین بسیار گسترده و عمیق است و نهاد‌هایی مانند دانشگاه و حتی حوزه‌های ما و جامعه رسانه‌ای کشور آن طور که باید به آن بپردازند اقدام نکرده و آن را تبیین نکرده‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا علی رغم سلطه ظالمین بر آنان و رصد و فعالیت دستگاه‌های جاسوسی بر فعالیت‌های آنان، به دنبال حرف جدید هستند و اگر آنان منطق حوزه و کلام انقلاب ما را بدانند قطعاً رویکرد دیگری شکل خواهد گرفت. توجه و تبیین فقه سیاسی باید با جدیت بیشتری در حوزه و خبرگان ادامه پیدا کند و برای دانشگاهیان ما تببین کنند، نیاز امروز ما تبیین این مهم است تا بعد ماندگار شود.

دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ویژگی ممتاز دیگر آیت‌الله تسخیری را شاعر شعر‌های ناب حسینی در دوران انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: تسلط به شعر سنتی و «هوسه» یکی از هنرهایی ایشان بود که در مراسمات عزاداری سیدالشهدا(ع) جان تازه‌ای به عزاداران می‌بخشید. حتی به خاطر دارم در دورانی که ۲۲ سال بیشتر نداشت، در شب عاشورا سال ۴۸ با شعری که قرائت کرد شور و انقلابی به پا کرد و منجر به دستگیری‌اش از سوی رژیم بعث شد.

عضو خبرگان رهبری افزود: عشق و شور به اهل بیت(ع) او را به عرصه وحدت و تقریب کشاند. معنی وحدت اسلامی و تقریب اسلامی و ذوق او در شعر فقط حب محمد(ص) و آل محمد(ص) بود، به طوری که ایشان دیوار‌هایی که برای عدم گسترش اسلام و تشیع بود را فروریخت، سد‌ها را در هم شکست و معارف اهل بیت(ع) را به گوشه گوشه جهان اسلام برد و حق تبلیغ پیام اسلام و انقلاب را به جا آورد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: ما به چنین نیرو‌هایی نیاز داریم و از مدیر حوز‌ه‌های علمیه و این مجاهد پرتلاش درخواست داریم فکری برای تربیت و پرورش چنین چهره‌هایی داشته باشند، امروز ما نیاز به زبان‌های گویا داریم، افرادی که جامع بین علم، اخلاق و تبلیغ باشند؛ همان چهار رکن شخصیت ارزشمند آیت‌الله تسخیری که از او یک شخصیت ممتاز تقریبی و وحدت‌آفرین ساخت.

آیت‌الله تسخیری زبان گویای اسلام و جامع میان علم، اخلاق و تبلیغ بود

استاد برجسته حوزه علمیه به بُعد فقاهتی آیت‌الله تسخیری اشاره کرد و افزود: ایشان فقه معاصر را خوب می‌دانست و به جهت تسلط به مبانی فقهی مذاهب در هر مجلسی که حضور می‌یافت، همیشه دست بالا را پیدا می‌کرد و علمای بزرگ مذاهب دیگر در برابر او احساس کم‌مایگی می‌کردند.

یادآور می‌شود، در این مراسم شخصیت‌هایی همچون؛ حجج اسلام والمسلمین محمدی عراقی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم؛ ملکا، رئیس مدرسه فیضیه و دارالشفا؛ عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة؛ شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی؛ ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب؛ عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و همچنین آیات اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، فضلا و نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha