سفرهای نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد
کد خبر: 3957847
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
رئیسی خبر داد:

سفرهای نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد

سخنگوی ستاد ملی کرونا از ممنوعیت سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی و اجرای پروتکل‌های شدید بهداشتی در سفر به شهرهای زرد و آبی خبر داد.

سفرهای نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، امروز ۱۶ اسفندماه در یک گفت‌وگوی زنده به تشریح جزئیات جلسه این ستاد پرداخت و با بیان اینکه در جلسه مباحثی در رابطه با تعطیلات عید نوروز و سفر‌های نوروزی مطرح شد، گفت: وزیر بهداشت در مورد اینکه سفر‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث انتقال ویروس به خصوص ویروس جهش یافته شود و استان‌های مختلف را درگیر می‌کند تأکید کرد؛ لذا توصیه‌های وزارت بهداشت این است که سفر‌های غیرضروری انجام نشود.

وی افزود: اکنون وضعیت اکثر استان‌های کشور با ثبات است، اما این سفر‌ها می‌تواند وضعیت را بدتر کرده و ممکن است حتی موجب شکل‌گیری موج جدید کرونا باشد؛ بنابراین سفر‌ها تا جای ممکن اصلاً نباید انجام شود. درست است که مردم تحت فشار هستند، سه عید است که مردم مسافرت مناسبی نداشته‌اند، سال ۹۸ سیل بود، سال ۹۹ و امسال نیز کرونا شیوع پیدا کرده است.

رئیسی با بیان اینکه خانه‌نشینی‌ها و عدم مسافرت در این سه نوروز موجب افزایش مشکلات روحی و روانی شده است و ممکن است مردم را آسیب‌پذیرتر کند، گفت: با توجه به خطر بیماری تا جای ممکن باید سفر‌ها صورت نگیرد تا بتوانیم امسال هم عبور کنیم و از سال آینده که واکسیناسیون کامل‌تر می‌شود، بتوانیم به مسافرت برویم. قطعاً سال‌های بعد می‌توانیم تعطیلات بهتری داشته و همراه با عزیزان خود سفر کنیم تا مبادا به علت بیماری عزیزانمان در کنار ما نباشند.

رئیسی با بیان اینکه نظر برخی از اعضای ستاد ملی کرونا در جلسه امروز این بود که در شهر‌های قرمز و نارنجی سفر کاملاً ممنوع شود، اظهار کرد: این موضوع امروز مصوب شد که در شهر‌های قرمز و نارنجی کاملاً سفر ممنوع شود و سایر شهر‌های زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه بتوانند سفر‌های ضروری داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت همچنین در رابطه با واردات واکسن نیز گفت: دو روز قبل ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه وارد کشور شد. هفته گذشته ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم نیز از چین وارد شد. محموله‌های جدید هم به سرعت می‌رسد و به تدریج تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون نباید موجب انحراف از اجرای اصول بهداشتی شود، گفت: یکی از نگرانی‌هایی که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کنند این است که با شروع واکسیناسیون، دولت‌ها و مردم به جای اینکه بر رعایت اصول بهداشتی کنترل کرونا تمرکز کنند ذهن آن‌ها فقط به سمت واکسیناسیون منحرف شود. اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و سایر اقدامات برای کنترل بیماری صورت نپذیرد، واکسیناسیون در شرایط و زمان کوتاه چندان مفید نیست، زیرا همه مردم طی یک سال واکسینه نمی‌شوند.
 
رئیسی تأکید کرد: برای اثربخشی واکسیناسیون باید ۷۰ درصد مردم کشور‌ها و دنیا واکسینه شوند تا ایمنی جمعی خوبی ایجاد شود. البته مدت زمانی هم طول می‌کشد تا واکسن اثر بگذارد. توصیه می‌شود با ورود واکسن از سایر اقدامات پیشگیرانه غافل نشویم.

سخنگوی ستاد ملی کرونا همچنین در رابطه با وضعیت کرونا در کشور گفت: وضعیت کلی در استان‌های مختلف در مجموع روند باثباتی است، اما گردش ویروس انگلیسی تقریباً در اکثر استان‌ها اتفاق افتاده است.
 
وی با اشاره به وضعیت متفاوت خوزستان نسبت به سایر استان‌ها، گفت: مردم خوزستان دین بزرگی به کشور و همه ما دارند، زیرا مدافعان این سرزمین در نخستین روز‌های جنگ بود که شجاعانه، با صبوری و شجاعت بالا ایستادگی کردند. امیدوارم در مبارزه با این ویروس هم پر قدرت بایستند و این ویروس را مغلوب کنند. شادگان در خوزستان یکی از شهر‌های خوزستان بود که ابتدا میزان بیماری بالا رفت و جزو اولین شهر‌هایی بود که درگیر جهش ویروس شد، اما با افزایش رعایت پروتکل‌ها خوشبختانه به خوبی وضعیت را کنترل کردند و اکنون شادگان روند نزولی دارد. این نشان می‌دهد اگر دست در دست هم بگذاریم و پروتکل‌ها را با سختگیری رعایت کنیم می‌توانیم این ویروس را شکست دهیم.
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به نگرانی‌ها در مورد استان چهارمحال و بختیاری، گفت: نشانه‌هایی در این استان می‌بینیم که نیاز است دقت بیشتری در مورد آن انجام شود، اگرچه هنوز خیلی میزان بیماری در این استان بالا نرفته است، اما باید مراقب باشیم که ویروس انگلیسی جایگزین ویروس ووهان نشود.
 
وی یادآور شد: موارد غالب ویروس در کشور هنوز ویروس قبلی ووهان است، اما بیم آن می‌رود با توجه به قدرت سرایت بالا ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور غالب شود. استان قزوین و البرز هم باید بیشتر مراقبت کنند. در هر صورت بسیار امیدوارم با افزایش رعایت پروتکل‌ها این ویروس را کنترل می‌کنیم.

رئیسی گفت: خبر خوب دیگر این است که در استان‌های شمالی با مدیریت خوبی که انجام دادند، روند بیماری رو به کاهش است. البته هنوز خطر کاملاً رفع نشده است، اما اگر همین طور درصد رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا نکند هفته‌های آینده استان‌های شمالی هم با ثبات می‌شوند.
انتهای پیام
captcha