اهانت غرب به قرآن قابل تحمل نیست / ارائه مجازی 70 درصد دروس حوزه
کد خبر: 3921016
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
آیت‌الله اعرافی:

اهانت غرب به قرآن قابل تحمل نیست / ارائه مجازی 70 درصد دروس حوزه

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: عجیب است نقد هولوکاست و انتقاد به تبعیض نژادی عمیق آمریکا و غرب ممنوع است، اما آزادانه اجازه می‌دهند به مقدسات بشر آن هم به کتاب و پیامبری که رهاورد تمدن و فکر آنان است، اهانت شود؛ این مسئله برای مسلمین قابل تحمل نیست.

اهانت غرب به بهانه آزادی بیان قرآن قابل تحمل نیست/ ارائه مجازی 70درصد دروس حوزهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، امروز، 15 شهریورماه در مراسم افتتاح سال تحصیلی جدید حوزه در مدرسه دارالشفاء قم، گفت: علم بالاترین نعمتی است که  می‌تواند با غفلت‌هایی در آمیزد و منشأ خسارت و سقوط برای بشر شود. حوزه این افتخار را داشته که نگاهش به علم، قدسی و آسمانی بوده است و به آسیب‌ها و آفاتی که می‌تواند جریان علم را از قداست بیندازد، توجه داشته است.  

وی افزود: اگر کسی علم حتی علم الهی داشته باشد، ولی نداند از چه مبدائی افاضه می‌شود، این علم به ظلمت تبدیل می‌شود؛ همچنین اگر ندانیم علوم در راه چه هدفی به کار گرفته شوند، منشأ ظلمت است، زیرا علم برای سعادت بشر است، ضمن اینکه باید بدانیم هرقدر هم علم داریم، در برابر جهل‌های ما اندک است؛ این سه غفلت، علم را از قدسیت و ارزش پایین می‌آورد.

ندای حوزه به عالم

اعرافی بیان کرد: اگر می‌بینیم که امروز علم و دانش وجود دارد، اما حیات طیبه را به ارمغان نیاورده، دقیقاً به همین دلیل است و نقد اساسی ما به تمدن غربی این است که گنجینه دانش خود را با این سه مقوله نیامیخته است؛ کرونا هشداری بود در عصری که بشر به علم و فناوری خود تکیه دارد تا به قدرتی برتر در عالم پی ببرد. ندای حوزه به عالم این است که علم در جایگاه قدسی تفسیر و در مسیر اهداف و ارزش‌های الهی به کار ببریم، نه اینکه در جهات شیطانی به کار رفته و عامل سقوط بشر شود.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه هم باید پرچمدار گسترش مرزهای دانش و علوم اسلامی باشند و هم قرائتی معنوی و الهی از علم به جهان صادر کنند تا علوم انسانی مایه سعادت بشر شود و باید در آغاز سال بر این نکته مهم اخلاقی و معنوی تأکید کنیم.

اعرافی اضافه کرد: با توجه به شرایط، آموزش‌ها به صورت تلفیقی از مجازی و حضوری ارائه خواهد شد؛ البته استفاده از فضای مجازی فرصتی ارزشمند است، ولی آسیب‌هایی مانند دورشدن از سنت‌های حوزوی مانند مباحثه و روابط استاد و شاگرد و تعاملات اخلاقی و معنوی و جلوگیری از عمیق شدن مباحث علمی هم به همراه دارد.

وی افزود: تلاش باید بر این باشد که از فناوری‌ها استفاده شود، اما شکل حضوری فراموش نشود، ضمن اینکه سنت‌های پایدار حوزه باید در فضای مجازی هم مراعات شود.

ارائه مجازی 70 درصد دروس حوزه

مدیر حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه اولین تجربه حضور در فضای مجازی را در سال گذشته سپری کرد، آزمون ورودی حوزه و بیش از 70 درصد دروس هم به صورت مجازی برگزار شد؛ امتحانات هم مجازی و با حضور بیش از صدهزار نفر برگزار شد.

