شهید سلیمانی شاخصی برای پاسداری از ارزش‌های اسلامی
کد خبر: 3948511
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷

شهید سلیمانی شاخصی برای پاسداری از ارزش‌های اسلامی

محمود یوسف‌ثانی با اشاره به اینکه در هر صنفی می‌توان شاخص‌ها و الگوهایی را برای راه‌پویان آن عرصه ارائه کرد، گفت: اگر بخواهیم در میان نظامیان، شاخصی را معرفی کنیم که هر فردی که در لباس نظامی و شغل نظامی است، به او تأسی کنند و روش او را در حمایت و پاسداشت ارزش‌های اسلامی و میهن را ملاک قرار دهد، شاید بی‌هیچ شائبه‌ای انگشتانمان مستقیماً به سمت شهید سلیمانی معطوف ‌شود.

به گزارش ایکنا، نشست رویکرد نظری مقاومت، ویژه گرامیداشت شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید محسن فخری‌زاده، دوشنبه، ۲۹ دی‌ماه، به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، با سخنرانی جمعی از اندیشمندان به صورت مجازی برگزار شد. در ادامه متن سخنان محمود یوسف‌ثانی، عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران را می‌خوانید؛

در مورد شهید سلیمانی، بحث را در دو بخش مطرح می‌کنم؛ یک بحث خاص با توجه به شئونات پاسداری و نظامی ایشان است و یک بخش نیز سلسله اوصافی است که می‌شود در مورد این شهید مطرح کرد. برای بخش نخست، مقدمه‌ سخنم این است که در هر صنف و در هر گروهی، اگر یک فرد و یا افراد شاخصی داشته باشیم که بتوانیم آنها را به منزله الگوها و نمونه‌های والا و عالی آن پیشه و صنف معرفی کنیم، در جهت راهنمایی و راهیابی کسانی که در آن پیشه و صنف هستند و نشان دادن جهت حرکت به آنها و تأسی کردن به روش آنها، می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد، تا به مقاصد مورد نظر دست یابند.

اگر بخواهیم برای کسانی که وارد پیشه و صنف روحانیت شده و ملبس به لباس روحانیت می‌شوند و بنا است در این سمت به اسلام و جامعه خدمت کنند، یک نمونه شاخص و اعلی را مثال بزنیم که متفکر و آگاه به زمان و دلسوز باشد تا طلابی که در آغاز راه هستند یا کسانی که سال‌ها در این لباس بودند، او را الگو قرار دهند، به طور آشکار و واضح، انگشت ما به سمت شهید مطهری خواهد رفت و می‌توان گفت ایشان الگو، شاخص و نمونه یک روحانی متفکر و آگاه و دلسوز است و برای همه کسانی که در این سمت هستند، می‌تواند راهنمای بسیار راهگشایی باشد.

شهید سلیمانی شاخصی برای پاسداشت ارزش‌های اسلامی

گویی شاخص‌ها و بزرگان در هر فن و پیشه‌ای که هستند، آن سمت‌وسوی راه را به ما نشان می‌دهند و انگشت هدایتی هستند که وقتی می‌خواهیم شاخص را نشان دهیم، بر روی آنها قرار می‌گیرد و برای هر صنف و پیشه‌ای نیز قابل معرفی شدن است. در مورد گروه لشکری و نظامی که شغل و سمت بسیار حساسی است و کسانی که در یک حکومت به خدمت مشغول هستند، به دو صنف کشوری و لشکری تقسیم می‌شود. اگر بخواهیم در میان آنها شاخصی را معرفی کنیم که هر فردی که در لباس نظامی و شغل نظامی است، از پایین‌ترین درجه که سرباز باشد تا رده‌های میانی و تا عالی‌ترین مراتب که فرماندهان هستند، به او نگاه کنند و به او تأسی کنند و روش او را در حمایت و پاسداشت ارزش‌های اسلامی از یکسو و کشور و میهن از سوی دیگر ملاک قرار دهند، شاید بی‌هیچ شائبه‌ای انگشتانمان مستقیما به سمت شهید سلیمانی معطوف ‌شود و او را نمونه و شاخص یک نیروی نظامی وفادار و پاک معرفی کنیم. در این خصوص، ایشان شاخصه‌هایی داشته که اینها بسیار می‌توانند برای همه کسانی که در این شغل و لباس و سمت هستند، روشنگر و راهنما و هدایت‌کننده باشد.

طبیعتاً یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که برای یک فرد نظامی در نظر گرفته می‌شود این است که نسبت به وظایف ذاتی سمت خودش آگاه و مسلط و راهنما باشد و غلبه بر آن امکان‌هایی داشته باشد که لازم است. در مورد شهید سلیمانی بسیار روشن است که او از عالی‌ترین و ماهرترین فرماندهان نظامی، نه‌فقط در ایران و نه‌فقط در منطقه خاورمیانه و نه‌فقط در جهان اسلام، بلکه در کل سطح جهانی بود، آن هم به اقرار کسانی که مخالف او بودند و او را از عالی‌ترین فرماندهان نظامی جهان می‌دانستند. براساس گزارش‌ها و اطلاعیه‌هایی که داده شده و سخنانی که مخالفان نظام اذعان کردند، این نکته به صراحت مطرح شده است که او از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی جهانی محسوب می‌شده و بهترین تسلط‌ها را نسبت به شرایط خاصی که داشته، برخوردار بوده است. همچنین می‌دانسته در موقعیت‌های مختلف، برای ایفای نقش خود چطور باید رفتار کند.

