ذکر عملی مقدم بر ذکر زبانی است + فیلم
کد خبر: 3966401
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
زمزمه صحیفه جان / 9

ذکر عملی مقدم بر ذکر زبانی است + فیلم

ما انسان‌ها همواره در پی کثرت دعا، تلاوت قرآن و ذکرهای زبانی هستیم، حال آنکه، امام سجاد(ع) می‌فرمایند انسان باید خیرخواه دیگران باشد، به کسانی که نمی‌دانند ارشاد کند و دست ضعفا را بگیرد که این موارد ذکر عملی است و ما باید بیش از ذکر زبانی، به این نوع از ذکر ملتزم شویم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در درس‌گفتارهای رمضانی ایکنا به شرح ادعیه زبور آل محمد(ص) در صحیفه سجادیه می‌پردازد. این جلسات در ایام ماه مبارک رمضان هر روز  در صفحه اندیشه ایکنا منتشر می‌شود. در ادامه نهمین جلسه از این درس‌گفتار از نظر می‌گذرد؛

در این جلسه از دعای ششم صحیفه سجادیه نکاتی ارائه می‌شود. امام(ع) می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ». سپس می‌فرمایند: «وَ وَفِّقْنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا وَ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ فِي جَمِيعِ أَيَّامِنَا لِاسْتِعْمَالِ الْخَيْرِ وَ هِجْرَانِ الشَّرِّ وَ شُكْرِ النِّعَمِ وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ»؛ یعنی امروز و امشب و در تمام روزها من را موفق کن که کار خیر انجام دهم، از شر دوری کنم و شکر نعمت‌های تو را به جای آورم. سپس می‌فرماید: «وَ إِرْشَادِ الضَّالِّ وَ مُعَاوَنَةِ الضَّعيِفِ وَ اِدْرَاكِ اللّهيِفِ»؛ یعنی به من این توفیق را عنایت کن که آدم‌های گمراه را هدایت کنم.

چقدر خوب است که انسان خیرخواه باشد. البته نه اینکه بخواهد به طرف بگوید تو گمراه هستی، بیا تا هدایتت کنم، بلکه باید به درستی این کار صورت گیرد و یک وقت این هدایت در مسائل دینی است که انسان مسئله‌ای مطرح می‌کند اما گاهی اوقات نیز به مسائل مادی برمی‌گردد که باید راهنمایی کرد. برخی افراد در راهنمایی کردن خسیس هستند و می‌گویند نباید فوت کوزه‌گری را یاد داد، که تصور اشتباهی است. امام(ع) از خدا درخواست می‌کند که خدا توفیق دهد تا در تمام امور کار خیر انجام دهد.

سپس می‌فرماید: خدایا به من این توفیق را بده که به انسان‌های ضعیف کمک کنم. این بخش بیشتر برای کسانی است که مسئولیتی را عهده‌دار هستند که باید این فرصت را قدر بدانند، نه اینکه مغرور شوند، والا اگر قرار باشد پشت میز بنشینند و اخلاق خود را از دست بدهند، صحیح نیست، چراکه عمر انسان هم کوتاه است و باید در این عمر کم از ضعفا دست‌گیری شود. می‌فرماید: این روزی‌ها را در طول روز به من عنایت بفرما.

اما کدام‌ یک از ما در ماه رمضان در فکر این کارها هستیم، ما بیشتر می‌خواهیم به کثرت دعا، تلاوت قرآن و ذکر لفظی مشغول باشیم اما این فرمایش امام سجاد(ع)، مصداق ذکر عملی است که باید در طول سال به خصوص در ماه رمضان به آن ملتزم شویم.

انتهای پیام
captcha