تجلیل شخصیت‌های حوزوی از شخصیت علمی و اخلاقی آیت‌الله یزدی / حوزه در سوگ «مجاهد بصیر» تعطیل شد
کد خبر: 3940174
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸

تجلیل شخصیت‌های حوزوی از شخصیت علمی و اخلاقی آیت‌الله یزدی / حوزه در سوگ «مجاهد بصیر» تعطیل شد

مراجع، شخصیت‌ها و نهادهای حوزوی در پیام‌های جداگانه، ارتحال آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان را تسلیت گفتند.

ارسال// از تعطیلی حوزه تا تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی آن مرحومبه گزارش ایکنا، متن پیام آیت‌الله نوری همدانی به این شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر ارتحال فقیه مجاهد حضرت آیت‌اللّه آقای حاج شیخ محمد یزدی رحمت الله علیه موجب تأثر و تأسف عمیق اینجانب شد. آن عالم بزرگوار سراسر عمر با برکت خود را در خدمت به اسلام ناب و انقلاب و خدمت به حوزهای علمیه و ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام سپری کرد.

مجاهدت‌های ایشان در خدمت امام راحل از آغاز شروع مبارزات علیه رژیم پهلوی با صراحت لهجه و شجاعت خاص مورد توجه همگان بود و بعد انقلاب نیز با توجه به جایگاه علمی و حوزوی با پذیرش مسئولیت‌های خطیر از جمله ریاست قوه قضائیه، مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین، عضویت در شورای نگهبان و... با همان مواضع شفاف و استوار خدمات فراوانی به نظام و کشور کرد.

اینجانب فقدان این عالم خستگی‌ناپذیر و انقلابی و با اخلاص را به محضرمبارک حضرت بقیة‌الله‌الاعظم عجل اللّه تعالی فرجه الشریف و رهبر معظم انقلاب و حوزه‌های علمیه و عموم ملت شریف ایران و همه بازماندگان خصوصاً آقازادگان محترم تسلیت عرض کرده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌کنم.

ارسال// از تعطیلی حوزه تا تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی آن مرحوم

پرهیز از موضع‌گیری بر اساس منافع جناحی

همچنین متن پیام آیت‌الله جنتی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

قال رسول الله‌(ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء

با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت‌الله محمد یزدی رضوان‌الله تعالی علیه به لقاءالله پیوست. این عالم بزرگوار از مبارزان راه دشوار انقلاب اسلامی و از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی بود و در همه عرصه‌های مهم کشور، صادقانه ایفای نقش کرد. از عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه از جمله مسئولیت‌های خطیر این عالم مبارز و انقلابی بود که در همه این عرصه‌ها در موضع یک عالم دینی و سیاستمدار انقلابی صریح ظاهر شد و هرگز منافع شخصی و جناحی نتوانست ایشان را از مسیر انقلاب، نظام و رهبری دور کند.

اینجانب ضمن آرزوی علو درجات برای آن مجاهد پارسا، این ضایعه موسعه و سنگین را به حضرت صاحب‌الزمان (عج)، مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شیعیان جهان، بیت شریف و فرزندان مکرّم آن عالم فرزانه و ملت شریف ایران اسلامی تسلیت عرض می‌نمایم.

ارسال// از تعطیلی حوزه تا تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی آن مرحوم

دانشمند پارسا و با اخلاق

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه علمیه هم ارتحال این عالم فرزانه را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون
خبر ارتحال فقیه مجاهد و اندیشمند شجاع مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی (قدس الله نفسه الزکیه) برای حوزه‌های علمیه بویژه حوزه علمیه قم و همه علاقمندان به اسلام و انقلاب اسلامی سنگین و مایه تأسف شدید شد. آن فقید سعید چهره تابناکی بود که در سال‌های ممتد از پشتوانه‌های استوار انقلاب اسلامی و ازیاران فداکار امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی( مدظله العالی) بشمار می‌آمد و جانفشانی و فداکاری و پیشگامی ایشان از آغاز نهضت اسلامی و خدمات ارزنده آن عالم فرزانه به اسلام و انقلاب و مردم شریف ایران و قم در مسندهای گوناگون حوزوی، علمی، فرهنگی، تقنینی و قضائی و در جایگاه‌های مهم شورای نگهبان و ریاست مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه، ماندگار و فراموش ناشدنی است.
 
فضیلت‌های اخلاقی و روح انقلابی و بصیرت سیاسی و تلاش اجتماعی ایشان برای همگان بویژه طلاب و فضلای حوزه درس آموز و الهام‌بخش خواهد بود. فقدان آن دانشمند پارسا و با اخلاص را به مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) و حوزه‌های علمیه و مردم شریف ایران و قم و بیت شریف ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و علو درجات، رضوان الهی و حشر با اولیای الهی و شهدای سرافراز را برای ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم از خداوند مهربان خواستارم. به پاس مجاهدت‌های عالمانه بیش از نیم قرن این مجاهد بصیر و بزرگداشت این شخصیت، حوزه‌های علمیه روز پنجشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۹ تعطیل است.
 
ارسال// از تعطیلی حوزه تا تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی آن مرحوم
 

پیام تسلیت آیت‌الله رشاد

آیت‌الله رشاد، رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه تهران هم در پیامی تأکید کرد: ضایعه‌ ارتحال انقلابی پیشکسوت، عالم مجاهد، مدرس نامدار حوزه، آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی (قدّس سرّه)، موجب تالّم و تأسف عمیق گردید. این روحانی زاهد و پارسا که از یاران باوفای حضرت امام خمینی(قدس) و از یاوران مخلص رهبر معزز انقلاب اسلامی بود، در روزگار ظلم و ظلمت ستمشاهی، سال‌های متمادی را در زندان، حصر و تبعید سپری کرد. او پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز، در سنگرهای خطیر نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات شایان و نمایانی ارائه کرد؛ مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، قوه‌ قضائیه، شورای نگهبان، جامعه‌ مدرسین، هر یک نشانه‌های نمایانی از مجاهدت‌های این فقیه دردمند، نستوه و دلیر دارد.

مصداق آیه الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ ...

حجت‌الاسلام خاتمی هم در سخنانی درباره این عالم برجسته حوزه تصریح کرد: همان روزهایی که علیه ایشان موج انتقادی و اعتراضی به راه افتاده بود، خدمتشان رسیدم، اما دیدم خیلی آرام هستند و هیچ بیمی از موج‌سازی‌ها ندارند؛ ایشان مصداق بارز آیه شریفه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ کَفی‌ بِاللَّهِ حَسِیباً» بوده و هستند.
 
ارسال// از تعطیلی حوزه تا تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی آن مرحوم
 
عضو فقهای شورای نگهبان، جریان وقف خانه آیت‌الله یزدی برای حوزه علمیه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: بنده نسبت به زهد و دنیاگریزی ایشان شهادت می‌دهم؛ من ندیده‌ام از ایشان که حرصی نسبت به جایگاهی داشته باشند؛ ایشان همین حدود یکی دو ماه گذشته خانه خودشان را وقف حوزه علمیه کرده‌اند و در این یک ماهی که حالشان خوب نبود به آیت‌الله جنتی پیغام دادند که «دیگر برای من حقوق واریز نکنید، زیرا بنده به جلسات نیامده‌ام و استحقاق حقی را ندارم»؛ اینها گوشه‌ای از یک روحیه و منشی است که ایشان یک عمر با آن زندگی کرده‌اند.

