کشتی امام حسین(ع) حامل حکمت خالده است
کد خبر: 3920110
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
صفوی بیان کرد:

کشتی امام حسین(ع) حامل حکمت خالده است

صفوی ضمن اشاره به رویکرد علی شریعتی در کتاب «حسین وارث آدم» تصریح کرد: نسل بشر با کشتی نوح نجات پیدا کرده است و معرفت بشر و ارزش‌های خالده با کشتی نهضت حسین(ع) نجات پیدا کرده است.

به گزارش ایکنا؛ نشست مجازی «حسین، وارث آدم» به مناسبت پنجاهمین سالگرد تألیف کتاب «حسین(ع) وارث آدم» علی شریعتی، 9 شهریورماه به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام سیدسلمان صفوی، رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن، با موضوع «حسین(ع) وارث حکمت خالده» به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: چند سال پیش یکی از مراجع قم بنده را دعوت کردند به قم بروم و طرحی که دفتر ایشان راجع به تدریس شیعه‌شناسی تهیه کرده بود را ارزیابی کنم. به ایشان عرض کردم طرح را خواندم، اگر هزار سال پیش هم طرحی راجع به شیعه‌شناسی می‌نوشتند همین‌طور می‌نویسند. اشکال این طرح این است که شیعه به عنوان یک فرقه در کنار سایر فرق معرفی شده است در حالی که بر اساس زیارت وارث، حسین(ع) وارث آدم است.

وی افزود: حسین(ع) وارث حکمت خالده است، حسین(ع) وارث همه ارزش‌های متعالی است، حسین(ع) یک فرد پرتاب‌شده به یک نقطه معین تاریخ و جداشده از کل تاریخ مبارزات حق و باطل نیست. حسین(ع) پرچم‌دار نهضت حکیمانه الهی است. حسین(ع) حامل پرچم عدالت و قسط، پرچم معنویت، پرچم آزادگی، پرچم معرفت و عشق است. حسین(ع) وارث آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد و علی است. حسین(ع) رهبر یک فرقه منزوی رافضی خارج‌شده از دین نیست. حسین(ع) انسان کامل است.

صفوی با بیان اینکه حسین(ع) مظهر همه خوبی‌ها و مظهر کامل حضرت نورالانوار است، گفت: چگونه می‌شود شیعه را به عنوان یک فرقه در کنار فرقه‌های دیگر معرفی کرد. شیعه‌شناسی امروز فقط بحث کلامی نیست، شیعه هنر دارد، فرهنگ دارد، تمدن دارد؛ یعنی هم مباحث کلامی هست و هم مباحث پدیدارشناسی، آنچنان که حسین(ع) در تاریخ هزار و چهارصدساله ظهور و بروز کرده است. وقتی ما از شیعه‌شناسی سخن می‌گوییم باید به این مجموعه توجه کنیم و حسین(ع) را نماینده کل جریان حکمت الهی معرفی بکنیم.

رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن در ادامه تصریح کرد: این نوع نگاه، نگاهی است که شریعتی به خوبی در دل حسین(ع) وارث آدم بروز داده است. شریعتی معلم ما و انقلاب است. نسل انقلاب به شدت تحت تاثیر شریعتی است و مدیون شریعتی است. من شریعتی را معلم خودم می‌دانم و به او احترام می‌گذارم. یکی از کارهای مهم او سخنرانی حسین(ع) وارث آدم است. او در این سخنرانی یک نگاه تاریخی دارد و همچنین یک نگاه کل‌نگر به نهضت سیدالشهدا دارد. این ویژگی بسیار مهمی است. رویکرد او در این کتاب یک نگاه تاریخی و کل‌نگر است و حسین(ع) را در بستر کل حرکت تاریخ می‌بیند و نه فقط پرتاب‌شده به یک زمان و مکان معین. او نماینده کل جریان مبارزه حق و باطل است. این نگاه شریعتی است.

وی متدولوژی تحلیل او متدولوژی جامعه‌شناسی معرفت و جامعه‌شناسی تاریخی است. او اصطلاح «بین‌النهرین تاریخ» را به عنوان نماد دو جریان در تاریخ بیان کرده است. او به دشت تحت تاثیر چند حدیث است و سخنرانی حسین(ع) وارث آدم که یکی از بهترین‌ سخنرانی‌های اوست متاثر از چند حدیث است. یکی حدیث «کل یوم عاشورا» است. الهام‌بخش شریعتی برای این سخنرانی، اول زیارت وارث است، دوم این حدیث «کل یوم عاشورا» است و سوم، حدیث «ان الحسین(ع) سفینه النجاه» است.

صفوی با بیان اینکه بشر با دو کشتی نجات پیدا کرده است، تصریح کرد: نسل بشر با کشتی نوح نجات پیدا کرده است و معرفت بشر و ارزش‌های خالده با کشتی نهضت حسین(ع) نجات پیدا کرده است. کشتی حسین(ع) ادامه کشتی نوح است اما کشتی حسین(ع) کشتی است که حامل حکمت خالده است که دعوت ابدی انسانیت به سوی آزادی و عدالت و برابری اوست. او متاثر از این زیارت و این چند حدیث است.

وی در پایان بیان کرد: مسئله بعدی که او مطرح می‌کند مسئله تاویل تاریخ با ارائه تقابل‌های تاریخی است؛ حق و باطل، ظالم و مظلوم. موضوع بعدی که او مطرح می‌کند چگونگی رجعت و ارزش‌های جاهلیت پس از انقلاب محمدی است که مطلب بسیار مهمی است. حسین(ع) فرمانده سپاه حق بشریت در تاریخ است. حسین(ع) فقط فرمانده هفتاد و دو تن نیست. او فرمانده سپاه حق در تاریخ است که با خون خود این علم آزادگی را تا ابد پابرجا نگه داشته است. شریعتی در حسین(ع) وارث آدم حسین(ع) را در بستر تاریخ و جامعه و بشریت می‌بیند و تحلیل می‌کند و بعد اشاره می‌کند به اینکه همه اصناف تاریخ در این ماجرا وجود دارند.

انتهای پیام
captcha