حمایت از طرح‌های پژوهشی و فناورانه ملی در 5 محور حوزه سلامت
کد خبر: 3987621
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱

حمایت از طرح‌های پژوهشی و فناورانه ملی در 5 محور حوزه سلامت

تفاهم‌نامه همکاری میان مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران(NIMAD) و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با موضوع حمایت از طرح‌های پژوهشی و فناورانه ملی به امضا رسید.

حمایت از طرح‌های پژوهشی و فناورانه ملی در 5 محور حوزه سلامتبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط‌ عمومی مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی، فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و رئیس مؤسسه نیماد در مراسم امضای تفاهم­‌نامه، گفت: مؤسسه نیماد بزرگ‌ترین مؤسسه حامی پژوهش‌های حیطه علوم پزشکی در کشور است که در ایام اخیر سه برنامه بزرگ را در مجموعه فعالیت‌های خود در نظر گرفته است.

نجفی برنامه نخست را همکاری با گرنتینگ بادی‌های داخلی کشور بیان کرد و گفت: امکان مشارکت با تمام مؤسسه‌هایی که به نوعی حمایت‌گر پژوهش و فناوری و فناوران در کشور هستند وجود دارد و باید فعالیت‌های همسو در این جهت توسعه یابد.

رئیس مؤسسه ملی حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، تصریح کرد: همین برنامه در زمینه گرنت‌بادی‌های خارج از کشور نیز در نظر گرفته شده است. در هفته جاری نیز یک برنامه مشترک با یکی ازگرنتینگ بادی‌های کشور آلمان خواهیم داشت و چنین اقداماتی در نیماد رو به توسعه است.

نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز همکاری با سازمان­‌های سیاست­گذار در حیطه سلامت را سومین برنامه توسعه­‌ای نیماد دانست و گفت: در تعامل با سازمان‌­های سیاست­گذار نیازهای آنها را استخراج کرده و پس از تبدیل آنها به پروپوزال(RFP)  فراخوانی برای جلب تمام محققان و پژوهشگران منتشر می­‌شود. بخشی از تامین اعتبار پروپوزال‌­ها از سوی سازمان سیاست‌گذار انجام می­‌شود و بخش دیگر را نیماد می‌­پردازد.

تبدیل تحقیقات دانشگاهی به فناوری

وی با اعلام اینکه اولین دور این فراخوان­‌ها منتشر شده و اکنون در سایت نیماد قابل مشاهده است، گفت: اگر قرار است که تحقیقات و فناوری در کشور از تحقیقات دانشگاهی به سمت تحقیقات ملی برود و از سطح ملی به فناوری منجر شود، چاره‌­ای نیست جز اینکه زیست‌­بوم تحقیقات و فناوری هم در کشور به طور ساختارمند به یکدیگر متصل شود و اهداف مشخصی را دنبال کند.

 رئیس مؤسسه ملی حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، افزود: هم‌­اکنون در برنامه‌ای که با حمایت و همسویی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ایجاد شده نگاه ما به حیطه‌هایی است که همگرایی وجود دارد تا به هم‌­افزایی برسیم.

نجفی جزئیات اولین فراخوان مشترک نیماد با صندوق INSF را برشمرد و گفت: پیرو این تفاهم‌نامه در مرحله نخست از پروپوزال‌­های پنج حوزه فرآورده‌های سلامت‌محور اعم از دارو، کاشتنی‌ها، تجهیزات پزشکی، بزرگ داده‌­ها، آلاینده‌­های محیط زیستی و ... در قالب 300 میلیون تومان از سوی نیماد و 300 میلیون تومان دیگر از صندوق INSF حمایت خواهد شد.

نجفی با تأکید بر اینکه در محورهای ذکر شده به کمک و همگرایی فعالان در حوزه­های دیگر علوم علاوه بر پزشکی و سلامت نیاز داریم، گفت: مانند دیگر کشورهای دنیا برای حرکت در لبه دانش باید از کمک تمام افراد برجسته در حوزه­‌های مختلف استفاده کنیم. در این حیطه‌ها و در بحث سلامت، به شدت نیازمند یاری رشته‌های خارج از علوم پزشکی هستیم، در فراخوان‌های آتی، بر حسب نیاز کشور و بر حسب علاقه‌مندی که در دوسوی این تفاهم‌نامه وجود دارد، ممکن است حیطه‌های دیگری نیز اضافه شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، یکی از نقاط قوت این برنامه را الزام بر حضور دانشجویان پسادکترا بیان کرد و گفت: این موضوع خیلی کمک می‌کند تا پژوهشگران جوان در کنار افرادی که صاحب سبک هستند، در کشور قرار گیرند و از این حمایت‌­ها استفاده کنند.

نجفی ضمن دعوت از پژوهشگران حیطه علوم پزشکی و از پژوهشگران سایر واحدهای دانشگاهی کشور در وزارت علوم و از همه مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور برای شرکت در این فراخوان، اظهار امیدواری کرد که با شناسایی مشکلات کشور و شناسایی ابرترندهایی که نیاز کشور برای بحث مرجعیت علمی است، پژوهشگران رشته‌های مختلف در کنار هم قرار بگیرند تا اتفاق خوبی را در پایان شهریور ماه شاهد باشیم.

وی بیان کرد: امیدواریم بخش‌هایی مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این حرکت هم‌گرایانه حمایت کنند و به صورت ویژه‌ مشارکت کنند تا این اقدامات به یک جریان اصلی در کشور تبدیل شود، گرنتیگ‌بادی‌ها و حمایت‌کننده‌های بخش پژوهش و فناوری در کنار یکدیگر و به صورت هم‌جهت از پژوهش‌ها حمایت کنند.

20 شهریور مهلت ارسال پروپوزال­‌ها

در ادامه ایمان افتخاری، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به تشریح جزئیات این تفاهم‌­نامه پرداخت و گفت: در اولین فراخوان طرح‌­های پژوهشی مشترک پژوهشگران صندوق و نیماد  5 حیطه اصلی در نظر گرفته شده است که شامل: ۱- پژوهش­‌های حوزه فراورده‌های سلامت­‌محور (دارو، کاشتنی­‌ها، تجهیزات­ پزشکی، ابزارهای تشخیص، بیوسنسورها، میکروروبات، بیونیک و پوشیدنی­‌ها)، 2- استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، ابرداده‌ها، در تشخیص، پیشگیری و درمان بیمارها، -۳ آلاینده‌های محیط زیستی (شناسایی / ارزیابی اثرات / کنترل آلاینده‌ها)، 4- بایو متریال در پزشکی و مهندسی بافت، پرینتر، جوهرهای زیستی و محصولات سه بعدی و 5- بهداشت مواد غذایی و پروبیوتیک است.

افتخاری افزود: در این فراخوان پیشنهاد تحقیق «نیاز محور» بر اساس حیطه‌های پژوهشی بالا به صورت مشترک توسط دو محقق اصلی («عضو هیئت علمی یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات پژوهشی غیر علوم‌پزشکی» و «عضو هیئت علمی یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات پژوهشی زیر مجموعه وزارت بهداشت») تهیه می‌شود.

وی با اعلام اینکه علاقه‌مندان تا 20 شهریور ماه فرصت دارند، گفت: در این فراخوان صندوق INSF و موسسه نیماد در مجموع از 20 طرح منتخب حمایت می‌­کند که طی آن نیماد و صندوق به صورت مشترک 6 میلیارد ریال در هر طرح تحقیقاتی سرمایه­‌گذاری می­‌کنند.

انتهای پیام
captcha