شهامت و شجاعتی که دوست و دشمن معترف به آن هستند

ویژگی دومی که در مورد این سمت‌های نظامی مورد توجه است، داشتن شجاعت و شهامت است و این چیزی است که هم در عملیات‌ها و فعالیت‌های نظامی ایشان در دوران دفاع مقدس یا در ادوار اخیر و در مبارزه با اشرار خارج از کشور در ایشان مشخص و روشن است و مورد اعتراف دوست و دشمن قرار دارد. آن شهامت و شجاعتی که ایشان در صحنه‌های نبرد از خود نشان داده، به نحوی بوده که پیوسته رفتار و روش او ترغیب‌کننده سایر نیروهای نظامی بوده است.

عمل به وظایف ذاتی نیز از شاخصه‌های این شهید است. ذکر شده که ایشان از بدو ورود به نیروهای مسلح تا زمانی که به شهادت رسیدند، هیچ وقت از توجه به این وظایف ذاتی غافل نبودند و آن مسئولیتی که بر عهده داشتند و به ایشان واگذار شده بود را به بهترین نحو ممکن انجام دادند و در تمام عمر شریف خود، در این وادی قدم زدند. گرچه در عرصه‌های دیگر نیز می‌توانستند وارد شوند و آن عرصه‌ها را نیز بیازمایند، اما براساس تشخیص صحیحی که متکی بر وصایا و سفارش‌ها و تعالیم امام راحل بوده، در حیطه همان وظایف ذاتی ماندند و این کار را در طول سالیان متمادی به بهترین نحو انجام دادند.

از جمله ویژگی‌های یک نظامی و کسی که در نیروهای مسلح خدمت می‌کند، فرمانبری از فرمانده و مقام بالادست است. ایشان به معنایی سرباز رهبر انقلاب است و ایشان تردیدی به خود راه نمی‌دهد و به عنوان یک نظامی در مقابل فرمانده کل قوا، اطاعت‌پذیر است و فرمانده کل قوا نیز بیشترین رضایت خود نسبت به افراد را به ایشان ابراز می‌کند و این نشان‌دهنده کمال فرمانبری ایشان است.

از ویژگی‌های بارز ایشان در همین سمت انجام وظایف نظامی، این بوده است که هر کجا که حضور می‌داشت، دشمن از حضور و وجود او مرعوب می‌شد و این مهم است که ما نه فقط با اسلحه بتوانیم به دشمن غلبه کنیم که غلبه بیرونی است، بلکه فرمانده باید خصوصیت اخلاقی داشته باشد که از حضور او، دشمن احساس رعب کند. این بسیار باارزش است و در کمتر فرماندهی پیدا می‌شود، اما در مورد شهید سلیمانی وجود داشته که حضورش در صحنه‌های نبرد، علاوه بر اینکه سبب دلگرمی بوده، در دل دشمن نیز رعب‌افکن بوده و دشمن را به لحاظ روحی و روانی تضعیف می‌کرده و گاهی اگر اثر این خصوصیات از سلاح بیشتر نباشد، کمتر هم نیست و البته در مورد شهید سلیمانی این ویژگی در ایشان خیلی بارز بوده است.

سردار سلیمانی و نگاه فراملی

از خصوصیت‌های دیگر، نگاه فراملی است که ایشان داشته و فقط به منافع و مصلحت‌های کشور خود و ایران توجه نداشته، بلکه تمام جهان اسلام در محل توجه و ملاحظه ایشان قرار داشته که در هر موضعی که اقتضا کند و حضور او بتواند موثر باشد تا دشمنان اسلام و سرزمین‌های اسلامی را سر جایشان بنشاند و آنها را دور کند، حاضر بوده و ابایی نداشته است. همانطور که برای کشور خود فداکاری به خرج می‌دهد، در حمایت از جامعه اسلامی نیز همین روش را داشته است.

اما برخی ویژگی‌های عمومی نیز در ایشان بوده که توجه به آنها برای تمام اقشار و صنوف می‌تواند راهگشا باشد. ویژگی اولی که در ایشان خیلی حضور داشت، تواضع و بی‌اعتنایی به نام و اشتهار بود. در تمام صحنه‌هایی که از او وجود دارد، یک اخلاق و منش نیکویی دارد که حکایت از تواضع و خضوع باطنی او می‌کند و برخوردار از یک روحیه فروتنی خاصی است. این شهید از این صفت برخوردار بوده و داشتن این موقعیت‌ها، مناصب، سمت‌ها و توجهات، مانع از این نبوده است که روحیه تواضع را داشته باشد.

نکته دیگر جمع بین صمیمیت و قاطعیت است که بسیار دشوار است. آن طور که مشاهده شده، در این شهید این خصوصیات جمع بوده است. البته ماجرای شهادت ایشان نیز قابل توجه بوده و این علاقه و میل به شهادت هر روز در ایشان تقویت می‌شده و آرزوی پیوستن به دوستان شهیدش در او وجود داشته است و دیدیم که به لحاظ قدرت و شهامتی که این شهید داشت، دشمن او نیز نتوانست در صحنه‌هایی که او حضور روشن و آشکار داشت و در حال مبارزه بود، با او مواجه شود و مانند یک جوان‌مرد با او برخورد کند.

انتهای پیام
captcha