به گزارش ایکنا، یکی از خاصنگریهای فلسفه اخلاق که در ذیل اخلاق صنفی بررسی میشود، اخلاق رسانه است. اخلاق رسانهای حوزهای فرعی از اخلاق عملی است و مراد از معيارهای اخلاقی، کمک به انجام بهتر فعاليتهای حرفهای است. دیدگاههای شیرزاد پیکحرفه، پژوهشگر فلسفه را در این باره بخوانید:
یک فعال رسانهای نمیتواند خود را به طور کامل از پیشفرضهایش رها کند. اما اگر این رهایی به هر مقدار شدنی باشد، به همان مقدار هم میتوان از وظیفه اخلاقی او سخن گفت. حدود و ثغور اخلاقی حق آزادی تا آنجاست که باعث پدید آمدن آزار عینی در فرد یا افرادی نشود.
مهمترین وظیفه اخلاقی خبرنگار همان مهمترین وظیفه حرفهای اوست؛ یعنی خود را از پیشفرضهایش بپیراید، نگاهی جامع به خبر داشته باشد و هم اطراف آن را بدون کموکاست و ارزشداوری در اختیار مخاطب قرار دهد.
خبرنگار چونان انسان با یک اخلاق عام مواجه است و چونان خبرنگار با یک اخلاق خاص. اخلاق خاص چیزی جز علم خبرنگاری و عمل بر طبق آن نیست.
خبرنگار اخلاقی خبرنگاری است که بر علوم ارتباطات و رسانه اشراف داشته باشد. دانستن و عمل کردن آموزشهای حرفهای وظیفه اخلاقی خبرنگار است.
منبع: گزیدهای از گفتوگویی با تیتر «درستترین راه؛ دشواترین راه»، شماره 102، ماهنامه مدیریت ارتباطات، آبان 1397
انتهای پیام