نگاهی به زمان‌بندی برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3974894
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵

نگاهی به زمان‌بندی برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن

چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم امسال در بازه زمانی 9 ماهه به سرانجام خواهد رسید و فرایند آن که از ابتدای اردیبهشت‌ آغاز شده است تا اوایل دی‌ ادامه خواهد یافت.

نگاهی به زمان‌بندی برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، که آخرین روزهای ثبت‌نام آن در حال سپری شدن است، در بازه زمانی 9 ماهه به سرانجام خواهد رسید. به این ترتیب که آغاز فرایند این دوره از ابتدای اردیبهشت‌ با ابلاغ شیوه‌نامه آغاز شد و روز سوم دی‌ با برگزاری مراسم اختتامیه مرحله کشوری به کار خود پایان خواهد داد.

این دوره از مسابقات، برخلاف سال گذشته که در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار شد، با اضافه شدن مرحله نیمه‌نهایی چهار مرحله‌ای شده است و پیش‌بینی می‌شود که اضافه شدن همین مرحله افزایش سطح کیفی مسابقات در مرحله نهایی(کشوری) را به دنبال داشته باشد.

بر اساس آنچه در شیوه‌نامه مسابقات سراسری قرآن آمده است، مرحله شهرستانی این مسابقات که اولین مرحله چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن است از اول تیر آغاز می‌شود و شهرستان‌های مختلف بر اساس شرایطی که دارند طی این ماه اقدام به برگزاری مسابقات می‌کنند.

در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز همچون دوره گذشته همه شهرستان‌های کشور مسابقات خود را برگزار نمی‌کنند، بلکه ثبت‌نام‌کنندگان چند شهرستان همجوار بر اساس شرایطی، همچون تعداد شرکت‌کننده و امکانات، رقابت این مرحله را به صورت تجمیعی برگزار می‌کنند.

برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن بر این باورند که برگزاری تجمیعی مسابقات مرحله شهرستانی می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه‌ها و کیفیت‌بخشی این مرحله اثرگذار باشد، موضوعی که اظهار نظر قطعی در مورد آن مستلزم برگزاری بیشتر مسابقات بر این سیاق است.

بر اساس زمان‌بندی اعلام شده در شیوه‌نامه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، مرحله استانی مسابقات نیز در فصل تابستان برگزار شده و تا پایان شهریور این مرحله در تمامی استان‌ها به پایان خواهد رسید. به این ترتیب تابستان زمان برگزاری مرحله شهرستانی و استانی مسابقات این دوره است.

مرحله نیمه‌نهایی مسابقات امسال، که برای اولین بار اجرا می‌شود، نیز در هفته آخر مهر و هفته اول آبان‌ برگزار خواهد شد. همچنین مرحله کشوری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از 20 آذر تا سوم دی‌‌ماه اجرا خواهد شد تا به این ترتیب چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم طی حدود 9 ماه به سرانجام برسد.

در این دوره از مسابقات زمان برگزاری مرحله شهرستانی رشته تفسیر عمومی قرآن 13 مرداد اعلام شده است. همچنین مرحله استانی این رشته نیز 11 مهر برگزار خواهد شد. این دو مرحله به صورت آنلاین و پاسخ به سؤالات چندگزینه‌ای برگزار می‌شود. مرحله کشوری نیز همزمان با مسابقات سایر رشته‌ها از 20 آذر تا سوم دی‌ برگزار خواهد شد و احتمال برپایی آزمون شفاهی در دو مرحله کشوری و استانی هم وجود دارد.

مسئولان برپایی مسابقات تأکید ویژه‌ای بر برگزاری حضوری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن دارند اما در شیوه‌نامه این دوره از مسابقات نحوه اجرای آن به وضعیت شیوع کرونا در کشور مشروط شده است. بر همین اساس به جز مرحله نیمه‌نهایی، که از هم‌اکنون بر برگزاری غیرحضوری آن اجماع شده، سایر مراحل با توجه به شیوع کرونا به صورت حضوری یا مجازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha