ویژگی‌های یاران خاص امام‌زمان(عج)
کد خبر: 3961604
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

ویژگی‌های یاران خاص امام‌زمان(عج)

ریشه‌کنى ستم و درهم کوبیده شدن پایه‌هاى کفر، استکبار، افزون بر وجود رهبرى شایسته و معصوم، به وجود یارانى زبده، کاردان و لایق و پا به رکاب وابسته است، یارانى که قابلیت‌هایى در حد مطلوب و ایده‌آل داشته باشند تا بتوانند منویات رهبر و مقتدایشان را در گستره گیتى جامه عمل بپوشانند.

ویژگی‌های یاران خاص امام‌زمان(عج)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ریشه‌کنى ستم و درهم کوبیده شدن پایه‌هاى کفر، استکبار، شرک و نفاق در صحنه عالم و تحقق آرمان حاکمیت توحید و عدالت در جهان، افزون بر وجود رهبرى شایسته و معصوم، قانونى جامع و جهان‌شمول و فراهم آمدن زمینه‌ها و شرایط لازم، به وجود یارانى زبده، کاردان و لایق و پا به رکاب وابسته است. یارانى که قابلیت‌هایى در حد مطلوب و ایده‌آل داشته باشند تا بتوانند منویات رهبر و مقتدایشان را در گستره گیتى جامه عمل بپوشانند. بشر هنوز تابش خورشید فروزانش را به انتظار نشسته است و دیرى نمى‌پاید که لحظه انتظار بـه سر آید و عطر دل‌انگیز ظهورش، زندگى بشر را بهارى کند.

وقتى حضرت مهدى(عج) بیاید حاکمیت و نظام سیاسى جهان را دگرگون مى‌سازد. ظلم و استکبار، کفر، شرک و نفاق را ریشه‌کن مى‌کند. آیین محمدى(ص) را در جهان مستقر مى‎نماید و همه عالم را زیر پرچم توحید، به سعادت مى‌رساند.

بدیهى است که پیروزى حق بر باطل و ایجاد این همه تحولات بنیادین همه‌اش با کرامت و معجزه صورت نمى‌گیرد، بلکه علاوه بر رهبرى و مدیریتى معصوم و برنامه‌اى جامع و جهان شمول، کادر اجرایى بسیار کاردان، لایق و توانمندى لازم است تا بتوان چنین تحولى را در سطح جهان ایجاد کرد و به تعبیر امام على(ع): «اَفلَحَ منْ نهضَ بجناجٍ» پیروزمند کسى است که یار و یاور داشته باشد.

یاران حضرت مهدى (عج)

یاران امام زمان (عج) چند دسته‌اند. دسته‌اى از آنان، یاران خاص و ستاد فرماندهى آن حضرت هستند که تعدادشان 313 نفر است و همان‌ها هستند که قرآن کریم در آیه هشت سوره هود از آنان به عنوان «امت معدوده» یاد مى‌کند. هرگاه زمان ظهور برسد، خداوند این افراد را در اندک زمانى در مکه ظاهر مى‌کند و بدون حضور اینان قیام مهدى(عج) شروع نمى‌شود.

دسته دوم از یاران حضرت که پس از جمع آمدن پرچم‌داران و ستاد فرماندهى به یارى ایشان مى‌آیند، طبق روایات 10 تا 12 هزار نفرند. وقتى این حلقه کامل شد، حرکت و قیام، آغاز مى‌شود. حلقه سوم از یاران، مؤمنانى هستند که پس از شروع قیام به آنان مى‌پیوندند و لحظه به لحظه بر تعداد آنان افزوده مى‌شود.

ماهیت یاران خاص

یاران خاص حضرت مهدى(عج) چه ماهیتى دارند؟ چه کسانى‌اند؟ مشخصات آنان چیست؟ و... . طبق روایات، مشخصات یاران خاص امام زمان(عج) مانند اسم، نسب، شغل، زبان و القاب آنان در صحیفه‌اى ثبت شده و نزد حضرت موجود است. امام جواد(ع) به نقل از پدران بزرگوارش مى‌فرماید: «همراه قائم(عج) صحیفه مهر شده‌اى است که اسامى یارانش همراه با ویژگی‌ها، شهر، زینت و کنیه‌هایشان در آن نوشته شده است».

تعداد یاران خاص 313 نفر به تعداد اصحاب بدر و اصحاب حضرت طالوت ذکر شده‌اند. هنگامى که حضرت قیام مى‌کند، به دور او گرد مى‌آیند و خداوند این افراد را از دورترین شهرهاى دنیا براى یارى حضرت گرد هم مى‌آورد.

در برخى روایات، اسامى شهرهایشان نیز ذکر شده است. امام باقر(ع) مى‌فرماید: «سیصد و اندى نفر، به تعداد اهل بدر (313 نفر) در میان رکن و مقام با قائم (عج) بیعت مى‌کنند که نجباى مصر، ابدال شام و اخیار از اهل عراق در میان آنها هستند». در روایتى دیگر آمده که پنجاه نفرشان اهل کوفه‌اند و بقیه از اطراف و اکناف جهان که همدیگر را نمى‌شناسند و بدون وعده قبلى گرد هم آمده‌اند.

در روایات از یاران خاص حضرت با عناوینی یاد شده است مانند: «رجال الهیون»، «رجال مسوّمه»، «اصحاب الالویه»، «امراء»، «وزراء»، «خیر الامّه»، «ذخر اللّه»، «نقباء»، «خواص»، «اولى قوّة»، «حکّام‌اللّه فى ارضه على خلقه»، «الحکّام على الناس» و... .

