نابودی رژیم صهیونیستی طی ۲۵ سال آینده / مقاومت فلسطین در حال رشد است
کد خبر: 3970238
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶

نابودی رژیم صهیونیستی طی ۲۵ سال آینده / مقاومت فلسطین در حال رشد است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مشاهدات و برآورد‌های کارشناسانه و واقعی و همچنین چالش‌های موجود در رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که این رژیم طی ۲۰ تا ۲۵ سال آینده نابود خواهد شد.

نابودی رژیم صهیونیستی طی 25 سال آینده / مقاومت فلسطین در حال رشد استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، فؤاد ایزدی، استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل، شامگاه 18 اردیبهشت‌ماه در نشستی از سلسله نشست‌های تحلیلی گفتمانی با موضوع «تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در روز قدس» که به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در مشهد به‌صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: در فرمایشات مقام معظم رهبری در روز قدس یک تفکیک زمانی قابل انجام است، بخشی از فرمایشات ایشان مربوط به تاریخچه مقاومت مردم فلسطین، بخشی مربوط به وضعیت فعلی و شرایطی که محور مقاومت دارد و بخشی نیز مربوط به آینده و اتفاقاتی که بناست در آینده رخ دهد و راهکارهایی که برای آینده پیش‌بینی می‌شود.


بیشتر بخوانید:


وی بیان کرد: در رابطه با بحث آینده و راهکاری که برای آینده فلسطین مطرح فرمودند، موضوع اصلی این بحث، همه‌پرسی بود و اینکه امروزه در سراسر دنیا سیستم دموکراسی یک سیستم پذیرفته شده‌ای است و قاعدتاً دموکراسی اگر در آمریکا و سایر مناطق ترویج می‌شود، هیچ دلیلی ندارد که این سیستم در فلسطین استفاده نشود و در این منطقه نسبت به این راهکار بی‌توجهی شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در فرمایشات مقام معظم رهبری این بود که جمعیت فلسطین 14 میلیون نفر است که از این تعداد، 7 میلیون در سرزمین‌های اشغالی مانند غزه، کرانه غربی و بخشی هم در سرزمین‌های اشغالی 1948 زندگی می‌کنند که این 7 میلیون نفری که در این منطقه زندگی می‌کنند، تعدادشان بیشتر از صهیونیست‌هاست و این در حالی است که تعداد رژیم صهیونیستی کمتر از 7 میلیون نفر است.

 انقراض رژیم صهیونیستی با رأی‌گیری در سرزمین‌های اشغالی

ایزدی تصریح کرد: نکته‌ای که در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد این است که افراد و جمعیت‌هایی که از سرزمین فلسطین اخراج شده‌اند و به‌نوعی در دنیا آواره هستند، این افراد باید به سرزمین‌های خود بازگردند که اگر این اتفاق رخ دهد و 7 میلیون دیگر بازگردند، توازن بین جمعیت فلسطین و جمعیت اشغالگر بسیار متفاوت خواهد بود و در نتیجه رأی‌گیری هم متفاوت می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر هم اگر در این سرزمین، صف رأی‌گیری وجود داشته باشد، در حقیقت ما با حکومت دیگری در مناطق اشغالی مواجه خواهیم شد، چرا که در این صورت رژیم صهیونیستی منقرض خواهد شد و اشغال پایان پیدا خواهد کرد. اصطلاحی که مقام معظم رهبری برای اولین بار استفاده کردند و فرمودند که «پادگان تروریستی که در منطقه اشغالی مستقر شده کشور نیست، بلکه یک پادگان تروریستی است که یک تعداد افراد نظامی در آنجا حضور دارند که دوره این افراد تمام می‌شود.»

