نمایش قرآن خطی کتابت شده به سفارش امیرکبیر در موزه حرم رضوی
کد خبر: 3946751
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲

نمایش قرآن خطی کتابت شده به سفارش امیرکبیر در موزه حرم رضوی

موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی نسخه‌ای دست‌نویس از قرآن کریم را به نمایش گذاشته است که به سفارش امیرکبیر در سال 1224 شمسی کتابت شده است.

نمایش قرآن خطی کتابت شده به سفارش امیرکبیر در موزه حرم رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، جواد فرهمند، مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی از نمایش قرآن خطی که به سفارش امیرکبیر کتابت شده است، در این موزه خبر داد.

وی تصریح کرد: این نسخه از قرآن کریم در ربیع‌الاول سال 1261 هجری‌قمری، مصادف با 1224 شمسی به دست عبدالوهاب شیرازی، یکی از خوشنویسان مشهور دوره  قاجار و در شیراز کتابت شده است. این نسخه به صورت کامل و به خط نسخ 14سطری بوده و ترجمه آن به نستعلیق، تحریر شده است.

مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی  ادامه داد: این قرآن بر روی کاغذ ترمه شکری و در 226 برگ در قطع رحلی و ابعاد 2/34 *23 سانتی‌متر و به سفارش میرزا محمدتقی خان فراهانی (امیرکبیر)، صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار کتابت شده است.

وی جلد این قرآن نفیس را لاکی ‌روغنی دوروی ممتاز بیان کرد و گفت: جلد این نسخه دست‌نویس قرآن را میرزا احمد مذهب در سال 1262 قمری ساخته است.

مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی از اهدای این قرآن به دست یک بانو در سال‌های بعد سخن گفت و اظهار کرد: قرآن کریم به دست بانو مهرآسا سپهبدی در 26 محرم 1350 قمری، مصادف با 1310 شمسی به موزه رضوی اهدا شده است و هم‌اکنون با شماره ثبت 1578 در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در حال نمایش قرار دارد. فرهمند کتابت مشخصات سفارش‌دهنده و کاتب به صورت مبسوط در انتهای کتاب را یکی دیگر از ویژگی‌های این نسخه ذکر کرد.

وی گفت: موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، قرآن‌های دست‌نویس بی‌نظیر و کم‌نظیری را به نمایش گذاشته است که قرآن‌های منسوب به دست‌خط ائمه اطهار(ع) و قرآن بایسنقرمیرزا به عنوان بزرگترین قرآن جهان برخی از این نفایس است.

مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی تصریح کرد: علاقه‌مندان به مشاهده این نفایس همه‌روزه از ساعت 8 تا 12:30 با مراجعه به موزه قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی می‌توانند از این نفایس بازدید کنند.‌

انتهای پیام
captcha