مسابقات اوقاف بر ریل نیمه‌نهایی و ابلاغ آئین‌نامه جدید کمک‌هزینه تحصیلی قاریان و حافظان
کد خبر: 4012289
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
اهم رویدادهای قرآنی هفته /

مسابقات اوقاف بر ریل نیمه‌نهایی و ابلاغ آئین‌نامه جدید کمک‌هزینه تحصیلی قاریان و حافظان

ادامه بخش داوری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف، ابلاغ آئین‌نامه جدید کمک‌هزینه تحصیلی قاریان و حافظان، نامه مهم شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تأکید مجدد بر حاکمیتی بودن صدور مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی و برگزاری دومین نشست رویداد چهار فصل قرآنی از اخبار مهم امور قرآنی این هفته بود.

رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، سومین هفته دومین ماه پاییز با رویدادهای مهمی به پایان رسید، یکی از اتفاقات اخیر مسئله هتک حرمت به قرآن در میان جعبه میوه‌های صادراتی به عمان بود که ایکنا در گزارشی به این موضوع پرداخته و از زوایای مختلفی این قضیه را بررسی کرده است.

از دیگر اتفاقات مهم این هفته می‌توان به نشست تخصصی «سیره وحدت‌بخش ائمه معصومین(ع)» از مجموعه نشست‌های تخصصی فصل پاییز رویداد فرهنگی ـ هنری چهار فصل قرآنی اشاره کرد که به همت معاونت ترویج و توسعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

آغاز هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها، برگزاری مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، درگذشت بانوی حافظ قرآن در حادثه کوهنوردی، همچنین ابلاغ آئین‌نامه جدید کمک‌هزینه تحصیلی قاریان و حافظان و تغییر دو ردیف اساسنامه صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان به نفع فعالان قرآنی را نیز می‌توان از دیگر رویدادهای مهم هفته اخیر دانست.

خطای نابخشودنی چاپخانه‌های مصحف شریف

در ایران چاپخانه‌هایی ویژه چاپ مصحف شریف داریم. اما چه می‌شود که دیگر چاپخانه‌ها نیز اقدام به چاپ قرآن می‌کنند و کار نظارت بر روند چاپ قرآن را مشکل ساخته‌اند؟ آیا این چاپخانه‌ها در مواجهه با کاغذ‌های باطله‌ای که آیات قرآن بر روی آن نقش بسته اقدام به خمیر کردن و استفاده از آن در جلد قرآن می‌کنند یا برای سود اندک دنیوی آن را به پوشال‌سازها می‌فروشند؟ برای این معضل نهادهای مسئول چه برنامه‌ای دارند؟

راهکارهای روشن در سیره عملی ائمه برای فرقه‌گرایی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی فیروزمهر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دومین نشست چهار فصل قرآنی گفت: در سیره عملی اهل بیت(ع) راهکارهای روشن و قابل توجهی برای مواجهه با تحزب و فرقه‌گرایی که در اسلام به وجود آمده، داریم.

نشست تخصصی «سیره وحدت‌بخش ائمه معصومین(ع)» از مجموعه نشست‌های تخصصی فصل پاییز رویداد فرهنگی ـ هنری چهار فصل قرآنی ۱۸ آبان‌ماه، به همت معاونت ترویج و توسعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی فیروزمهر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

هوشنگ یاری؛ نام‌آور برای دیار کرمانشاه

هوشنگ یاری ماندگارترین نام در میان اساتید قرآنی در دیار طاق بستان است، نامی که هیچکس منکر سهم بسزای او در ارتقای تلاوت کرمانشاه نیست. به مناسبت نخستین سالروز درگذشت این قاری متخلق به اخلاق قرآنی یاد می‌کنیم از فردی که باید به عنوان الگویی برای نسل جوان بیشتر و بهتر، به ویژه از سوی مسئولان استانی معرفی شود.