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که رژیم صهیونیستی آمادگی برگزاری انتخابات آزاد به گونه‌ای که در دنیا مرسوم است را ندارد، اما چه کار می‌تواند بکند؟ که این همان مهمی است که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند و گفتند که ما در سرزمین‌های اشغالی با یک بحران سیاسی مواجه هستیم، رژیم صهیونیستی در طی دو سال گذشته، چهار بار انتخابات داشته که اگر سیستم سیاسی آن‌ها دچار مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نباشد، این نوع انتخابات مکرر اتفاق نخواهد افتاد و این در حالی است که چنین اتفاقاتی کمتر در دنیا رخ می‌دهد و این نشان از آشفتگی فعلی رژیم صهیونیستی است.

ایزدی تصریح کرد: با توجه به این مشکلاتی که رژیم صهیونیستی دارد، اگر کمک‌های رژیم صهیونیستی در خارج از سرزمین‌های اشغالی و کمک‌های دولت‌های رژیم آمریکا نباشد، قطعاً مشکلات اقتصادی که در حال حاضر وجود دارد، بیشتر خواهد شد. درگیری که بین جمعیت ارتدوکس با جمعیتی که معتقد به آموزه‌های جریان مذهبی ارتدوکدس نیستند، به‌صورت گسترده است.

انتخاب دوم پیش‌روی رژیم صهیونیستی؛ تکرار کشتار

وی اظهار کرد: با توجه به این درگیری‌هایی که رژیم دارد و از طرفی نیز ابزار معمول انتخابات را هم نمی‌‌پذیرد، یک انتخاب دومی هم دارد و آن این است که این افراد باید همان کارهایی را که در ابتدای تأسیس رژیم صهیونیستی در سال 1948 انجام دادند را تکرار کنند، مانند اخراج و کشتار که هر از چند گاهی نیز اینگونه بحث‌ها هم دیده می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: البته این کار، کار سختی است و به‌نظر نمی‌رسد که انتخاب واقعی باشد. به هر حال در دنیای امروز کارهایی را که 70 سال گذشته می‌شد، انجام داد را با توجه به ابزارهای ارتباطی و رسانه‌هایی که نسبتاً می‌توانند، پوشش خبری مستقلی داشته باشند و با توجه به گستردگی وسایل ارتباطی، تکرار سبک کشتار و سبک کارهایی که در سال 1948میلادی انجام می‌شد، کار سختی است و اگر رژیم بخواهد وارد آن فاز شود، در روند تسریع نابودی خود کمک خواهد کرد.

ایزدی اضافه کرد: در نتیجه این حرکت، یک جنبش مردمی نجات مردم در جهان اسلام راه خواهد افتاد که متوقف کردن این جنبش مردمی برای بسیاری از دولت‌هایی که با این نگاه هم‌سو نیستند، کار دشواری خواهد بود و همچنین رژیم صهونیستی نیز امکان توقف کردن آن را نخواهد داشت، از این‌رو انتخاب دوم را هم نمی‌‌توانند در عمل انجام دهند.

انتخاب سوم؛ پذیرش سیستم آپارتاید و چالش‌های آن

وی تأکید کرد: اما در این میان گزینه سومی هم وجود دارد که همان انتخاب سیستم آپارتاید است که در حال حاضر نیز در رژیم صهونیستی این سیستم در حال اجراست، منتهی مدیریت این سیستم و ادامه این سیستم هم با چالش‌های جدی مواجه است. چالش اول، تغییر دموکراسی در فلسطین است، با توجه به اینکه رشد جمعیت مردم فلسطین بیشتر از رشد جمعیت صهیونیست‌هایی است که در آن منطقه هستند، این امر به نوعی مدیریت را سخت می‌کند، چرا که با افزایش جمعیت، مدیریت سیستم آپارتاید نیز سخت‌تر می‌شود.

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: اما چالش دومی که سیستم آپارتاید با آن مواجه است، رشد جمعیت یهودیان ارتدوکس است که این افراد نسبت به یهودیان سکولار و یا یهودیانی که متشرع نیستند بیشتر است و با توجه به اینکه شهرداری‌های سرزمین اشغالی نیز از قدرت نسبتا بالایی برخوردار است و درصد قابل توجهی از آن‌ها نیز یهودیان ارتدوکس هستند و به‌تدریج نیز تعدادشان افزایش پیدا می‌کند.

