حادثه عاشورا از هر جهت جاذبه خاص خود را دارد
کد خبر: 3927847
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

حادثه عاشورا از هر جهت جاذبه خاص خود را دارد

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: حادثه عاشورا حالت منشوری دارد که از هر جهت نگاه شود، جاذبه خاص خود را دارد و به هر پرسشگر یک پاسخ و یک راهنمایی می‌دهد.

حادثه عاشورا از هر جهت جاذبه خاص خود را داردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام داوود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در شب سوم از همایش ملی «امام حسین و دنیای امروز»، تحت عنوان «عاشورا و دنیای امروز» که شامگاه گذشته، 15 مهرماه به‌صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: اولین ویژگی عاشورا، مجمع‌الفضائل بودن است، بدین معنا که فشرده فضایل انسانی است. حادثه عاشورا حالت منشوری دارد که از هر جهت نگاه شود، جاذبه خاص خود را دارد و به هر پرسشگر یک پاسخ و یک راهنمایی می‌دهد. در مجمع‌الفضائل، انسان‌های متعددی دور آن گرد می‌آیند که خصلت منشوری دارد.

وی افزود: در واقع مجمع‌الفضائل انسانی است و منشوری که از هر جهت بنگرید، جذبه خاص خود را دارد و پاسخ خود را می‌یابید؛ مانند حضرت امیرالمؤمنین(ع) که مرجع استناد گرایش‌های گوناگون از صوفی، عارف پهلوان، جنگجو، فقه، سیاستمدار و ... است؛ بنابراین این نوع رویدادها به اصطلاح رخداد ناب و لحظه‌های نادر تاریخ است که جاودانه هستند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ویژگی عمده این نوع از رخدادها آن است که در زمان و مکان خود قرار نمی‌گیرند، بدین معنا که بی‌پایان هستند و گویی هر سال اینکه اتفاق می‌افتند. با توجه به اینکه هر سال اتفاق می‌افتد مانند چشمه‌ای جاری است که در هر زمان شاهد آن هستیم. از این جهت، عاشورا یک رخداد منشوری و چند وجهی است و نمی‌توان آن را تک ساحتی یا سیاه و سفید دید، بلکه متنی غنی و فشرده است که ایثار، صبر، مذاکره، صلح‌جویی، عزت، غرور، جنگ، بیعت، شهادت‌طلبی، هشدار، وفاداری و ... را در برمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: این امر باعث شده است برای جامعه‌ای که احتیاج به عملیات چریکی دارد و برای جامعه‌ای که از سرزمین خود دفاع می‌کند، امام حسین(ع) یک الگو باشد. زمانی که به پدیده عاشورا نگاه می‌کنیم، در عین حال که عاشورا همه موارد مهم و ارزشمند را در بردارد، در زمان‌های متفاوت نیز امام حسین(ع) الگوی متفاوتی برای انسان هر زمانی می‌شود. همچنین معمای اصالت و ضرورت خوانش عصری و البته غیر ابزاری عاشورا برای هر عصر و مکانی، رویدادی مولد است که نور و شعله آن به شهادت تاریخ، همواره جاری و روشن است.

فیرحی تصریح کرد: عاشورا درون دینی اتفاق افتاده است، اما ارزش‌های انسانی جهان‌شمول را توضیح می‌دهد و دارای ویژگی‌های مهمی است. عاشورا در یک منطقه رخ داده است، اما ارزش‌های انسانی جهانی را پشتیبانی می‌کند و این‌ها ویژگی‌هایی از عاشورا هستند که ما را با پدیده خاصی مواجه کرده و دارای ارزش زیادی است. مسائلی که در صحنه کربلا و عاشورا رخ می‌دهد درس‌هایی است که برای انسان امروز مهم تلقی می‌شود. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان کرد: آن چیزی که امام حسین(ع) در زمان خود درس می‌دهد، آن است؛ اینکه مهم نیست حکومت مال دیروز یا امروز است، مهم نیست که حاکمان، پادشاه، رئیس جمهور، عالم دینی و ... هستند، بلکه هدف از حکومت آن‌گونه که در سنت پیامبر(ص) است، کار نیکو و اداره خوب و اصلاح جامعه است که باید هر حکومتی این کار را انجام دهد و عدالت را برقرار کند و به گفته امام حسین(ع) نیز به سنت پیامبر(ص) برگردیم.

انتهای پیام
captcha