امام على(ع) مى‌فرماید: «گروهى از مردان الهى دور او گرد مى‌آیند، دعوتش را بر پاى مى‌دارند و یارى‌اش مى‌کنند. آنها وزیران او هستند که سنگینى مسائل کشورى را بر عهده مى‌گیرند و او را در مسئولیت بزرگى که خداوند به عهده‌اش گذاشته، یارى مى‌کنند؛ وَ لَهُ رَجالٌ اِلهُیّون یـقیمُونَ دَعْوَتَهُ وَ یَنْصُرُونَهُ، هُمْ الوُزَراءٌ لَهُ، یَتَحَمَّلُونَ اَثْقُالَ المَمْلَکَةِ عَنْهُ، وَ یُعینُونَهُ عَلى ما قلَّدَه اللّهُ». امام صادق(ع) نیز مى‌فرماید: «آنها فرماندهان، قاضیان، حاکمان شرع و فقیهان دین‌اند؛ وَ هُمُ النُّجَباءُ وَ الْقُضاةُ وَ الْحُکّامُ وَ الفُقَهاءُ فِى الدّیِن».

براساس روایتى دیگر: «آنان بهترین امت‌اند که با نیکان اهل بیت همراه هستند؛ اُولئِکَ هُمْ خِیارُ اَلاُمَّةِ مَعَ اَبْرارِ اِلعِترَةِ.»، همچنین بعضى روایات پنجاه نفر از این افراد را زنان تشکیل مى‌دهند و تدبر در روایات یاد شده معلوم مى‌کند که آنان افرادى معمولى نیستند. بلکه مردانى الهى و نیروهایى زبده، لایق و کاردان و اصحاب سر امام زمان (عج) هستند.

ماموریت یاران خاص

از جمله امورى که در شناسایى هر چه بیشتر ماهیت یاران خاص امام زمان(عج) به ما کمک مى‌کند، بررسى روایاتى است که به تبیین ماموریت آنان در حکومت جهانى حضرت مهدى(عج) پرداخته‌اند. برخى از این ماموریت‌ها به شرح ذیل هستند:

اولین ماموریت یاران حضرت، جنگى تمام عیار با مستکبران عالم است که در آغاز انقلاب بزرگ حضرت در راس همه امور قرار دارد. یاران خاص مهدى(عج) در این جنگ، در بعد اندیشه تئوریسین‌هاى انقلاب و در بعد عمل، سربازانى شجاع و فداکار در رکاب امام زمان(عج) و گوش به فرمان آن حضرت هستند. وقتى حلقه یاران پس از 313 نفر کامل شد قیام آغاز مى‌شود و با ستمگران جهان در مى‌افتند و آنان را قلع و قمع مى‌کنند، به گونه‌اى که خدا خشنود شود.

امام جواد(ع) مى‌فرماید: «آنگاه که عدد مورد نظر یاران حضرت کامل شد به اذن خداى بزرگ قیام مى‌کند و بى‌درنگ به کشتار دشمنان خدا و دین خدا دست مى‌یازد تا خداى بزرگ خشنود شود».

خداوند به دست اینان طاغوت‌ها و جباران را نابود و آنان را بر شرق و غرب عالم مسلط مى‌سازد. امام باقر(ع) مى‌فرماید: «گویى که یاران قائم (عج) را مى‌بینم که بر خاور و باختر گیتى مسلط شده‌اند و هیچ چیز نیست مگر آنکه از آنان فرمان مى‌برد».

مبارزه با انحراف‌ها، تحریف‌ها و برداشت‌هاى ناصحیح از دین

دومین ماموریت یاران خاص امام زمان(عج) در آغاز انقلاب، مبارزه کردن با انحراف‌ها، تحریف‌ها و برداشت‌هاى نادرست از دین و مذهب است. عوامل اصلى این انحرافات سه دسته صاحبان زر (سرمایه‌داران و اشراف)، صاحبان زور (حکومت‌هاى غیر اسلامى و به ظاهر اسلامى) و صاحبان تزویر (روحانیون وابسته و دنیاپرسـت و جیره‌خوار حکومت‌ها و طبقات اشراف) هستند. در واقع صاحبان زر و زور، تحریف‌ها، برداشت‌ها و تفسیرهاى غلط را سفارش مى‌دهند و صاحبان تزویر آن را اجرایى و عملیاتى مى‌کنند.

ماموریت یاران خاص حضرت در اینجا عبارت است از افشاى خطوط انحرافى و جریانات فکرى منحرف، پاسخگویى منطقى و مستدل، روشنگرى و تبیین درست آموزه‌هاى دینى و نیز جنگیدن با کسانى که دست از افکار و اندیشه‌هاى نادرست خویش بر نمى‌دارند و حق خالص و اسلام ناب را نمى‌پذیرند.

یاران خاص مهدى(عج) در پرتو تعالیم امام خویش، به شناختى دست مى‌یابند که هیچ اشتباه و انحرافى در آن وجود ندارد. آنان راه و روش دین خدا و امام عظیم الشان خویش را به‌طور یکسان و منسجم براى توده‌هاى ناآگاه تبیین مى‌کنند و به طور هماهنگ به نشر تعالیم ناب اسلامى مى‌پردازند. اینان علاوه بر توانمندی‌هاى مدیریتى قابل توجه، در دین‌شناسى و مسائل مربوط به اسلام تخصص دارند و از فقیهان و اسلام‌شناسان راستین هستند.

امام‎صادق(ع) مى‌فرماید: آن گروه که قائم هنگام قیام خویش با او کار مى‌کنند نجیبان، قاضیان، حاکمان شرع، فقیهان و دین‌شناسانى هستند که برکت و مسحه الهى یافته‌اند، به‌گونه‌اى که هیچ حکمى بر آنان اشتباه نمى‌شود.

منابع: نهج البلاغه، کتاب منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر و پایگاه Ensani.ir

 

انتهای پیام
captcha