ایزدی تصریح کرد: یهودیان ارتدوکس به دلیل نوع نگاهی که دارند، محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کنند و مشکلاتی که برای دیگر یهودیان ایجاد کرده و ایجاد می‌کنند، باعث می‌شود که بسیاری از یهودیان سکولار به غیر ارتدوکس نمی‌توانند ذیل حکومت‌هایی زندگی کنند که در رأس‌ این حکومت‌ها یهودیان ارتدوکس قرار دارند که در نهایت هم مهاجرت معکوس رخ می‌دهد که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به این نکته به درستی اشاره شد.

وی اظهار کرد: ما چندین سال است که در سرزمین‌های اشغالی مهاجرت معکوس داریم، بدین‌گونه که تعداد افرادی که از سایر نقاط دنیا وارد سرزمین اشغالی می‌شوند، کمتر از تعداد افرادی است که از این سرزمین خارج می‌شوند که نتیجه این حرکت این است که این یهودیان ارتدوکس قدرت بیشتری در دولت رژیم صهونیستی پیدا می‌کنند و در نهایت رسیدن به نوعی تعامل با جمعیت فلسطینی سخت‌تر می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: از این‌رو چالش نگاه داشتن سیستم آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی این است که غیر از اینکه جمعیت فلسطینی رشد می‌کند، جمعیت صهیونیستی هم به دلیل مهاجرت معکوسی که دارند کاهش پیدا می‌کند و آن تعدادی که ماندگار می‌شوند به دلیل تندرویی‌های خاصی که دارند، برای رسیدن به یک تعامل با جمعیت فلسطینی هم در عمل غیرممکن می‌شود.

ایزدی چالش سوم انتخاب سیستم آپارتاید را که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیر خود به این موضوع تأکید داشتند، رشد تدریجی مقاومت فلسطین و توانمندی آن دانست و تأکید کرد: همواره ما شاهد جنگ‌هایی مانند جنگ 33 روزه، جنگ 22 روزه و جنگ 8 روزه بوده‌ایم که در پی هریک از این جنگ‌ها شکست‌های متعددی را رژیم صهونیستی تجربه کرده و به دنبال آن نیز توانمندی مردم فلسطین افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که مردم فلسطین یک زمانی با سنگ مبارزه می‌کردند اما امروزه با موشک‌های نقطه زن مبارزه می‌کنند که این نشان‌دهنده توانمندی آن‌ها و کمک‌هایی است که جمهوری اسلامی به این سرزمین کرده و هیچ کشوری جرأت چنین کاری را نکرده است.

وی افزود: زمانیکه جریان مقاومت جایگاه و قدرت بیشتری پیدا می‌کند، درگیری‌ها هم بیشتر می‌شود مانند اتفاقات اخیری که در قدس شریف رخ داد، این نوع درگیری‌ها افزایش پیدا می‌کند و صهیونیست‌ها چاره‌ای جز اینکه آن‌ها را سرکوب کنند، ندارند.

دلیل حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان اینکه حامی اصلی رژیم صهیونیستی رژیم آمریکا بوده‌است، تأکید کرد: همواره بخش عمده‌ای از دلیل این حمایت‌ها نیز به لابی اسرائیل بازمی‌گردد. در حال حاضر در لابی اسرائیل در داخل آمریکا شکاف‌های متعددی وجود دارد و چالش‌های بسیاری نیز با یکدیگر دارند، این در حالی است که امروزه تشکل «جی استریت» در آمریکا که کاملاً مخالف سیاست‌های نتانیاهو است، به‌دلیل اینکه متوجه شده‌اند که نگاه داشتن سیستم آپارتاید کار سختی است، بر همین اساس، برخلاف لابی‌های دیگر دنبال راه‌حل دو دولت هستند.

