نگاهی به اندیشه‌ و آثار مرحوم داود فیرحی
کد خبر: 3934620
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳

نگاهی به اندیشه‌ و آثار مرحوم داود فیرحی

مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین فیرحی یکی از اساتید برجسته در زمینه اندیشه‌های سیاسی در اسلام بود و کتب و مقالات وی از منابع معتبر برای پژوهشگران و دانشجویان محسوب می‌شوند. وی راهنمایی بسیاری از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکترا را بر عهده داشت و از این منظر نیز خدمات شایانی به علاقه‌مندان به اندیشه‌های اسلامی ارائه داد.

داود فیرحی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی، استاد اندیشه سیاسی در اسلام دانشگاه تهران، که هفته گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در بخش آی سی یو بیمارستان لاله بستری شده بود صبح امروز چهارشنبه 21 آبان‌ماه درگذشت.

داود فیرحی یکی از اساتید برجسته در زمینه اندیشه‌های سیاسی در اسلام بود و کتب و مقالات وی از منابع معتبر برای پژوهشگران و دانشجویان هستند. وی همچنین راهنمایی بسیاری از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکترا را بر عهده داشت و از این منظر نیز خدمات شایانی به علاقه‌مندان به اندیشه‌های اسلامی ارائه داد.

مرحوم فیرحی علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای دکتری تخصصی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و از این دانشکده در سال ۱۳۷۸ فارغ التحصیل شده بود. از این نویسنده و پژوهشگر سرشناس حوزه و دانشگاه، تالیفات و کتب و مقالات علمی فراوانی برجای مانده است که بخش مهمی از آن به حوزه «فقه و سیاست» و «دین و دولت» اختصاص دارد.

داود فِیرَحی در سال ۱۳۴۳ در زنجان چشم به جهان گشود. وی مقدمات دروس حوزوی را بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ در حوزه علمیه ولی‌عصر شهرستان زنجان گذراند. پس از آن مقاطع سطح و دروس خارج را از ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰ در حوزه علمیه قم ادامه داد. از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸ وی به تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای علوم سیاسی در دانشگاه تهران پرداخت. گرایش دکترای وی اندیشه سیاسی بود.

رساله کارشناسی ارشد وی با عنوان «اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه» بود که در آن به اندیشه سیاسی فقیهان مشهور شیعه دوره قاجار و مکاتب مهم فقهی-سیاسی‌ای که در دوره قاجاریه بسط یافته و در تحولاتی چون نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی تأثیرگذار بودند پرداخته‌ است. رساله دکترای مرحوم فیرحی«دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» نام داشت که با الهام از روش‌شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر تنظیم شد. وی همچنین عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بود و درسگفتارهایی در مؤسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» می‌کرد.

مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین فیرحی از سال ۷۸ به عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران درآمد و تا درجه استادی نیز پیش رفت. وی در مقطع دکترا دروسی همانند اندیشه سیاسی در ایران معاصر، اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، در مقطع کارشناسی ارشد تدریس فقه سیاسی و افکار سیاسی در ایران و اسلام، بنیاد گرائی و رادیکالیسم اسلامی معاصر و در مقطع کارشناسی، تدریس نظام سیاسی و دولت در اسلام، تاریخ تحول دولت در جهان اسلام و مبانی اندیشه‌های سیاسی در اسلام را بر عهده داشته است.

قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام ، دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی، نظام سیاسی و دولت در اسلام،تاریخ تحول دولت در اسلام، روش‌شناسی و اندیشه سیاسی در اسلام،دین و دولت در عصر مدرن، فقه و سیاست در ایران معاصر؛ فقه سیاسی و فقه مشروطه،«فقه و سیاست در ایران معاصر؛ تحول حکومت داری و فقه حکومت اسلامی» «آستانه تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» و «فقه و حکمرانی حزبی عناوین تعدادی از کتاب‌های تالیفی او هستند. همچنین ده‌ها عنوان مقاله و پژوهش‌های علمی از او در طی سال‌ها فعالیت علمی و دانشگاهی از وی منتشر شده بود.

انتهای پیام
captcha