اسلام با قرائت شیعی، اسلام آشتی، فرهنگ و دانش است
کد خبر: 4011281
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
آیت‌الله محقق‌داماد در دیدار با جهادگران دانشگاهی:

اسلام با قرائت شیعی، اسلام آشتی، فرهنگ و دانش است

آیت‌الله محقق‌داماد بر این باور است: اسلام با قرائت شیعی، اسلام آشتی، فرهنگ، علم و دانش است. چنین قرائتی از اسلام به دست ما رسیده است. سعی کنید این قرائت بین‌المللی شود و به جهان عرضه شود.

نمایش تصویر خشن اسلام گناه ماست/ ساخت فرهنگ دوستی و آشتی را جدی بگیریمبه گزارش ایکنا، در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی و به انگیزه تجلیل از مقام فرهنگی و قرآنی آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، صبح امروز ۱۶ آبان ماه جمعی از جهادگران حوزه فرهنگی و قرآنی جهاددانشگاهی در فرهنگستان علوم با این استاد پیشکسوت حوزه و دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد، آیت‌الله محقق‌داماد سخنان خود را با تلاوت آیه 159 آل‌عمران آغاز کرد و گفت: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ».

وی گفت: آنچه بعد از عمر طولانی خود درک می‌کنم و از شما بزرگواران استدعا دارم، این است که نسبت به فرهنگ‌سازی آن اهتمام داشته باشید؛ دوستی، رحمت و فرهنگ آشتی است. در آیه‌ای که تلاوت کردم خداوند، پیامبر اسلام را تجلی رحمت الهی معرفی می‌کند. ما پیرو این پیغمبریم ولی به نام این دین و این پیامبر، حمام خون جاری می‌کنیم. به نام این پیغمبر آدم می‌کشیم، سر می‌بریم، زنان را بی‌شوهر می‌کنیم، بچه‌ها را بی‌پدر می‌کنیم، ما به عنوان پیروان محمد(ص) شرمنده‌ایم.

وی در ادامه افزود: خداوند در این آیه‌ می‌فرماید پیامبر(ص) رحمت است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ». «لنت لهم» یعنی نرم‌خو شدی، جاذبه پیدا کردی، دلربا شدی. برای تکمیل دلربایی اولا اهل عفو باش و از هر کس که به تو بدی کرد بگذر و حتی برای آنهایی که با تو بد می‌کنند طلب مغفرت کن و در آخر، آنها را در امور شرکت بده و رأی آنها را محترم بشمار، پس از مشورت تصمیم بگیر و بر خدا توکل کن. خیلی آیه عجیبی است. من صریح عرض می‌کنم با بسیاری آیات قرآن التذاذ پیدا می‌کنم، عشق می‌کنم، نه به عنوان یک مؤمن بلکه به عنوان یک انسان از اینکه چقدر مطالب زیبا بیان شده است. یکی از بهترین و زیباترین آیات قرآن این آیه است.

جاذبه اسلام با قرائت شیعی برای جهانیان

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در عمر علمی و تحقیقاتی که داشته‌ام، از سال 1360 تا امروز سفرهای بین‌المللی زیادی کرده‌ام. خیلی صریح بگویم محتوای تشیع، یعنی اسلام با قرائت شیعی، با تفسیر علوی و صادقی و باقری می‌تواند چنان جاذبه‌ای داشته باشد که دنیا را به خود جذب کند. اسلام با قرائت شیعی، اسلام آشتی، فرهنگ، علم و دانش است. چنین قرائتی از اسلام به دست ما رسیده است. سعی کنید این قرائت بین‌المللی شود و به جهان عرضه شود. در سفر اخیری که به واتیکان داشتم و چند دقیقه‌ای درباره نگاه قرآن به طبیعت، صحبت کردم، سخنانم برای پیروان ادیان مختلفی که آنجا بودند خیلی جاذب و جالب بود. پاپ پیشین یک جمله گفته بود که اسلام با شمشیر پیش رفته است. من نامه‌ای با عنوان «راز دلربایی اسلام» نوشتم و توضیح دادم شمشیر برای مقطع خاصی بود و موانع را دفع کرد. آنچه باعث شد اسلام با سرعت هرچه‌ تمام‌تر دنیا را بگیرد، محتوای دلربای اسلام است.