ایزدی افزود: بنابراین ما می‌بینیم که حامی اصلی رژیم صهیونیستی هم خود، دچار افت شده که این امر را نیز مقام معظم رهبری به‌درستی اشاره کردند. مباحثی مانند مدیریت بهداشت آمریکا، انتخاباتی که در آمریکا برگزار شد، بحث افول آمریکا و... همگی نشان می‌دهد که این کشور با چالش‌های جدی مواجه است، از این‌رو ادامه دادن سیستم آپارتاید با عقبه‌ای که به‌تدریج خودش هم رو به زوال است و به‌نوعی حضور خود را در این منطقه کم می‌کند نیز یکی دیگر از این مشکلات پیش روی آن‌هاست.

وی بیان کرد: اگر این مشکلات را در کنار یکدیگر قرار دهیم، سیستم آپارتاید به‌دلیل فشارهایی که وارد می‌کند به‌تدریج از بین خواهد رفت و مسئولین رژیم صهیونیستی چاره‌ای نخواهد داشت، جز اینکه مجبور خواهند شد، همان کاری را انجام دهند که آپارتاید در آفریقای جنوبی انجام داد و دولت سفیدپوست مجبور شد انتخاباتی برگزار کند که سیاه پوستان در آن حق رأی داشته باشند و برگزاری انتخابات همانا و پایان سیستم آپارتاید نیز همانا.

نابودی رژیم صهیونیستی طی 25 سال آینده

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اما تا چه اندازه زمان لازم است که اسرائیل تحت فشار سیستم آپارتاید شود و در نهایت مجبور به پذیرفتن همان پیشنهادی شود که مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود به آن اشاره کردند و این پیشنهاد نیز سال‌هاست که توسط جمهوری اسلامی مطرح شده و در اسناد سازمان ملل هم وجود دارد.

ایزدی ادامه داد: همواره طبق برآوردی که وجود دارد، نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی طی 20 تا 25 سال آینده نابود خواهد شد، در حقیقت این پیش‌بینی واقعی و کارشناسانه‌ای است و چالش‌های موجود در این رژیم نیز حاکی از این امر است. از طرفی نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری چند توصیه وجود داشت که افول رژیم صهیونیستی را تسریع می‌کند از جمله بحث اتحاد بین جریان‌های فلسطینی، قدرتمندتر شدن جریانات فلسطینی، توجه به مکتب جهاد و شهادت، ادامه فرهنگ مبارزه‌ای که در آن منطقه وجود دارد و کمک کردن بخش‌های مختلف سرزمین‌های اشغالی به یکدیگر در زمانیکه بخشی از آن دچار چالش می‌شود که این مباحث، راهکارهایی هستند که ایشان در فرمایشات خود به آن‌ها تأکید داشتند.

وی تصریح کرد: از طرفی نیز مسلمانان و آزادی‌خواهان خارج از سرزمین‌های اشغالی یک سری مسئولیت‌هایی دارند، مانند کارهایی که جمهوری اسلامی می‌کند واقعا تأثیرگذار بوده است. همواره تأکید مقام معظم رهبری این بود که روند عادی‎سازی رژیم صهیونیستی در کنار برخی از کشورهای عربی که به این مسیر کشیده شدند و ضرر کردند، نشانه ضعف آن‌هاست و این در حالی است که اگر تفکر غرب‌گرا وجود نداشت، مسئله فلسطین به اینجا کشیده نمی‌شد.

استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تأکید کرد: بنابراین می‌توان گفت که در اینجا از یک طرف ضعیف‌تر شدن جریان صهیونیستی غربی و عقبه‌های این‌ها در کشورهای عربی و از طرفی نیز قدرتمند شدن جریان اسلامی را داریم. در واقع نکاتی که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به آن‌ها اشاره کردند، همگی با سندهای موجود هماهنگ است، اما اگر برخی از افراد اطلاعات کمی هم در این زمینه داشته باشند، باز هم می‌توانند ضعیف شدن رژیم صهیونیستی و قدرتمند شدن جریان مقاومت را متوجه شوند.

انتهای پیام
captcha