کارنامه درخشان آیت‌الله

حجت‌الاسلام واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه هم در پیامی به مناسبت ارتحال ایشان آورد: آن عالم ربانی همواره با تلاش‌ها و دغدغه‏‌های علمی، فرهنگی و سیاسی به عنوان شخصیّتی مطرح، در جامعه مدرسین حوزۀ علمیّۀ قم و نظام مقدّس جمهوری اسلامی منشاء خدمات شایان تقدیری گردید. مرحوم آیت الله یزدی عمر خویش را در خدمت اسلام و انقلاب اسلامی و ترویج دین و استوار ساختن عقائد و انگیزه‌های اهل ایمان سپری کردند. سخنرانی‌ها و تدریس‌های ارزشمند و نگارش کتب و مقالات مفید و متعدّد در حوزۀ علوم و فرهنگ اسلامی از جمله مواردی است که در کارنامه آیت الله یزدی(ره) می درخشد.

پیام آیت‌الله هادوی

ارسال// از تعطیلی حوزه تا تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی آن مرحوم
 
آیت‌الله هادوی تهرانی هم در پیامی تأکید کرد: ارتحال آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی رحمة الله علیه که شخصیتی با سابقه در تاریخ انقلاب اسلامی است را به حضور مقام معظم رهبری مدظله العالی و فقهای شورای نگهبان قانون اساسی و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دوستداران و خانواده ایشان به ویژه آقازاده‌ها تسلیت عرض می‌کنم و برای ایشان عفو و رحمت الهی و برای تمام بازماندگان محترم صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه خداوند متعال خواستارم.

پیام جامعه مدرسین

جامعه مدرسین نیز در پیامی تأکید کرد: ایشان از شاگردان حضرات آیات عظام بروجردی، اراکی، هاشم آملی و ... (اعلی الله مقامهم) و علامه طباطبایی (صاحب تفسیر گرانقدر المیزان) و از ملازمین و یاران حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی (قدس سرّه الشریف) و یاری معتمد و صَدیق برای رهبری معظم انقلاب بود. از دیگر ویژگی‌های بارز علمی ایشان تألیف کتاب‌های گوناگون فقهی از جمله کتاب وزین «فقه‌القرآن» و همچنین تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم است.

ارسال// از تعطیلی حوزه تا تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی آن مرحوم

آیت‌الله یزدی (رضوان‌الله تعالی علیه) از جمله امنای امام و رهبری و امت اسلامی بود که سال‌ها با صبر و مجاهدتی کم‌نظیر در مسیر تحقق اهداف اسلام و انقلاب اسلامی حرکت کرد. او فقیهی بیدار، بصیر و پرتحرک بود که در طول عمر بابرکت خود با اخلاص، یکپارچگی، صداقت و صراحت از ولایت‌فقیه، هویت دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی صیانت و پاسداری کرد. از جمله مصادیق بارز بصیرت و بینش انقلابی ایشان ایستادگی در مقابل تئوری «جدایی دین از سیاست بود» که تا پایان عمر بابرکت خود بر آن پافشاری کرد.

همچنین آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح خارج حوزه ارتحال آیت‌الله یزدی را تسلیت گفت. در پیام ایشان آمده است: ارتحال فقیه انقلابی و عالم مبارز حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی رضوان الله علیه، موجب تأسف و تألم فراوان گردید. این عالم وارسته و مبارز از پیشگامان انقلاب اسلامی و یار وفادار و دیرین حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بود که در راه  انقلاب و اسلام از هیچ کوششی دریغ نکردند و  متحمل سختی‌های فراوان شدند.

این فقید سعید خدمات ارزشمندی در عرصه‌های مختلف دینی، سیاسی و فرهنگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران از خود به جای گذاشتند. ریاست قوه قضائیه عضویت در شورای نگهبان و ریاست مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه از جمله فعالیت‌های گرانمایه و خدمات ارزنده و ماندگار این شخصیت بزرگوار به شمار می‌رود.
 
اینجانب این ضایعه را به محضر بقیةالله الاعظم، ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان، دوستداران انقلاب اسلامی و بیت شریف و فرزندان مکرّم آن عالم فرزانه تسلیت عرض کرده و برای آن مرحوم علو درجات و همجواری با ائمه اطهار (علیهم السلام) و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.
انتهای پیام
captcha