۶ روستای خراسانی، نامزد انتخاب روستای قرآنی ایران
کد خبر: 3967956
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰

۶ روستای خراسانی، نامزد انتخاب روستای قرآنی ایران

مدیرگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تعداد ۶ روستا از شهرستان‌های گناباد، تایباد، رشتخوار، نیشابور، مشهد و رضویه برای مشارکت در اولین فراخوان روستای قرآنی ایران به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد معرفی شدند.

۶ روستای خراسانی، نامزد انتخاب روستای قرآنی ایرانحجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی نسب، مدیرگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه اولین فراخوان انتخاب «روستای قرآنی ایران» که به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است، در خراسان رضوی جلسه کمیته شناسایی روستاهای قرآنی را تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: جلسه هیئت شناسایی روستاهای قرآنی خراسان رضوی با حضور مدیران استانداری و فعالان و متولیان قرآنی استان برگزار شد و از میان ۲۵ روستای ثبت نامی، تعداد ۶ روستا به عنوان نمایندگان نهایی استان، به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.

ارزیابی ۲۰محور در شناسایی روستای قرآنی

مدیرگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: برای شناسایی و ارزیابی روستای قرآنی حدود ۲۰ محور فعالیت و ویژگی روستاها مورد بررسی قرار گرفته است که این ۲۰محور در دو بخش عمومی و تخصصی جای می‌گیرد، در بخش عمومی ویژگی‌هایی همچون تعداد شهدا و ایثارگران، مساجد و مراکز مذهبی مورد ارزیابی بوده و در بخش تخصصی مواردی مانند تعداد حافظان، قاریان و خادمان قرآنی و همچنین جلسات قرآن و روستاها مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نتایج انتخاب روستای قرآنی ایران در دهه پایانی ماه مبارک رمضان اعلام می‌شود، افزود: روستای نامزد انتخاب اولین دوره فراخوان روستای قرآنی ایران در جلسه نهایی وزارت ارشاد مشخص می‌شوند و پس از آن نتایج به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

کاظمی‌نسب تصریح کرد: در گام اول فراخوان طرح انتخاب روستای قرآنی ایران، ابتدا دهیاران هر روستا مشخصات و ویژگی‌های قرآنی روستای خود را در سامانه ثبت کردند، که بر این اساس در استان خراسان رضوی تعداد ۲۵ روستا متقاضی ارزیابی قرآنی بودند.

مدیرگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: به جهت شیوع کرونا، دهیاران از طریق سامانه و فضای مجازی پاسخگوی سوالات مربوط به فراخوان انتخاب روستای قرآنی بودند و در نهایت پس از بررسی هیئت شناسایی روستاهای قرآنی خراسان رضوی تعداد ۶ روستا از شهرستان‌های گناباد، تایباد، رشتخوار، نیشابور، مشهد و رضویه به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد معرفی شدند.

توجه به استعدادهای قرآنی روستایی

کاظمی‌نسب ضمن بیان ویژگی‌های ارزشمند فراخوان انتخاب روستای قرآنی ایران اضافه کرد: چنین طرحی در گام اول شاید با نقص‌هایی همراه باشد، اما از جهتی باعث تمرکززدایی از فعالیت‌های قرآنی در مراکز استان‌ها و شهرها و نیز گسترش این فعالیت‌ها در سطح روستاها می‌شود، از طرفی اعتبارات قرآنی به صورت هدفمندتر و با عدالت بیشتری در میان جامعه قرآنی توزیع می‌شود و استعدادهای قرآنی حاضر در روستاها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی افزود: در خراسان رضوی بنا داریم تا در هریک از روستاهای ثبت‌نام شده، در فراخوان انتخاب روستای قرآنی ایران، یک مؤسسه قرآنی متشکل از نیروهای قرآنی بومی آن روستا تأسیس کنیم تا به این وسیله زمینه افزایش فعالیت و امید در حوزه کار قرآنی فراهم شود.

انتهای پیام
captcha