اعرافی بیان کرد: در آستانه صدمین سال احیاء و بازتاسیس حوزه هستیم؛ در صد سال اخیر با حضور مراجع بزرگ و بزرگان علم و دین و با پیروزی انقلاب، این حوزه به پایگاهی بزرگ مبدل شده است؛ برای تحلیل یک صد ساله حوزه، دبیرخانه‌ای با همکاری شورای عالی و ... تشکیل شده و برنامه‌هایی در این راستا و برای بازشناسی و عرضه دستاوردها و نگاه آسیب‌شناسانه اجرا خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه تصریح کرد: به نمایندگی از مدیران و مسئولان و استادان حوزه حساسیت حوزه نسبت به اهانت به قرآن را ابراز می‌کنم، آیت‌الله صافی چند روز قبل در تماسی تلفنی حساسیتشان را نسبت به این مسئله به صورت جدی ابراز کردند و ما هم عرض می‌کنیم غربیانی که داعیه آزادی بیان دارند، بیان را در خیلی موارد محدود کرده‌اند.

اهانت به قرآن قابل تحمل نیست

وی تأکید کرد: عجیب است که نقد هولوکاست و تبعیض نژادی عمیق آمریکا و غرب ممنوع است، اما اجازه می‌دهند آزادانه به مقدسات بشر آن هم به کتاب و پیامبری که رهاورد تمدن و فکر آنان است، اهانت شود؛ چه کسی می‌تواند منکر شود که اسلام و قرآن در روند تمدنی همه بشر مؤثر بوده است؛ ما نقد و بحث و گفت‌وگوهای علمی را کاملاً می‌پذیریم، ولی اینکه مقدس‌ترین ارزش‌های الهی و دینی گستاخانه مورد هجوم قرار بگیرند و مستکبران بر روی آن چشم ببندند، برای مسلمین قابل تحمل نیست.

اعرافی اضافه کرد: مسئله دیگر، دغدغه حوزه، مراجع و علما نسبت به مسائل معیشتی مردم است. سختی‌های تحریم و کرونا قابل پذیرش است، اما گرفتاری‌های مردم به شکلی است که باید تدابیر ویژه اندیشیده شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در بحث فضای مجازی باید به فرمایش رهبری توجه شود، افزود: باید زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم و از این پس جدی‌تر به این مقوله پرداخته شود، همان طور که نظام علمی ما باید مترقی‌تر شود، حوزه هم باید تلاش مضاعفی در این عرصه داشته باشد.

اعرافی بیان کرد: بیش از ده هزار نفر در مشاوره، پاسخ به سؤالات و حضور در کنار کادر درمان افتخار آفریدند و امیدواریم حوزه هم جلوه‌گاه علوم الهی و فقه اهل بیت باشد و عرصه‌های دانشی و در گسترش و در عرصه اجتماعی هم در کنار مردم باشند.

وی با بیان اینکه در سال قبل مسابقه حوزه و سند الگوی پیشرفت و بیانیه گام دوم برگزار شد، افزود: 300 استاد با پیشگامی معاونت پژوهش حوزه به نقد این سند پرداختند که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

اعرافی تأکید کرد: شعار امسال را «حوزه و فضای مجازی» اعلام می‌کنم تا توجه بیشتری به این موضوع در سال جدید صورت بگیرد؛ همچنین چند رشته درباره فضای مجازی ارائه می‌شود، حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی راه‌اندازی، انجمن فضای مجازی هم تأسیس شد، اما باز این مقدار هم کم است.

اعرافی در پایان تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم تا اصالت حوزه با روحیه جهادی و انقلابی صیانت شود؛ باید حوزه در عرصه علمی و اخلاقی به قله‌های بالاتری برسد و به نیازهای امروز جامعه و جهان پاسخ‌های بهتر و متقن‌تری دهیم. از حوزه باید عالمانی با اخلاق تربیت شوند تا بر همه جامعه اثر بگذارند تا گوش‌های شنوا در میان همه جامعه پیدا کنند و این رسالت سنگینی بر دوش ماست.

انتهای پیام
captcha