اسلام با قرائت شیعی، اسلام آشتی، فرهنگ و دانش است

وی در ادامه تأکید کرد: به صراحت عرض می‌کنم اگر ما اسلام را خشن جلوه دادیم، گنهکاریم. اسلام‌هراسی که امروز در دنیا ایجاد شده است یقینا" بهترین راهی است که دشمنان اسلام برای خشن کردن چهره اسلام برگزیدند. یقین دارم پشت این قضیه، دست‌های قدرت‌های ضداسلام است ولی با کمال تأسف باید گفت خط مقدم این جریان چه کسانی هستند؟ کسانی که به خودشان مواد منفجره می‌بندند و صدها نفر را می‌کشند، کسانی هستند که می‌خواهند به بهشت بروند؟ آن چیزی که خط مقدم را تشکیل می‌دهد جهل به اسلام است لذا توصیه می‌کنم بیشترین وقت‌تان را برای فهم صحیح از قرآن و اسلام صرف کنید.

باید با قرآن بالا برویم

محقق‌داماد یادآور شد: مولوی چه زیبا گفته است؛ «زان که از قرآن بسی گمره شدند/ زین رسن قومی درون چه شدند/ مر رسن را نیست جرمی ای عنود/ چون تو را سودای سر بالا نبود». خود قرآن هم می‌فرماید: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا». این قرآن مثل طنابی است که باید آدم را بالا ببرد، ولی برخی با آن درون چاه رفتند. ما باید با قرآن بالا برویم.

وی در پایان گفت: مسئولیتی که شما دارید مسئولیت کمی نیست. مسئولیت شما معرفی اسلام راستین، اسلام مهربانی، فرهنگ دوستی و دلربایی و فرهنگ‌سازی در این زمینه است. این مسئولیت بسیار سنگینی است. شما سعی کنید فرهنگ‌ساز باشید یعنی دنبال این نباشید فرهنگ را حفظ کنید، بلکه فرهنگ‌ساز باشید. اولا باید بدانید توحید یعنی چه. خواجه طوسی می‌گوید توحید یکی گفتن و یکی کردن است، یعنی باید جهان را یکی کنیم. در کنار نهاد توحید باید نهاد اخوت مورد توجه قرار گیرد؛ اخوت ایمانی و اخوت انسانی. ما با هر انسانی، برادر و خواهر هستیم، این امور نیازمند فرهنگ‌سازی است.

در ادامه این نشست صمیمی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان ضمن توضیح درباره فعالیت خبرگزاری ایکنا، گفت: ما در سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری قرآن از شما به عنوان چهره بین‌المللی گفتمان رأفت و مهربانی اسلام سپاسگزار هستیم. سخنرانی ارزشمند شما در رم انعکاس برجسته‌ای داشت و به عنوان شیعه و مسلمان به خودمان بالیدیم که چهره ارزشمندی مثل شما، از ایران اسلامی در مجامع بین‌المللی حضور دارد و افتخارآفرینی می‌کند.

وی در ادامه گفت: خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به 22 زبان تولید محتوا می‌کند و با تولیدات رسانه‌ای خود حدود 80 درصد جمعیت دنیا را پوشش می‌دهد. تفاوت ما با سایر خبرگزاری‌ها این است که صرفا خبر فارسی را ترجمه و بازنشر نمی‌کنیم بلکه در کشور هدف، برای آن جغرافیا، تولید محتوای دینی و قرآنی می‌کنیم. این خبرگزاری در 37 کشور فعالیت مستمر و مستقیم دارد. امیدواریم محبت و عنایت شما به ایکنا بیش از پیش باشد و بتوانیم افکار و اندیشه‌هایتان را به زبان‌های مختلف در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

اسلام با قرائت شیعی، اسلام آشتی، فرهنگ و دانش است

همچنین، در پایان این دیدار هدیه‌ای از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به آیت‌الله محقق‌داماد تقدیم شد.

انتهای پیام
captcha