هوشنگ یاری، ماندگارترین نام در عرصه تلاوت قرآن در دیار طاق بستان است، نامی که هیچکس منکر سهم بسزای او در رشد تلاوت کرمانشاه نیست و سال‌های سال باید بگذرد تا نه تنها این دیار بلکه کشور یکی چون او را به خود ببیند.

اولین سالگرد درگذشت مرحوم هوشنگ یاری، قاری بین‌المللی کشورمان شامگاه سه‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه طی برگزاری محفل انس با قرآن کریم و با مشارکت تعدادی از قاریان بین‌المللی کشورمان به صورت مجازی همراه با پخش زنده از صفحه اینستاگرامی احمد ابوالقاسمی برگزار شد.

گزارش ایکنا از داوری مسابقات قرآن اوقاف

مسابقات قرآن

مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم این روزها در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف در جریان است، در این مرحله از مسابقات که به صورت داوری فایل‌ تصویری اجرای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود، مجموعاً ۳۹۰ فایل تصویری از شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف برای گروه داوری ۷۳ نفره پخش می‌شود. این مسابقات از ۱۶ آبان‌ماه آغاز شده و تا شنبه، ۲۲ آبان‌ ادامه خواهد داشت.

سایه فعالیت‌های سیاسی نهاد رهبری بر برنامه‌های قرآنی؛ ادعا یا واقعیت؟

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور، معاون فرهنگی ـ سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن تشریح دلایل برگزار نشدن جلسات شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و دانشگاه، گفت: نهاد، مجری مستقیم هیچ رویدادی در دانشگاه نیست و نقش حمایتی و مشورتی و گاه نظارتی دارد.

«نرگس کریمی» بانوی حافظ قرآن در حادثه کوهنوردی درگذشت

نرگس کریمی، معلم، قاری و حافظ قرآن و از اعضای گروه تواشیح صهبای تهران جمعه این هفته، ۱۴ آبان‌ماه، در ارتفاعات منطقه درکه تهران، سقوط کرد و دار فانی را وداع گفت.

چرا خطاب‌های قرآن مذکر است؟

یاسر رضازاده، مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در جلسه کارگاهی «نسیم جان» با طرح این سؤال که چرا خطاب‌های قرآن مذکر است؟ گفت: حقیقت انسان نفخه روح الهی و نیز حقیقتی سرشتی و نه زن و نه مرد است. انسان با احیای این نفخه به کمال حقیقی خود نائل می‌شود و بسیاری از خطاب‌های قرآن مربوط به این موقعیت انسان است.

فعالیت ۸ ساله اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در «زلال تربیت»

کتاب «زلال تربیت» نخستین کتاب دیجیتالی وزارت آموزش و پرورش است که در آن به مجموعه فعالیت‌های اداره‌کل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ پرداخته شده است و سرفصل‌هایی چون فعالیت‌های قرآنی؛ توانمندسازی؛ کارگروه‌های معین؛ مسابقات قرآن، عترت و نماز شامل دو بخش آوایی و پژوهشی و... را در برمی‌گیرد.

ابلاغ آئین‌نامه جدید کمک‌هزینه تحصیلی قاریان و حافظان

رحمان دهقانی، رئیس اداره آموزش‌های عمومی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه جدید برای اعطای کمک‌هزینه تحصیلی به قاریان و حافظان قرآن گفت:‌ از تغییرات آن می‌توان به پرداخت صددرصد هزینه تحصیل سه ردیف اول مشمولان این طرح اشاره کرد.

ادامه‌ اعتراض معلمان جامانده از طرح مهرآفرین و امین آموزش و پرورش

معلمان قرآن، نیروهای طرح امین و طلاب مبلغ جامانده از آزمون استخدامی مردادماه ۱۴۰۰ آموزش و پرورش بار دیگر اعتراضات خود را در قالب تحصن در پاستور به گوش مسئولان رساندند.

مسئولیت حقوقی صدور مجوز مؤسسات برعهده ارشاد و تبلیغات است

در بخشی از پاسخ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی آمده است: «بر اساس ضوابط موجود، مسئولیت حقوقی صدور مجوز مؤسسات قرآن و عترت و نظارت و فعالیت آنها از حسب مورد برعهده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی است که می‌تواند امور اجرایی آن به اتحادیه‌های مذکور سپرده شود.»

حضور ۷۳ نفر در گروه داوری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن

اسامی داوران حاضر در مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد که براساس آن ۳۰ داور در بخش بانوان و ۴۳ داور نیز در بخش آقایان در گروه داوری حضور دارند.

تغییر دو ردیف اساسنامه صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان به نفع فعالان قرآنی

با پیگیری‌های فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تغییراتی در دو ردیف از اساسنامه صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان و هنرمندان کشور به نفع فعالان قرآنی به تصویب رسید.

بیانیه جامعه قرآنی در پی افتخارآفرینی اخیر نیروی دریایی سپاه

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان به نمایندگی از جامعه قرآنی کشور به افتخارآفرینی سربازان نیروی دریایی سپاه در دریای عمان واکنش نشان داد.

جشن ایکنایی‌ها به انگیزه 18سالگی

جشن هجدهمین سالگرد تأسیس خبرگزاری ایکنا ۱۹ آبان‌ماه، همزمان با میلاد عبدالعظیم حسنی(ع) با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، سیدمحمدجواد شوشتری، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و مديرعامل ایکنا و جمعی از خبرنگاران ایکنا از آغاز فعالیت تاکنون در محوطه باز این خبرگزاری برگزار شد.

محافل بزرگداشت سیدالکریم(ع)

محفل انس با قرآن کریم به مناسبت ولادت محدث عالی‌مقام حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شامگاه ۱۷ آبان‌ماه پس از اقامه نماز مغرب و عشا با تلاوت مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی و ارائه محفوظات از سوی معتز آقایی، استاد و حافظ بین‌المللی و مداحی حمید رمضانپور از ذاکران اهل‌ بیت(ع) برگزار شد. این محفل از سوی مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در مسجد جامع ارشاد شهرری واقع در میدان نماز برپا شد.

عناوین برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان در هفته قرآن و دانشگاه

کامران میرمعینی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد برنامه‌های این دانشگاه برای بزرگداشت هفته قرآن و دانشگاه گفت: در این هفته جلسه شورای تخصصی فرهنگی دانشگاه را با موضوع هفته قرآن و دانشگاه یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه با حضور ریاست محترم و مدیران ارشد دانشگاه برگزار خواهیم کرد. از مباحثی که در این جلسه مطرح می‌شود می‌توان به بررسی فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت دانشگاه اشاره کرد. همچنین برنامه‌ریزی برای برگزاری سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان بخش دیگری از مباحث قابل طرح در این جلسه خواهد بود.

یازدهمین جلسه ارتقا قاریان ممتاز قرآن کریم برگزار شد

یازدهمین جلسه از سیزدهمین دوره ارتقا قاریان ممتاز قرآن کریم، چهارشنبه ١٩ آبان ماه به صورت نیمه حضوری و با برقراری ارتباط دوسویه و برخط تصویری با قاریان شرکت‌کننده، به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد.
در این جلسه ارتقا که با دبیری محمودرضا بیژنی اول، قاری ممتاز کشورمان همراه بود، محمد عباسی و کریم دولتی از استادان و داوران بین المللی و حمید رحیمی به‌عنوان کمک کارشناس، به ارائه نکات فنی و مفاهیمی و تحلیل قرائت قاریان پرداختند. در طلیعه این برنامه، یاد و خاطره هوشنگ یاری قاری پیشکسوت استان کرمانشاه، در ارتباط مجازی با برادر بزرگ وی گرامی داشته شد.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha