به گزارش ایکنا به نقل از ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، نشست مشترک محمدصالح هاشمی گلپایگانی، قائممقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و حجتالاسلام اخوان، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در محل این ستاد برگزار شد.
هاشمی گلپایگانی در آغاز این نشست اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر در همه حیطهها و به صورت خاص در سازمان تبلیغات بروز و ظهور دارد و در واقع امر به معروف جنبه عملی فرائض نزد عقل و شرع است. ستاد امر به معروف و نهی از منکر میخواهد براساس ظرفیتها و امکانات نهادها با آنها ارتباط ایجاد کند و اتصالهای شبکهای تشکیل دهد و از این همه امکانات مهم سازمانها و نهادها که هر کدام کار خود را انجام میدهند، استفاده کند تا هدف مشترک همه آنها تأمین شود.
وی افزود: لازم است در این نشست بررسی شود که نقطه اتصال ما با سازمان تبلیغات که میتواند زمینه ارتباط این دو نهاد باشد، چیست. مثلا اگر تشکلهای قرآنی هست که حمایت حقوقی ستاد را لازم دارد و بتواند همزمان یک تشکل امر به معروفی باشد، ما میتوانیم اقدام کنیم تا مجوزهای لازم برای این منظور صادر شود.
در ادامه حجتالاسلام اخوان اظهار کرد: در سازمان تبلیغات گروههای مردمی زیادی داریم و از این جهت تقریبا یک ظرفیت کمنظیر هستیم. یکی از ظرفیتهای مردمی مساجد سراسر کشور هستند و در حال حاضر رئیس سازمان تبلیغات رئیس امور مساجد کشور (به جز تهران) نیز هست. یکی دیگر از ظرفیتها هیئتهای مذهبی هستند که خود مشتاق برای مشارکت در مسئله امر به معروف و نهی از منکر بوده و در این حوزه دغدغهمند هستند.
وی افزود: یکی از طرحهایی که در حال حاضر زیر نظر سازمان تبلیغات اجرا میشود، طرح «اماممحله» است که طی آن هر محله تلاش میکند مشکلاتش را خودش حل کند و تا امروز 20 هزار محله اعلام کردهاند که مشکلاتشان را خودشان حل میکنند. طرح دیگری نیز پیشنهاد شده است که در آن پایگاههای بسیج محلات به صورت برونگرا عمل کنند و هر کدام مسائل و مشکلات محل خود را رفع و رجوع کنند. امر به معروف را میتوان در هر کدام از این طرحها ادغام کرد و یک کارویژه ترتیب داد.
وی گفت: حدود 14 هزار شبکه و خانههای قرآنی و حدود 20 هزار جلسات قرآن خانگی در کشور ذیل سازمان تبلیغات فعالیت میکنند که در جلسات خانگی قرآنی میتوان به توسعه امر به معروف و نهی از منکر کمک کرد. میشود با یک وحدت رویه تمام فعالیتهای تبلیغی، فرهنگی را در دل امر به معروف قرار دهیم؛ یعنی مدل همه حرکتها امر به معروفی باشد. مثلا همین حلقه صالحین سازمان بسیج یک امر به معروف اولیه به جوان و نوجوانی است که هنوز چیزی نمیداند و کار بلد نیست.
معاون قرآن و عترت سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: ما چارهای جز شبکه کردن نیروهای انسانی برای توسعه فعالیتهای فرهنگی نداریم. نیروهای فرهنگی، تبلیغی باید متمرکز شوند و با همراهی هم به دل مردم بزنند، نه اینکه از مردم بخواهیم به ما مراجعه کنند. امروز فعالیتهای تشکلهای زنان در داخل سازمان تبلیغات نیز در حال جدی شدن است. بخش تازهای هم راهاندازی شده با عنوان تبلیغات نوین که قرار است پلتفرمهایی برای ارتباط با عموم جامعه داشته باشند و همه اینها ظرفیتهای سازمان تبلیغات است که برای توسعه امر به معروف میتوان از آنها استفاده کرد.
وی افزود: باید نهادهایی مثل شهرداری را هم پای کار بیاوریم. در حال حاضر بخش مهمی از دغدغههای مردم معیشتی است و نارضایتی از برخی نهادها مثل شهرداری بالاست. امر به معروف هم فقط امر به معروف در حوزه حجاب نیست و در خیلی از موارد ما باید به مسئولانی که اهمال کارند تذکر بدهیم و امر به معروف در این حوزه را جدی بگیریم.
در پایان نشست، هاشمی گلپایگانی گفت: بخشی از ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حوزه مطالبهگری از مسئولان فعال است که مردم هم نسبت به این موضوع اقبال میکنند. اگر مطالبهگری از مسئولان قرار باشد که در داخل محلات بروز و ظهور پیدا کند، این وظیفه قانونی ستاد است که موضوع را دنبال کند. تا امروز حدود 1500 گروه مطالبهگری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده که برای افزایش این تعداد هم ظرفیت است و گروههای قرآنی در سطح محلات هم میتوانند گروه امر به معروفی هم باشند.
وی افزود: اهمیت محله در این است که همه افراد هر جا که مشغول باشند در محله حضور دارند. اگر همه جا را رها کنیم و فقط محله را احیا کنیم، همه اقشار مردم در محله هستند و همه جنبهها در آنها تحت عنوان حکمرانی محلهای قابل اجراست.
انتهای پیام