فقدان منافع حیاتی آمریکا در افغانستان دلیل قدرت‌گرفتن طالبان بود
کد خبر: 3992818
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
استاد دانشگاه «امریکن» در گفت‌و‌گو با ایکنا:

فقدان منافع حیاتی آمریکا در افغانستان دلیل قدرت‌گرفتن طالبان بود

«گوردون آدامز»، استاد دانشگاه «امریکن» درباره چرایی خروج آمریکا از افغانستان و قدرت‌گرفتن طالبان گفت: افکار عمومی آمریکا از جنگ خسته شده بودند و این چیزی بود که ترامپ و بایدن به وضوح می‌دیدند، از طرفی افغانستان از نظر منطقی جزء منافع حیاتی ایالات متحده قرار نداشت، به همین دلیل آمریکا تصمیم به خروج از این کشور گرفت و طالبان روی کارآمد.

به گزارش ایکنا؛ تحولات افغانستان در طول دو هفته اخیر باعث شده که نگرانی‌های بسیاری در مورد  وضعیت این کشور و شرایط مردم در اوضاع کنونی به وجود آید. در این میان انتقادات زیادی نسبت به نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به وجود آمده و خروج ارتش آمریکا از افغانستان به نوعی شکست سیاست‌های این کشور بعد از حدود 20 سال حضور در افغانستان توصیف شده است.

انتشار تصاویر ازدحام و تلاش مردم افغانستان برای خروج از این کشور، انتشار اخباری مبنی بر شکنجه و کشتار برخی مخالفان از سوی نیروهای طالبان و گزارش‌هایی در مورد اعمال محدودیت‌های سختگیرانه علیه زنان باعث شده برخی خوشبینی‌ها نسبت به تغییر رفتار گروه طالبان که در ابتدا وجود داشت، رفته رفته کمرنگ شود.

با وجود اینکه برخی گزارش‌ها از تلاش طالبان برای آرام نشان دادن اوضاع در مناطق تحت کنترل خود دارد، اما مقاومت‌های محلی در مناطق تحت کنترل طالبان و تشکیل گروه‌های مقاومت به رهبری احمد مسعود در دره پنجشیر باعث شده که تنش‌ها و نگرانی از آغاز یک جنگ داخلی دیگر در افغانستان بالا بگیرد.

برای واکاوی هر چه بیشتر تحولات افغانستان با گوردون آدامز(Gordon Adams)، استاد دانشگاه امریکن (American University) در شهر واشنگتن دی سی آمریکا و کارشناس سیاست خارجی ایالات متحده گفت‌و‌گو کردیم، وی در پاسخ به سؤالی درباره دلایل و ریشه‌های قدرت گرفتن طالبان در افغانستان با اشاره به تفاوت‌های استراتژیک طالبان و ارتش آمریکا در میدان جنگ گفت: نیروهای طالبان بومی، متمرکز و با اهدافی استراتژیک بودند. برخلاف آنها، آمریکایی‌ها یک نیروی خارجی بودند که دائماً اهداف و تاکتیک‌های خود را تغییر می‌دادند و تمرکز نداشتند.

آدامز در مورد برخی اظهارات در مورد اینکه خروج آمریکا از افغانستان غیرمسئولانه بوده و به نحوی این کشور را به طالبان واگذار کرده است، تصریح کرد: افکار عمومی آمریکا از جنگ خسته شده بودند و این چیزی بود که ترامپ و بایدن به وضوح می‌دیدند. افغانستان از نظر منطقی جزء منافع حیاتی ایالات متحده نبود؛ برای همین آمریکا تصمیم به خروج از آن گرفت، هر چند جنگ در این کشور 20 سال به طول انجامید.

وی افزود: 2400 سرباز کشته و 25 هزار نفر زخمی شدند. 3800 پیمانکار دولتی جان خود را از دست داده بودند و صدها هزار افغانی  مرده بودند. این  جنگ، جنگی نبود که با پیروزی به پایان برسد و از طرف دیگر وضعیت در افغانستان برای آمریکا مخاطره نداشت زیرا دولت آمریکا مأموریت‌های مهمی در خانه داشت.

افغانستان فاقد اهمیت و منافع حیاتی برای آمریکا بود

استاد دانشگاه امریکن فساد گسترده و سازماندهی شده دولتی را در قدرت‌گرفتن طالبان در افغانستان مهم دانست و گفت: فساد مطمئناً در نارضایتی افغان‌ها از رژیم اشرف غنی و عدم تمایل برخی سربازان به جنگ نقش داشت.

وی تصریح کرد: این امر ارتباط زیادی با عدم محبوبیت دولت غنی و ناکارآمدی آن در کشور دارد و همینطور ارتباط زیادی با شکست تلاش‌های «ملت‌سازی» ایالات متحده در افغانستان داشت. از طرف دیگر هم اثبات اینکه طالبان تغییر کرده هنوز مشخص نیست و باید با بدبینی به این موضوع نگاه کرد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی آمریکا در پاسخ به این سؤال که به نظر شما کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان در مورد طالبان چه خواهند کرد؟ گفت: اگر طالبان حکمرانی و کنترل مؤثری را ایجاد کنند، کشورهای منطقه از آنها استقبال خواهند کرد. با این همه با توجه به واقعیت‌های موجود در مورد قدرت، بعید به نظر می‌رسد که طالبان تلاش کنند که افغانستان به قدرت منطقه‌ای تبدیل شود. آنها منابع لازم برای این کار را ندارند.

گوردون آدامز در پایان آینده افغانستان را با توجه به تحولات اخیر بسیار بد توصیف کرد و گفت: روزهای سختی برای کسانی که از ظلم و ستم بیرون آمده‌اند به ویژه زنان و کودکان در پیش خواهد بود. تجارت مواد مخدر به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت و ممکن است جنگ سیاسی ـ نظامی وجود داشته باشد زیرا جنگ‌سالاران و شبه نظامیان آنها در برابر طالبان مقاومت می‌کنند. روزهای تاریکی در پیش است.

گفت‌وگو: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha